Browsing by Issue Date, starting with "2020-01"
Now showing 1 - 10 of 19
Results Per Page
Sort Options
- A Rapidly Incremented Tethered-Swimming Maximal Protocol for Cardiorespiratory Assessment of SwimmersPublication . Pessôa Filho, Dalton M.; Massini, Danilo A.; Siqueira, Leandro O. C.; Santos, Luiz Gustavo A.; Vasconcelos, Camila M. T.; Almeida, Tiago A. F.; Espada, Mário; Reis, Joana F.; Alves, Francisco B.; DiMenna, Fred J.Incremental exercise testing is the standard means of assessing cardiorespiratory capacity of endurance athletes. While the maximal rate of oxygen consumption is typically used as the criterion measurement in this regard, two metabolic breakpoints that reflect changes in the dynamics of lactate production/consumption as the work rate is increased are perhaps more relevant for endurance athletes from a functional standpoint. Exercise economy, which represents the rate of oxygen consumption relative to performance of submaximal work, is also an important parameter to measure for endurance-athlete assessment. Ramp incremental tests comprising a gradual but rapid increase in work rate until the limit of exercise tolerance is reached are useful for determining these parameters. This type of test is typically performed on a cycle ergometer or treadmill because there is a need for precision with respect to work-rate incrementation. However, athletes should be tested while performing the mode of exercise required for their sport. Consequently, swimmers are typically assessed during free-swimming incremental tests where such precision is difficult to achieve. We have recently suggested that stationary swimming against a load that is progressively increased (incremental tethered swimming) can serve as a "swim ergometer" by allowing sufficient precision to accommodate a gradual but rapid loading pattern that reveals the aforementioned metabolic breakpoints and exercise economy. However, the degree to which the peak rate of oxygen consumption achieved during such a protocol approximates the maximal rate that is measured during free swimming remains to be determined. In the present article, we explain how this rapidly incremented tethered-swimming protocol can be employed to assess the cardiorespiratory capacity of a swimmer. Specifically, we explain how assessment of a short-distance competitive swimmer using this protocol revealed that his rate of oxygen uptake was 30.3 and 34.8 mL∙min 1∙kg-1BM at his gas-exchange threshold and respiratory compensation point, respectively.
- Uma abordagem interdisciplinar à porosidade dos solos em contexto de formação de professoresPublication . Cavadas, Bento; Mestrinho, Nelson; Cunha, Juliana; Sousa, Maria Catarina; Laranjinha, RitaO solo é um recurso natural complexo e não renovável, fundamental para a manutenção dos ecossistemas e para o fornecimento de alimento, energia e fibras para os seres humanos. Neste trabalho apresenta-se uma atividade de caráter experimental e investigativo designada “A porosidade dos solos”, que possui a particularidade de proporcionar uma experiência de aprendizagem interdisciplinar entre a Matemática e as Ciências Naturais. Os participantes foram 28 estudantes de uma turma do 3.º ano da Licenciatura em Educação Básica da Escola Superior de Educação de Santarém (Portugal). Tiveram de dar resposta às seguintes questões: Qual é a porosidade de diferentes tipos de solos? Como representar quantitativamente a porosidade dos solos? Para tal, planificaram e implementaram investigações, com controlo de variáveis para recolher as evidências empíricas necessárias para avaliar a porosidade de três tipos de solos. A partir dos dados recolhidos empiricamente nas medições efetuadas, construíram e determinaram o índice de porosidade dos solos, enquanto medida da proporção de solo não ocupado por partículas sólidas. De seguida, analisaram os resultados e elaboraram conclusões e analisaram-nas criticamente para criarem explicações baseadas nas evidências recolhidas. O trabalho terminou com a comunicação dessas evidências e a justificação dos resultados e conclusões. Esta atividade interdisciplinar promoveu nos participantes a aprendizagem de conteúdo científico relacionado com os solos e de aspetos associados à planificação de atividades experimentais e investigativas, devido ao seu caráter prático e promotor das competências de raciocínio e resolução de problemas.
