Volume 7 - 2011 - nº17
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Volume 7 - 2011 - nº17 by Issue Date
Now showing 1 - 10 of 13
Results Per Page
Sort Options
- Formação para formar o leitor jovem do século XXIPublication . Mafra, Núbio; Rezende, LucineaOs autores investigam a formação de professores em sua relação com a leitura e a cultura midiática, partindo de estudos feitos em uma universidade estadual do Norte do Paraná, Brasil, contemplando os cursos de Letras e Pedagogia. Uma parte destas investigações foi ampliada, tomando-se como referência um curso equivalente de Licenciatura em Educação Básica de uma universidade da região do centro de Portugal. Estes estudos sinalizaram uma abordagem de leitura percebida como insatisfatória por parte dos alunos, bem como propostas curriculares distanciadas das demandas atuais na área da linguagem. O quadro teórico está fundamentado no campo da Leitura e Formação do Leitor, de Estudos Culturais e do Currículo. Neste contexto, os pesquisadores se propõem a discutir o processo formativo dos docentes com vistas a um trabalho proficiente no campo da leitura, em articulação com a linguagem do jovem leitor contemporâneo. - The authors investigate teacher education in relation to reading and midiatic culture beginning with studies conducted at a state university located in Northern Paraná, Brazil, focusing on Language Arts and Education courses. Part of these investigations was expanded taking as reference an equivalent course of teachers training in Basic Education at an university in the region of central part of Portugal. These studies showed that a reading approach was perceived as unsatisfactory by the students and curriculum proposals a long way off from the current demands in language, as well. The theoretical framework is based on the field of Reading and Reader Training, Cultural Studies and Curriculum. In this context, the researchers propose to discuss the teacher education process aiming to provide skills to these professionals Reading in conjunction with the language of contemporary young reader.
- Escritas de si:práticas juvenis de comunicação em redePublication . Peixoto, JoanaA maneira como os jovens apropriam-se das tecnologias de informação e de comunicação (TIC) tem sido objeto tanto de críticas preconceituosas quanto de pesquisas sistemáticas. As críticas alegam que – com a disseminação da internet – os jovens reduziram a prática da leitura e se sujeitam a uma única e limitada forma de expressão escrita, sem possibilidade de adaptação aos diferentes contextos e gêneros discursivos. Mas pesquisas indicam que os jovens no Brasil, assim como em todo o mundo, apropriam-se das TIC como meios para a constituição de identidades e para o estabelecimento de formas de sociabilidades baseadas em novas e múltiplas formas de comunicação. O presente artigo baseia-se em duas pesquisas. A primeira, concluída em 2007, teve como objetivo analisar os efeitos do trabalho de produção de conteúdo para blogs pessoais no processo de construção identitária e de configuração de sociabilidades de jovens adolescentes. A segunda pesquisa – que teve sua primeira etapa finalizada em 2009 – realiza um balanço do conhecimento sobre as práticas digitais juvenis, buscando mapear as formas de uso da internet, fora do contexto escolar. Tais estudos permitem indicar o papel formador das novas práticas de narração de si, além de colocar em questão a idéia de um empobrecimento das formas de expressão escrita dos jovens. - The way young people have taken over the technologies of information and communication technology (ICT) has been as much the target of strongly biased criticism as it has been the object of systematic research. The critics argue that with the spread of the Internet young people have reduced the practice of reading and subjected themselves to a single, limited form of writing, incapable of adapting to different contexts and genres of discourse. Polls indicate however, that young people in Brazil and around the world have appropriated ICT as a means towards constructing identities and establishing forms of sociability based on new and multiple types of communication. This article is based on two pieces of research. The first, completed in 2007 aimed to analyze the effects of the work of producing content for personal blogs on the processes of identity construction and configuration of sociability of young adolescents. The second completed its first stage in 2009 and has constructed a balance sheet of what is known about youth’s digital practices seeking to map out the ways the Internet is used outside of the school environment. Such studies make it possible to delineate the formative role of these new ways of self-narration and also to cast doubt on the idea of their impoverishment of written forms of expression among young people.
- Recensão de livro - Juventude como construção histórico-socialPublication . Lima, DiogoRecenção de livro: Juventude como construção histórico-social - Savage, J. (2009). A criação da juventude: como o conceito de teenage revolucionou o século XX. Rio, Rocco.
- Mas agora chegou nossa vez.Publication . Silva, MarizaEste artigo busca compreender os processos de individualização e de identificação do sujeito jovem, tomando como referências espaços-temporais a cidade de Brasília em final-início dos anos 70-80, e como corpus letras de músicas de bandas de rock ali formadas. Nosso objeto de estudo é, pois, o discurso do jovem em que se observa o modo como ele significa o mundo e a si mesmo, ao mesmo tempo em que se constitui como sujeito. Tendo a análise de discurso como referencial teórico e metodológico, a noção de interpretação é fundamental, pressupondo, pois, que não há sentido sem interpretação e que a finalidade de uma análise é a de compreender como o texto produz sentido, a de observar o movimento da interpretação inscrita no material simbólico. Observamos que as músicas dessas bandas se apresentam como espaços moventes de significação, inter-identitários, onde jogam a incompletude e a indistinção, mas também busca de fechamento; onde se constitui uma autoria para o rock nacional em que o sujeito “busca palavras”, afetado pela história, tornando um dizer, a partir dela, sobre e para os jovens, possível. - This paper aims at understanding the processes of individualization and identification of the youth, taking as space-time reference the city of Brasília in the late 1970s and early 1980s, and as corpus lyrics of rock bands created therein. Our study goal is, then, the youth discourse where one may notice the way they weigh the world and themselves, while shaping themselves as individuals. Grounding on discourse analyses as a theoretical methodology, the notion of interpretation is fundamental, presupposing, therefore, that there is no meaning without interpretation, and that the aim of an analysis is to comprehend how the text produces meaning, to observe the moving of the intepretation inbedded in the symbolic material. We observe that the songs by these bands are presented as moving spaces of meaning, inter-identifyable, where incompleteness and indistinction play a role, but also the search for closure; where an authorship for Brazilian rock is constituted, in which the individual “searches for words”, affected by history, constituting, from this very history, a possible voice about and for the youth.
