Volume 7 - 2011 - nº18
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
- Narrativas de formação: aspectos da trajetória como estudante e experiências de estágioPublication . Oliveira, RosaNeste trabalho analisamos as narrativas escritas de alunos do curso de Pedagogia1 sobre suas aprendizagens e experiências escolares com a matemática na trajetória enquanto estudante e como isso é retomado no momento de preparar e desenvolver atividades de regência de classes dessa disciplina para crianças (de 6 a 10 anos) dos anos iniciais do Ensino Fundamental no âmbito do Estágio da Docência. Os resultados apontam que quando aparecem falas sobre as experiências com a matemática, no período vivido enquanto estudante o conteúdo versa sobre os sofrimentos vividos nas aulas ou na realização de exercícios e/ou provas ou, em menor número, sobre as lembranças felizes, uma aula, assunto ou um professor marcante. No momento do estágio retomam essas vivências, o que os leva, em muitos casos, a procurar fazer de forma diferente de seus professores. Procuram contextualizar o ensino por meio de referências ao cotidiano das crianças. Demonstram preocupação com o lúdico em oposição às aulas cansativas que trazem na memória e com o uso de materiais manipulativos em oposição ao ensino centrado nas conceituações. Por vezes repetem os modelos que tiveram e se dão conta disso. Ao narrar essas experiências, confrontando suas escolhas quando se colocam no papel de professores em um processo construção e de tomada de consciência de seus saberes, os futuros professores assumem uma postura de autonomia frente ao próprio processo formativo. - In this paper we analyzed the narratives written by Education students about their learning and school experiences with mathematics in their formation as students and how it is resumed in the moment of preparing and developing classroom teaching activities is this area for children (from 6 to 10 years old) from Elementary School on their Teaching Internship. The results point that when springs the speeches about experiences with mathematics during the course, the content is usually about the pain suffered in classroom or in the accomplishment of tasks or tests, or in a smaller number about the happy memories, a class, a subject or an important teacher. At internship period they revive those memories which lead them in many cases to strive for doing it differently than their own teachers. They try to contextualize the teaching through references to the children’s everyday life. They demonstrate care to the ludic aspect in opposite to the tiresome classes that they have in their memories, and with the use of manipulative materials in opposite to conceptualization focused teaching. Sometimes they repeat the models they have and don’t realize that. By narrating those experiences confronting their choices when they put themselves in the teacher’s role in a process of building and becoming aware of their knowledge, the future teachers assume an autonomous posture on their own formation process.
- Contribuições da leitura e produção de narrativas como estratégias formativas no curso de formação de professores dos anos iniciaisPublication . Toricelli, Luana; Grando, ReginaEsse artigo é um recorte de uma pesquisa de mestrado que investigou em que medida práticas colaborativas adotadas como estratégias formativas num grupo de estudos e pesquisas com alunas do curso de formação de professores dos anos iniciais contribuem para a (re)significação do ensino de matemática. Para esse artigo abordaremos a contribuição da leitura e produção de narrativas como uma dessas estratégias formativas na formação matemática da aluna Letícia. Essa pesquisa foi desenvolvida numa abordagem qualitativa, em um grupo de trabalho constituído no interior da Universidade São Francisco, campus de Bragança Paulista, Estado de São Paulo, Brasil, composto por licenciandas e pela pesquisadora, que também assumiu o papel de formadora. Durante a existência do grupo analisamos as diferentes estratégias formativas propostas por Alarcão (2003) que proporcionaram momentos de reflexão e aprendizagem nesse grupo, sobre a matemática e seu ensino. Evidenciamos o caso de uma das alunas do grupo, a aluna Letícia e seu movimento de (trans)formação no/pelo grupo. Destacamos a leitura de narrativas escritas por professores/autores como uma estratégia que mais se mostrou significativa para as participantes e para Letícia, assim como a produção de suas próprias narrativas. Os resultados oferecem indicações para a formação de professores que ensinam (ensinarão) matemática nas séries iniciais do ensino fundamental a partir da constituição de grupos colaborativos, das leituras compartilhadas, da postura problematizadora do formador e da produção de narrativas de formação. - This article is an excerpt from a research that investigated in what measure the collaborative practices adopted as formative strategies in a research and study group and with Pedagogy students contribute to the (re)signification of the teaching of mathematics for these students. For this article we focus on the contribution of reading and narrative as formative strategy in math education student Leticia. This research was developed in a qualitative approach, in a work group consisting in the inside of the São Francisco University, campus of Bragança Paulista, composed by graduated students in Pedagogy and by the researcher, that also assumed the role of educator. During the existence of the group, we analyze the different formative strategies that provided to this group moments of reflection and learning about mathematics and its teaching. Evidence the case of a group of students, the student movement and its Leticia (trans) formation in / for the group. We underline the reading of narratives written by teachers/authors as a strategy that showed itself significant for the participants and to Leticia, as well as producing their own narratives. The results offer indications for the education of teachers who teach (will teach) mathematics in the initial series of Basic Education, from the constitution of collaborative groups, of the shared readings, of the questioning position of the educator and production of narratives.