- A perceção de divertimento em jovens, adultos e idosos: um estudo comparativoPublication . Rodrigues, Filipe; Cid, Luis; Forte, Pedro; Gonçalves, Carlos; Machado, Sérgio; Teixeira, Diogo; Monteiro, DiogoObjetivo: Este estudo teve como objetivo analisar a perceção de divertimento em diferentes grupos etários, nomeadamente entre jovens, adultos e idosos. Acrescido, analisámos os efeitos diretos e indiretos na relação da motivação intrínseca, do divertimento e da intenção, de forma a compreender a validade preditiva do divertimento na intenção de continuar na prática de atividade física. Métodos: Participaram ao todo 425 indivíduos Portugueses praticantes de atividade física regular. Todos os participantes preencheram o questionário online tendo em consideração todas as variáveis em análise. Resultados: Os resultados da análise do modelo de medida evidenciam que este apresentou ser invariante entre as faixas etárias. Tal como teoricamente proposto, o divertimento demonstrou ser um preditor significativo da intenção e uma consequência de maiores níveis de motivação intrínseca. Conclusão: A escala utilizada na medição da perceção de divertimento demonstra ser um instrumento fiável, ao qual é equivalente tanto para jovens, como para adultos e idosos. O divertimento deve ser medido e considerado como variável chave na análise dos níveis de atividade física reportados por indivíduos em diferentes faixas etárias.
- Pancreatic câncer associatedCachexia:role of the modified Glasgow prognostic score in outcome predictionPublication . Cardoso, Debora; Matos, Leonor Vasconcelos; Fernandes, Leonor; Domingues, Tiago Dias; São João, Ricardo; Mirra, Renata Medeiros; Miranda, Helena; Martins, AnaCancer-associated-cachexia (CAC) is a ubiquitous characteristic of pancreatic cancer (PC) and 1/3 of patients die from its complications. Systemic inflammation is key in CAC and the modified Glasgow Prognostic Score (mGPS) is a reliable inflammation-based prognostic tool. We aimed to evaluate the prognostic value of consensus-based cachexia classification and mGPS, their agreement and to analyze relevant clinical predictors of cachexia. This unicentric, retrospective, cohort study included patients with advanced PC treated over a 5-year period. Cachexia was classified according to weight loss, body mass index and mGPS. Fisher’s test was used to test correlation between classifications and logistic regression models were performed to test their association with other variables. Survival was analyzed with cox regression and Kaplan-Meier curves. 88 eligible patients (mean age 72, 56% female) were reviewed. At baseline, cachectic patients (CP) (77%), when compared with pre-CP, had worse performance status (p=0.016), more NLR>3,5 (p<0.01) and hypoalbuminemia (p 0.01). Of 77% (n=68) categorized as cachectic, only 16% (n=8) had a positive mGPS. No association was found between classifications (p=0.187). In multivariate analysis, NLR>3.5 was a significant predictor of both cachexia (p<0.001) and positive mGPS (p<0.01). Median overall survival (OS) for pre-CP was 19.1 months vs. 4.9 months in the CP (HR 1.94 95% CI 1.10-3.43 p=0.02). A positive mGPS at baseline was an independent predictor of worst OS (HR 2.73, 95% CI 1.126.66, p=0.027). CAC leads to worst survival and a better understanding of this syndrome in PC may improve outcomes for these patients. Our study suggests a baseline predominant fat-only loss phenotype, that patients with positive mGPS are at higher risk of worst outcomes and that NLR is a potential predictor of CAC. A prompt identification of prognostic markers may lead to a better standardized management of CA.
- Attitudes and HRM decisions toward older workers in Africa:exploring contradictions through an empirical studyPublication . Rego, Arménio; Vitória, Andreia; Ribeiro, Tânia; Ribeiro, Leonor; Lourenço-Gil, Rui; Leal, Susana; Cunha, Miguel Pina eWe explored the attitudes toward older workers of African versus Portuguese managers, and how these managers make HRM decisions in scenarios involving younger versus older workers. To make cultural, social, and institutional explanations more robust, we also included two samples of students attending Portuguese universities: one sample comprising African students, the other comprising Portuguese ones. The main findings were: (a) a three-factor model (conscientiousness and performance; social capital and generosity; adaptability) of attitudes toward older workers emerged as satisfactory across the four samples; (b) in comparison with the Portuguese participants, African individuals expressed more positive attitudes toward older workers while, at the same time, discriminated against older workers more; (c) the findings were almost identical for both managers and students. Although African individuals showed more positive attitudes toward older workers than did the Portuguese, they made more discriminatory decisions in the HRM scenarios. We suggest that this contradiction may emerge from dualities characterizing Africa.
