Artigos em revistas internacionais_ESES
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Artigos em revistas internacionais_ESES by Title
Now showing 1 - 10 of 118
Results Per Page
Sort Options
- Uma abordagem interdisciplinar à porosidade dos solos em contexto de formação de professoresPublication . Cavadas, Bento; Mestrinho, Nelson; Cunha, Juliana; Sousa, Maria Catarina; Laranginha, RitaO solo é um recurso natural complexo e não renovável, fundamental para a manutenção dos ecossistemas e para o fornecimento de alimento, energia e fibras para os seres humanos. Neste trabalho apresenta-se uma atividade de caráter experimental e investigativo designada "A porosidade dos solos", que possui a particularidade de proporcionar uma experiência de aprendizagem interdisciplinar entre a Matemática e as Ciências Naturais. Os participantes foram 28 estudantes de uma turma do 3.º ano da Licenciatura em Educação Básica da Escola Superior de Educação de Santarém (Portugal). Tiveram de dar resposta às seguintes questões: Qual é a porosidade de diferentes tipos de solos? Como representar quantitativamente a porosidade dos solos? Para tal, planificaram e implementaram investigações, com controlo de variáveis para recolher as evidências empíricas necessárias para avaliar a porosidade de três tipos de solos. A partir dos dados recolhidos empiricamente nas medições efetuadas, construíram e determinaram o índice de porosidade dos solos, enquanto medida da proporção de solo não ocupado por partículas sólidas. De seguida, analisaram os resultados e elaboraram conclusões e analisaram-nas criticamente para criarem explicações baseadas nas evidências recolhidas. O trabalho terminou com a comunicação dessas evidências e a justificação dos resultados e conclusões. Esta atividade interdisciplinar promoveu nos participantes a aprendizagem de conteúdo científico relacionado com os solos e de aspetos associados à planificação de atividades experimentais e investigativas, devido ao seu caráter prático e promotor das competências de raciocínio e resolução de problemas. Palavras-chave: ciências, investigação, interdisciplinaridade, matemática, porosidade, solos. Abstract Soil is a complex and non-renewable natural resource, essential for the equilibrium of the ecosystems and for the provision of food, energy and fibres to humans. This study presents an inquiry and experimental activity about soil porosity. This activity has the particularity of proportionate an interdisciplinary learning experience between mathematics and science. The participants were 28 students of an elementary teacher education degree. They had to answer these questions: What is the porosity of different soils? How to quantitatively represent soil porosity? With this focus, students planned and implemented an inquiry to collect evidences in order to evaluate the soil porosity of three soil samples, with variable control. Afterwards, formulate explanation from evidence. The inquiry was concluded with the exchange of those evidences and justification of the results and conclusions. This interdisciplinary activity promoted in the participants the learning of scientific content related to the soils and aspects associated to the planning of experimental and investigative activities, due to its practical nature and promoter of the skills of reasoning and problem solving.
- Uma abordagem interdisciplinar à porosidade dos solos em contexto de formação de professoresPublication . Cavadas, Bento; Mestrinho, Nelson; Cunha, Juliana; Sousa, Maria Catarina; Laranjinha, RitaO solo é um recurso natural complexo e não renovável, fundamental para a manutenção dos ecossistemas e para o fornecimento de alimento, energia e fibras para os seres humanos. Neste trabalho apresenta-se uma atividade de caráter experimental e investigativo designada “A porosidade dos solos”, que possui a particularidade de proporcionar uma experiência de aprendizagem interdisciplinar entre a Matemática e as Ciências Naturais. Os participantes foram 28 estudantes de uma turma do 3.º ano da Licenciatura em Educação Básica da Escola Superior de Educação de Santarém (Portugal). Tiveram de dar resposta às seguintes questões: Qual é a porosidade de diferentes tipos de solos? Como representar quantitativamente a porosidade dos solos? Para tal, planificaram e implementaram investigações, com controlo de variáveis para recolher as evidências empíricas necessárias para avaliar a porosidade de três tipos de solos. A partir dos dados recolhidos empiricamente nas medições efetuadas, construíram e determinaram o índice de porosidade dos solos, enquanto medida da proporção de solo não ocupado por partículas sólidas. De seguida, analisaram os resultados e elaboraram conclusões e analisaram-nas criticamente para criarem explicações baseadas nas evidências recolhidas. O trabalho terminou com a comunicação dessas evidências e a justificação dos resultados e conclusões. Esta atividade interdisciplinar promoveu nos participantes a aprendizagem de conteúdo científico relacionado com os solos e de aspetos associados à planificação de atividades experimentais e investigativas, devido ao seu caráter prático e promotor das competências de raciocínio e resolução de problemas.