- Formação docente a partir de narrativas de aprendizagemPublication . Megid, Maria; Fiorentini, DarioO objetivo deste estudo é analisar o processo de aprendizagem da docência em matemática de alunas de um curso de Pedagogia (Curso pré-serviço de formação de professores dos anos iniciais). O foco da análise consistiu na busca de indícios de mudança de significado e de conhecimento dos futuros professores em relação às quatro operações aritméticas e ao seu ensino. Para isso, foi analisada uma experiência formativa que tinha por base atividades reflexivas e exploratórioinvestigativas, incluindo escrita de narrativas dos estudantes sobre seu processo de aprender. A escrita era, inicialmente, individual e, depois, coletiva em um grupo colaborativo. Essas escritas dos estudantes eram complementadas pela escrita reflexiva da formadora-pesquisadora. A reflexão dos estudantes incidia, primeiramente, sobre o modo como realizavam as operações aritméticas, utilizando cálculo mental e algoritmos. A seguir, os diferentes procedimentos e reflexões eram socializados com toda a classe, produzindo novas alternativas para o ensino de algoritmos. Os resultados mostraram que as narrativas de aprendizagem proporcionaram, ao futuro professor, conhecimento de si, tendo problematizado e reconstruído seus saberes sobre as operações com os números naturais e projetado outros modos de ensiná-las. Desenvolveu também autoconfiança e uma relação mais positiva com a matemática. - The aim of this study is to analyze mathematics education in a course of Pedagogy (pre-service teacher training for the first school years). The focus of analyse was to search for change evidences in future teachers' knowledge regarding the four arithmetic operations and the methodologies to teach these operations. For this, we analyzed a formative experience based on reflective and investigative activities, including students' written narratives on their learning process. The writing was done in two stages: first individually and second in a collaborative group. These writings were complemented by reflective writings of the educator-researcher. Students' reflection focused primarily on how the arithmetic operations were performed using mental calculation and algorithms. Next, different procedures and reflections were discussed with the whole class, producing new approaches to algorithms' teaching. The results showed that the learning narratives of future teachers developed their self-confidence, a more positive relationship with mathematics, and provided a better understanding of themselves, helping them to question and to reconstruct their knowledge about the operations with natural numbers and different methods to teach these operations.
- A construção de saberes docentes por licenciados e sua influência na identificação inicial com a profissãoPublication . Santos, Mariana; Freitas, DeniseO objetivo deste trabalho foi identificar e interpretar os saberes sobre a docência construídos durante o estágio e se estes saberes levaram os licenciandos do curso de Ciências Biológicas a uma identificação com a profissão docente. Selecionamos três licenciandos do quinto semestre do curso e, analisando e interpretando o conteúdo de suas Histórias de Vida e entrevistas, buscamos compreender os motivos que levaram cada um deles a escolher e se identificar (ou não) com a profissão docente. Tomamos como referenciais de análise os conhecimentos sobre saberes docentes para entender os aspectos relacionados à construção cognitiva e intelectual da profissão e os conhecimentos sobre psicanálise e educação para compreender os aspectos mais subjetivos do processo. Os resultados desta pesquisa mostram que os licenciandos não constroem uma identificação mais permanente com a carreira docente neste momento, mas eles estabelecem algumas marcas em sua atuação, que vão perdurar por toda a sua vida profissional. - The objective of this study was to identify and interpret knowledge about teaching built during the period of training and if this knowledge led the undergraduates of Biological Sciences course to an identification with the teaching profession. We selected three teachers to the fifth semester of the graduation, and analyzing and interpreting the contents of your Life Stories and interviews, we understand the reasons why each of them to choose and to identify (or not) with the teaching profession. We take as benchmarks for analysis knowledge about teaching knowledge to understand the aspects related to cognitive and intellectual construction of the profession and knowledge of psychoanalysis and education to understand the more subjective aspects of the process. These results show that students do not build a more permanent identification with the teaching profession at the moment, but they set some marks on his performance, which will continue throughout your professional life.