- The bright and dark sides of motivation as predictors of enjoyment, intention, and exercise persistencePublication . Rodrigues, Filipe; Teixeira, Diogo Santos; Neiva, Henrique Pereira; Cid, Luis; Monteiro, DiogoObjective: The present study aimed to examine the bright and dark sides of motivation, based on self-determination theory, as predictors of enjoyment, intention to continue exercising, and exercise persistence. In addition, we analyzed the mediation role of each variable and tested the model invariance between male and female exercisers. Methods: A total of 575 gym exercisers (female = 230) aged between 18 and 65 years (M = 34.07; SD = 11.47) participated in this study. All participants had at least 6 months of regular exercise practice; exercise frequency of the participants ranged from 2 to 7 sessions per week (M = 3.52; SD = 1.28) and training sessions lasted approximately 30 and 120 minutes (M = 61.54; SD = 17.64). Participants completed a multisection questionnaire assessing interpersonal behaviors, basic psychological needs satisfaction and frustration, behavioral regulations, enjoyment, and intentions to continue exercising. Exercise persistence was assessed 6 months after initial assessment using gym computer system attendance records. Several analyses, namely, confirmatory factor analysis, structural equation modeling, serial mediation analysis, and structural invariance testing, were performed to increase theoretical and empirical knowledge. Results: Positive associations were observed among the bright side of motivation, enjoyment, intention to continue exercising, and persistence. On the other hand, the dark side of motivation was negatively associated with the bright side constructs, enjoyment, intention, and exercise persistence. Both measurement [χ2(370) = 1496.708, χ2/df = 4.05; B-S P < .001, CFI = 0.907, TLI = 0.901, SRMR = 0.056, RMSEA = 0.073 (CI 90% = 0.063, 0.083)] and structural models [χ2(393) = 2484.994, χ2/df = 6.323; B-S P < .001, CFI = 0.908, TLI = 0.900, SRMR = 0.075, RMSEA = 0.071 (CI 90% = 0.067, 0.075)] displayed acceptable fit to the data. The results also showed that basic psychological needs satisfaction, autonomous motivation, enjoyment, and intention to continue exercising were significant mediators. However, enjoyment had the highest effect on exercise persistence. In addition, structural model invariance was confirmed between male and female exercisers. Conclusion: Motivational determinants have implications for predicting emotional, cognitive, and behavior-related outcomes. Individuals should perceive exercise
- A importância das rotinas para o desenvolvimento da autonomia da criança em contexto de crechePublication . Mourinha, Ana Leonor Carvalho; Luís, HelenaO presente relatório descreve o percurso de desenvolvimento pessoal e profissional, ao longo de um ano e meio, apresentando o percurso investigativo, realizado no âmbito do Mestrado em Educação Pré-Escolar (MEPRE), que acompanhou a Prática de Ensino Supervisionada (PES), em contexto de Creche e Jardim de Infância. Deste modo, o presente relatório está dividido em duas partes principais. Na primeira parte, é apresentado uma descrição e reflexão sobre a prática (PES), em Creche e em Jardim de infância (JI). Na segunda parte deste relatório, apresenta-se o percurso investigativo que se foca na importância da rotina diária e como esta pode contribuir para o desenvolvimento da autonomia das crianças quando em contexto de Creche. No âmbito desta investigação é apresentada a visão dos educadores, sobre estratégias utilizadas, pelos mesmos, para a contribuição da autonomia das crianças. Esta investigação partiu de uma experiência de ensino, ocorrida em contexto de creche, neste sentido, apresenta uma metodologia de natureza meramente qualitativa e interpretativa. Mesmo com as limitações relativas a este tipo de estudo, foi possível observar e comprovar com este estudo que as rotinas diárias são de extrema importância para a evolução das crianças, em especial em idade de creche, pois tornam-se facilitadoras das aprendizagens e do desenvolvimento de inúmeras competências, sejam elas cognitivas ou sociais, entre muitas outras. Foi possível, também, constatar, neste estudo, uma enorme quantidade de estratégias que os educadores têm em mãos para a promoção e para o desenvolvimento da autonomia nas crianças.