- Analysing projects of professionalizing education: the challenge of qualityPublication . Hamido, Gracinda; Roldao, Maria; César, MargaridaThis work intends to describe the theoretical-conceptual design of an investigation whose main aim is to analyse and interpret an ongoing process of reconstruction of a teacher education curricular project (1st to the 4th grade teaching) as well as its bases. We use several theoretical frameworks that form three dimensions of analysis: curricular, organisational and personal / interpersonal. We are seeking to identify points and levels of intersection of these analysis dimensions, in search of a "pluralist" synthesis of several theoretical frameworks, that will provide conceptual consistency to the interpretations of the phenomenon under scrutiny.
- Analysis of emerging technologies for improving social inclusion of people with disabilitiesPublication . Barbas, Maria Potes; Babic, J.; Car, Z.; Gace, I.; Lovrek, I.; Topolovac, I.; Vdovic, H.; Zilak, M.; Gourves, A.Technologies in general and their assistive capabilities in particular, play a significant role for people with disabilities and their social inclusion. It is expected that emerging technologies will contribute to assistive technologies by reducing or removing the constraints that characterize existing solutions, as well as opening up entirely new ones [1]–[6]. This report aims to explore such opportunities by investigating the potential of emerging technologies for the sake of improving social inclusion of people with disabilities. The presented research is carried out within the ERASMUS+ project entitled Innovative Solutions based on Emerging Technologies for Improving Social Inclusion of People with Disabilities (INNOSID). The INNOSID project is based on the 10-year-long operation of the ICT-AAC Competence network in Croatia1 whose members cooperate in education, research, development and innovation with the aim of developing an inclusive society. The ICT-AAC Competence network’s activities are expanded with this project through the internationalization and use of emerging technologies. The project’s consortium consists of six higher education institutions and one non-governmental organization from the domain of persons with disabilities from five European countries: Croatia, France, Hungary, Portugal and Spain. More about the INNOSID consortium partners can be found in the Appendix A of the report. The report, in whose activities all INNOSID partner countries participated, provides an analysis of emerging technologies for improving social inclusion of people with disabilities. The focus of this chapter is to introduce the topics of interest by explaining the key theoretical concepts from both technical and societal aspects. Keywords, such as people with disabilities, social inclusion and emerging technologies, are defined and introduced from a broader perspective in order to understand the connection between them. In addition, the end of this chapter will outline its significance for interested readers. As the reader of the report will be able to see, the report is designed to provide, in addition to text, numerous examples related to different statistics, infographics, various visual representations of the described, as well as examples of good practice and case studies, mostly related to partner countries. Purpose of that is to enable the reader to better understand the topics that are extremely important and should not be neglected, especially because they concern each person and because each of us can play an important role in change for the better.
- Aprender a investigar: uma proposta de trabalho na formação inicial de professoresPublication . Linhares, Elisabete; Cavadas, BentoEste estudo centra-se no trabalho investigativo desenvolvido pelos estudantes da unidade curricular de Investigação em Estudo do Meio (IEM) do curso de Licenciatura em Educação Básica da Escola Superior de Educação de Santarém. Os principais objetivos deste trabalho são apresentar as metodologias de ensino usadas em IEM, compreender como o trabalho desenvolvido em IEM foi percebido pelos estudantes e conhecer as competências investigativas que desenvolveram. A metodologia de ensino seguida em IEM contempla um percurso tutorial organizado em três etapas: Fase I. Contextualização; Fase II. Desenvolvimento da Investigação e Fase III. Divulgação. Os dados obtidos através de um questionário online e notas de campo permitiram aferir, globalmente, que o trabalho realizado em IEM teve um papel fundamental no desenvolvimento das competências investigativas dos estudantes em diversos domínios, tendo sido fundamental para a formação global dos futuros profissionais de educação.