- Aprendizagens docentes de futuros professores de matemática reveladas em narrativas escritas na formação compartilhada de professoresPublication . Gama, Renata; Sousa, MariaEste texto tem por objetivo apontar aprendizagens docentes, reveladas nas escritas narrativas dos futuros professores de Matemática, ao participarem do Programa Institucional de Iniciação à docência (PIBID), desenvolvido na Universidade Federal de São Carlos (UFSCar-Brasil), em parceria com escolas públicas localizadas no interior do estado de São Paulo, desde março de 2009. A natureza do estudo é qualitativa e interpretativa. Inicialmente, apresentam-se as bases teóricas e metodológicas do Pibid-UFSCar, as quais fundamentam a parceria colaborativa entre escola e universidade. Em seguida, discorre-se sobre o papel da escrita narrativa no contexto do Projeto. Por último, analisam-se os saberes revelados, narrados por dois licenciandos bolsistas da área matemática, em portfólios elaborados em 2009 e 2010, compostos por narrativas escritas que se dividem em quatro perspectivas: descritiva, interpretativa, subjetiva e interpretativa com base teórica. Os saberes revelados explicitam que as aprendizagens dos futuros professores não se restringem aos aspectos teóricos, didáticos e metodológicos referentes ao ensino de conceitos matemáticos. Há aprendizagens relacionadas à visão de mundo, de escola e do homem que está sendo educado no cenário atual, onde ocorre a massificação do sujeito. Há ainda críticas, indignações e surpresas, quando futuros professores constatam que, muitas vezes, a própria universidade ainda forma pessoas acríticas no que diz respeito aos preconceitos e às exclusões de estudantes da Educação Básica do sistema público universitário brasileiro. - The objective of this text is to point out the learning of future mathematics teachers revealed through their written narratives when participating of the Institutional Program of Initiation to teaching (PIBID), developed in the Federal University of São Carlos (UFSCar-Brazil), in partnership with public schools located in the interior of the state of São Paulo, since March of 2009. The nature of the study is qualitative and interpretative. Initially it is presented the theoretical and methodological bases of the Pibid-UFSCar, which serve has foundation to the collaborative partnership between school and university. After that, the role of the written narrative in the context of the Project is approached. Finally we analyse the revealed knowledge, told by two graduate scholarship holders of the mathematical area, in portfolios elaborated in 2009 and 2010, which are composed by written narratives that are divided into four perspectives: descriptive, interpretative, subjective and interpretative with theoretical basis. The revealed knowledge explicit that future teachers learnings are not restricted to theoretical aspects, didactic or methodological related to the teaching of mathematical concepts. Some learnings area related to a point of view of the world, the school, and the men that are being educated in the current scene, characterized by the massification of the subject. There are still critics, indignation and surprises, when future teachers evidence that, many times, the University still forms non critical people in respect to the preconceptions and exclusions of students of Basic Education of the Brazilian university public system.