- Relationship between education, personal and social competences and quality of life of adult family caregiversPublication . Santos, Ana; Galinha, Sónia Maria Gomes Alexandre; Santos, BrunoIncreasingly, lifelong learning is of growing importance and it refers to the constant experiences and needs of individuals adapting to the development of their personal and social skills in relation to the contexts and circumstances in which they are inserted. For this, one of the primary requirements to be able to enjoy a high Quality of Life. For the family, the diagnosis of disability in children is a particularly significant time consuming energy and mobilizing physical and economic resources, imposing itself as an important event inducing stress. It is an exploratory study with a quantitative data approach. The data analysis was performed using IBM SPSS Statistics (version 25) software. This study has as main objectives (1) to evaluate the QoL of Family Caregivers of Adults with Disability or Intellectual Disability, by identifying the domains and facets of the WHOQOL-Bref most affected; (2) to study the measure of association between some variables related to the care delivery and QoL of Family Caregivers; (3) to evaluate the differences in the indicators of QoL between genders and (4) to evaluate the relationship between the wear associated with the caring of the Family Caregivers and their QoL. N=30 aged 20-57. Instruments: Sociodemographic and Care Rendering Data Sheet, WHOQOL-Bref QoL Scale, and Caregiver's Scale of Attrition. As results this study reveals that the WHOQOL-Bref domains are not significantly affected. It was also verified that there is a negative association between the objective and subjective burnout and the QoL of the Family Caregivers. The scale of personal growth, however, is negatively related to QoL. This study points to the importance of leadership investing in Family Caregivers in the sense of their personal growth and development of social skills.
- A literatura para a infância na promoção de valoresPublication . Vitorino, Joana Margarida Prudêncio; Rodrigues, PatriciaO presente relatório surge no enquadramento da minha prática supervisionada em contexto de creche e jardim de infância, no âmbito do mestrado em educação pré-escolar, sendo que o tema de investigação se intitula “Literatura para a Infância na Promoção de Valores”. Desta forma, o relatório final teve como principal objetivo pesquisar a importância do interveniente de educação na promoção de valores, tendo, ou não, como suporte a Literatura para a Infância. A metodologia utilizada, de natureza qualitativa, permitiu que, durante a prática, o conhecimento da temática a ser investigada fosse crescendo gradualmente. O relatório está dividido em duas secções, a primeira parte destina-se à descrição dos estágios e das atividades desenvolvidas em cada um. A segunda parte refere-se ao trabalho de investigação realizado sobre o tema supramencionado.
- As histórias para crianças como recurso para o desenvolvimento da linguagem oral em crianças do pré-escolarPublication . Abalroado, Maria João Assis; Rodrigues, PatriciaO presente relatório surge como reflexão da minha Prática Supervisionada ao longo dos vários contextos realizados em Creche e Jardim de Infância, no âmbito do Mestrado em Educação Pré-Escolar. O tema de investigação foca-se n’ “As histórias para crianças como recurso para o desenvolvimento de linguagem oral em crianças do Pré-Escolar”, em que se cristaliza a necessidade de abordar a importância das histórias para o desenvolvimento da criança, particularmente a linguagem oral, com o intuito de compreender o perfil do educador neste processo. A metodologia utilizada é de investigação-ação, pois os resultados foram obtidos durante a intervenção. O relatório é apresentado em dois segmentos distintos, num primeiro momento, é realizada a descrição dos estágios realizados, bem como das atividades implementadas. O segundo momento remete para a investigação sobre o tema referido anteriormente, tendo em conta os conceitos fundamentais e autores que abordam o tema; seguidamente, são apresentados os dados recolhidos de acordo com os vários momentos da investigação: i) analisar as preferências das crianças relativamente às histórias; ii) examinar a posição dos educadores face aos livros e, por fim, iii) compreender de que forma as histórias contribuem para o desenvolvimento da linguagem oral.