- A avaliação da concretização do processo de Bolonha numa instituição de ensino superior portuguesaPublication . Reis, Pedro; Camacho, GeorgeA questão central do Processo de Bolonha consiste na mudança de paradigma de ensino, implicando a transição de um modelo passivo, fortemente centrado na aquisição de conhecimentos, para um modelo baseado no desenvolvimento de competências, onde a componente experimental e de projecto desempenham um papel importante. Concluídos dois anos de funcionamento dos seus cursos de 1º Ciclo, a Escola Superior de Educação de Santarém (Portugal) procedeu a uma avaliação da implementação do Processo de Bolonha ao nível dos cursos. Este artigo apresenta os resultados dessa reflexão alargada. A partir da análise de dados recolhidos junto dos coordenadores (através de entrevista) e dos professores e alunos dos cursos (através de questionário), conclui-se que o balanço da implementação do Processo de Bolonha é francamente positivo. Com efeito, permitiu, por um lado, uma maior reflexão sobre os perfis profissionais e centrar o processo formativo nas experiências educativas e nas aprendizagens, nomeadamente as adquiridas no âmbito dos programas de mobilidade, por outro lado, permitiu também uma maior articulação entre a actividade docente, de tutoria e a componente prática. Apesar de tudo, subsistem questões por aprofundar e melhorar, as quais irão sendo trabalhadas em função das avaliações que forem sendo feitas. - The main issue of the Bologna’s Process consists in a change of the teaching paradigm, implying the transition of a passive model, strongly focused in the knowledge acquisition, for a model based in the skills development, where the experimental component and the project play an important role. Completed two years of operation of their courses of the First Cicle, the Higher School of Education of Santarem (Portugal) carried on with the evaluation of the implementation of the Bologna’s Process at the courses’ level. This article presents the results of this extended reflection. From the analysis of data collected from coordinators (through interviews) and the teachers and students from the courses (through questionnaires), it is concluded that the review of the Bologna’s Process implementation is really positive. Indeed, it allowed, on the one hand, a better reflection on the professional profiles and focuses on the formative process in the educational experiments and in the learning, including those acquired as part of the mobility programs, on the other hand, it also allowed a better articulation between the teaching activity, of mentoring and the practical component. Nevertheless, substitute issues that must be developed and improved, which will be worked according to the assessments that are being made.
- (Board)ing Schools: Rudyard Kipling’s young heroesPublication . Rodrigues, Patricia; Tavares, Teresa-CláudiaRudyard Kipling’s young male characters, namely Stalky (Stalky & Co. ) and Harvey Cheyne Junior (Captains Courageous), whom he portrays with noticeable admiration, exhibit, on the one hand, circumspection, stoicism, leadership, and stalkiness, on the other hand, the absence of scruples in manipulating those acting in loco parentis to achieve their desired ends. This article aims to examine how these characters can shed light on one another, allowing for a better comprehension of them both. Furthermore, it will explore how the religious archetype of the trinity permeates Stalky & Co.’s composition of characters, and how muscular Christianity shapes Captains Courageous. Stalky and Harvey thrive in a masculine world, access to which requires leaving women behind, substituting them with brotherhoods or identification with the father. The perfect man, Kipling postulates, is the resourceful and courageous rule-bending Christian who is able to keep women and natives in a state of obedience.
- Book Review: Better Teaching and Learning in the Digital ClassroomPublication . Loureiro, Ana
- Building knowledge in the virtual world – influence of real life relationshipsPublication . Loureiro, Ana; Bettencourt Da Cruz, Teresa MariaThis paper intends to present a preliminary PhD research that is being developed by the authors, with the intention to determine how to improve teaching and learning situations, at the university level, based on experiences in immersive virtual worlds. The authors have realized that, nowadays, courses don’t fulfill our students’ needs. They belong to a networked and multitasking generation, and what they get from today’s teaching strategy does not, in many situations, fulfill students’ needs and perspectives. They need to gather competences in order to become motivated citizens, communicative and knowledge builders. It is our belief that we can take advantage from the immersive virtual worlds’ resources to overcome this situation and therefore to transfer it to real life. In order to achieve this we need, at the first instance, to understand how social interactions occur in these environments (in particular at Second Life®), how they grow and how they are developed. What we present here is a preliminary sample of our intended research.
- Capacitação de futuros professores para a ação sociopolítica através de exposições interativasPublication . Linhares, Elisabete; Reis, PedroO sistema educativo confronta-se com o desafio de capacitar os cidadãos para a resolução dos problemas complexos e imprevisíveis da sociedade. Este estudo de caso procurou conhecer o impacto do desenvolvimento de uma exposição interativa na capacitação de futuras professoras para a ação sociopolítica. Os resultados obtidos apontam para a realização de aprendizagens – sobre temas científicos atuais e sobre os critérios que devem orientar a investigação e a inovação responsáveis – e a consciencialização das participantes para a relevância da ação sociopolítica na melhoria da sociedade.