- A formação inicial de professores de matemática em Portugal e no Brasil: narrativas de vulnerabilidade e agênciaPublication . Oliveira, Hélia; Cyrino, MárciaEste artigo procura estabelecer uma ligação entre perspectivas que valorizam o processo de construção da identidade profissional e diversas facetas dos programas de formação inicial de professores de Matemática, na Universidade de Lisboa (Portugal) e na Universidade Estadual de Londrina (Brasil). A investigação sobre o ensino e aprendizagem da Matemática, bem como sobre a formação de professores, tem informado diversas opções tomadas no desenho dos cursos, na definição do leque de disciplinas, e dos respectivos conteúdos e metodologias. As ideias de vulnerabilidade e agência aparecem, neste contexto, associadas ao desenvolvimento de uma identidade profissional enquanto professor de Matemática que actua em determinados contextos, sujeito a certos sistemas de mediação (Lasky, 2005). O objectivo deste artigo é evidenciar aspectos ligados à construção da identidade profissional de futuros professores das duas instituições, nomeadamente, os conceitos de vulnerabilidade e agência, a partir das suas narrativas. Para isso utilizamos narrativas produzidas por futuros professores no contexto desses programas de formação que evidenciam a construção da identidade profissional, e que foram desencadeadas através da auto-reflexão. - This article seeks to establish a link between perspectives that value the process of professional identity construction and various facets of preservice mathematics teacher education programs in the University of Lisbon (Portugal) and in the State University of Londrina (Brazil). Research on teaching and learning of mathematics, as well as teacher education, has reported several choices made in designing the courses, in defining the range of disciplines, and their content and methodologies. The ideas of vulnerability and agency appear in this context associated with developing a professional identity as a mathematics teacher who acts in certain contexts, subject to certain systems of mediation (Lasky, 2005). The aim of this paper is to highlight aspects of the construction of professional identity of teachers from both institutions, in particular, the concepts of vulnerability and agency, from its narratives. For that use narratives by teachers in the context of these education programs that demonstrate the construction of professional identity, and that were triggered through self-reflection.
- Narrativas de formação:investigações matemáticas na formação e na atuação de professoresPublication . Passos, Cármen; Galvão, CecíliaAs narrativas produzidas por professoras — uma delas portuguesa — e por uma formadora de professores sobre suas aprendizagens e sobre suas atuações didáticas em atividades investigativas nas aulas de matemática revelam indícios de sua constituição e de seu desenvolvimento profissional; e compõem um processo de reflexão pedagógica que permite a suas autoras compreender as consequências de sua atuação e criar novas estratégias didáticas. Buscamos entender, através dessas narrativas de formação, as relações entre prática e conhecimento, ou seja, desvelar a forma como se dá o processo de produção de conhecimento; a relação entre a investigação e a prática; o que se aprende quando se investigam e se propõem investigações/explorações matemáticas nas aulas. Numa abordagem qualitativa, a coleta e a análise de dados pautaram-se nos estudos que tomam a produção de textos narrativos como processo de reflexão pedagógica. O desenvolvimento profissional das professoras, revelado nas narrativas, inclui sentimentos de avanços e de recuos que refletem os momentos e os contextos em que se encontram e permitem reflexões para além das relacionadas à ação como professoras de matemática. - The narratives produced by teachers – one of them Portuguese – and by a teacher educator about their learning and didactic performances in investigative activities in mathematics lessons, reveals indications of their constitution and professional development, and composes a process of pedagogical reflection that allows the authors to understand the consequences of their performance and to create new didactic strategies. We try to understand, through these narratives of education, the relations between practice and knowledge, that is, to reveal how the process of knowledge production happens; the relation between inquiry and practice; what is learned when mathematical lessons are investigated and mathematical explorations/investigation are proposed in the class. In a qualitative approach, the collection and the analysis of data were based on studies that take the production of narrative texts as a process of pedagogical reflection. The professional development of the teachers, revealed in the narratives, includes feelings of going forward and backward that reflect the moments and the contexts that they were and allow reflections that go beyond the ones related to their action as mathematics teachers.
- Narrar a experiência e (trans)formar-se: o caso de uma professora diante do desafio de aprender a ensinar geometriaPublication . Marquesin, Denise; Nacarato, AdairO presente texto refere-se a um recorte de uma pesquisa de mestrado desenvolvida com cinco professoras pertencentes a uma mesma escola situada na zona rural de Jundiaí – Estado de São Paulo, Brasil, tendo como cenário o grupo de trabalho colaborativo. Tem como objetivo narrar a experiência de uma professora diante do desafio de aprender a ensinar geometria nos anos iniciais do Ensino Fundamental. O processo formativo no grupo foi mediado pela produção de narrativas pelas professoras e pela formadora, tomadas como objeto de análise. Tais narrativas foram compartilhadas no grupo, possibilitando a constituição profissional dessa professora e a inserção da geometria na sua prática docente. Trata-se de uma narrativa construída a partir das vozes das professoras e dos teóricos com os quais se dialogou, buscando a produção de sentidos para o uso de narrativas como estratégias de (trans)formação. - This text is about part of a master’s research carried out with five teachers from the same school in the Jundiaí countryside, in the state of São Paulo, Brazil. Based on collaborative work, the study was aimed at narrating the experience of a teacher facing the challenge of learning how to teach geometry in the first years of Elementary School. The educational process in the group was mediated by the teachers and the teacher educator, through the production of narratives, instruments of analyze. Such accounts were shared by the group, helping that teacher both in her professional constitution and in including geometry in her teaching practice. It is a narrative with reports from the teachers and theoreticians that we talked to, in an attempt to produce senses for the use of narratives as (trans)formation strategies.
- Histórias de vida:relação entre as vivências pessoais e profissionais na configuração das concepções e práticas em educação de infânciaPublication . Paula, Eunice; Campos, JoanaA presente publicação retoma parcialmente uma pesquisa que partiu da questão “Qual a relação entre a vida pessoal e a vida profissional no desenvolvimento dos percursos dos profissionais de educação de infância?”, para demonstrar a potencialidade do que comummente se designa por Histórias de Vida na investigação em educação, nomeadamente, sobre o desenvolvimento profissional de educadores/professores. Os procedimentos metodológicos adoptados combinaram a análise entre os eixos diacrónicos e sincrónicos com as dimensões pessoais e profissionais.- This article presents part of a research aimed at studying: a) the impact of the interactions between personal and professional lives in the professional development of kindergarten teachers; and b) the potential of Life Story method in research about teachers' professional development. The adopted methodological approach combines diachronic and synchronic axes with personal and professional dimensions.
- A trajetória do curso de formação de professoras alfabetizadoras bem sucedidasPublication . Monteiro, Maria IolandaA pesquisa visou o entendimento dos saberes docentes de quatro educadoras bem sucedidas, que atuaram no Estado de São Paulo com o exercício da profissão nas décadas de 50 a 80. Teve o objetivo de compreender a contribuição da trajetória do curso de formação de professores para as práticas alfabetizadoras bem sucedidas. A análise do presente trabalho abarcou os dados relacionados com a história de vida no curso de formação, elucidando saberes que influenciaram o trabalho pedagógico, principalmente, na área de alfabetização. Utilizou-se o recurso do método autobiográfico com entrevistas sobre as várias dimensões de suas vidas e análises dos materiais pedagógicos utilizados. Os resultados revelaram uma segurança nas práticas alfabetizadoras e nas outras dimensões do trabalho educativo, pela verbalização coerente das etapas do ensino e pelos exemplos dos aspectos relevantes. Verificou-se que o curso de formação contribuiu para o sucesso escolar dos alunos não apenas com as práticas de leitura e escrita, para aquisição de saberes docentes, como também desencadeou o início da formação de um estilo de ensino, para diversificação das estratégias educativas, para identificação por algumas metodologias e a rejeição de outras e para identificação dos objetivos relacionados à formação dos alunos das séries iniciais do ensino fundamental. Ressalta-se, assim, a importância dos cursos de formação de educadores ao reconhecerem o caráter plural e heterogêneo dos saberes docentes, visando a construção de uma pedagogia autônoma, subsidiada por uma ética profissional, comprometida com a democratização do ensino. - This research aimed to understand the educational knowledge of four well succeed educators which acted in the State of São Paulo working in this profession from 50 to 80 decades. Our target was to understand the contribution of the path of the teacher formation course for the literacy practices. The analysis of the present work included the data regarding to the life history in the teacher formation course, elucidating the knowledge which influenced the pedagogic work, mainly, in the literacy area. The resource of the autobiographical method was used with interviews on the several dimensions of their lives and the analyses of pedagogic materials used by those teachers. The results revealed a safety in the literacy practices and in the other dimensions of the educational work, for the coherent verbalization of the stages of the teaching and for the examples of the relevant aspects. It was verified that the teacher formation course contributed for the students' school success not just with the reading and writing practices, for acquisition of educational knowledge as well as it unchained the beginning of the formation of teaching style, for diversification of the educational strategies, for identification for some methodologies and the rejection of other and for identification of the objectives regarding to the students' of the initial series of the fundamental teaching. It is stood out, like this, the importance of the educator formation courses of how they recognize the plural and heterogeneous character of their educational knowledge, seeking the construction of an autonomous pedagogy, subsidized by a professional ethics, committed with the democratization of the teaching.