- Recenção de livro. Diálogos sobre a juventude:impactos da informação na construção de identidades e valoresPublication . Vasconcelos, IvarRecenção de livro. Diálogos sobre a juventude:impactos da informação na construção de identidades e valores - Spósito, Marília Pontes (org.). (2009). O estado da arte sobre juventude na pósgraduação brasileira: educação, ciências sociais e serviço Social (1999-2006). Belo Horizonte: Argvmentvm.
- Xingamentos entre adolescentes em Brasília: linguagem, gênero e poderPublication . Zanello, Valeska; Bukowitz, Bruna; Coelho, ElisaO xingamento é uma poderosa arma de controle social, pois aponta, no ato de seu uso, determinados lugares sociais que não devem ser ocupados pelos sujeitos. Aquilo que é julgado como indesejável varia de acordo com a cultura, com o momento histórico, com a faixa etária e depende de importantes papéis de gênero. O presente artigo teve como escopo estudar quais xingamentos seriam considerados como mais ofensivos, atribuíveis aos homens e às mulheres, por mulheres e homens adolescentes em Brasília. O objetivo foi analisar os valores de gênero nestas respostas e o controle social que os mesmos exercem no ato de xingar entre os adolescentes. Foram aplicados 380 questionários: 243 na escola privada (119 em homens, 124 em mulheres) e 137 na escola pública da periferia (59 em homens e 78 em mulheres). Os dados foram submetidos a uma análise de conteúdo (Bardin, 1997). Foi possível apreender, em geral, as seguintes categorias: comportamento sexual (ativo ou passivo), traços de caráter (relacional ou de auto-investimento), atributos físicos, atributos intelectuais, família, e pessoalidade. As categorias de xingamentos mais expressivas atribuíveis aos homens foram o comportamento sexual ativo e traços de caráter de autoinvestimento; já em relação às mulheres, destacaram-se o comportamento sexual passivo e traços de caráter relacionais. Os dados apontam que, apesar das mudanças sociais, os valores exigidos em relação aos homens e mulheres são bastante tradicionais. - Name calling is a powerful weapon of social control, since it points out, in the act of its use, certain social positions that should not be occupied by the individuals. However, what is considered as undesirable varies according to the culture, to the historic moment, to the age and depends on important gender roles. This article aimed to study which name calling would be considered more offensive, attributable to both men and women, for women and men adolescents in Brasilia. The objective was to analyze gender values in the responses as well as social control those responses exert in the act of name calling among adolescents. 380 questionnaires were administered: 243 in a private school (119 men, 124 women) and 137 in a public school (59 men and 78 women). The data was subjected to content analysis (Bardin, 1997). It was possible to apprehend in general the following categories: sexual behavior (active or passive), character traits (relational or self-investment), physical attributes, intellectual attributes, family, and personality. The most significant categories of name calling attributable to men were active sexual behavior and self-investment character traits; in relation to women, categories that stood out were passive sexual behavior and relational character traits. The data indicate that, despite the social changes, the values expected from men and women are still fairly traditional.
- Productive discussions for online collaborative creativityPublication . Ferreira, Deller; Santos, GilbertoActual research shows that important creative insights typically occur in collaborative groups, and highlight some collaborative processes that can further collective creations. However, it is necessary to have a better understanding of the processes whereby innovations emerge from groups. In order to have a deeper understanding of the multiple facets of collaborative creative processes in online discussion environments, it is discussed in this work a framework to analyze discourse in function of innovation, creativity, and knowledge production. Empirical data were qualitatively analyzed according to Hymes (1974) ethnography of communication. Qualitative content analysis evidenced that creative collaborative process is transactional and intertwines the divergent and convergent thinking. Despite it involves the generation of new ideas or the recombination of known elements into something new that relies on imagination, the divergent thinking, the random and considers multiple solutions and alternatives, it also involves the convergent thinking, that depends on a systematic search for solution and multiple evaluative actions. - Pesquisas atuais mostram que a criatividade tipicamente ocorre em grupos em colaboração e destacam alguns processos colaborativos que podem promover criações coletivas. Contudo, é necessário ter-se um melhor entendimento de processos grupais pelos quais inovações emergem. Neste trabalho é discutido um framework para analisar o discurso em função da inovação, criatividade e produção do conhecimento, com o intuito de obter-se um entendimento mais aprofundado das múltiplas facetas de processos criativos e colaborativos em ambientes de discussão online. Dados empíricos foram qualitativamente analisados de acordo com a etnografia da comunicação de Hymes (1974). Uma análise qualitativa de conteúdo evidenciou que o processo criativo colaborativo é transacional e entrelaça os pensamentos divergente e convergente. Apesar do mesmo envolver a geração de novas idéias ou a recombinação de elementos conhecidos em algo novo baseado na imaginação, o pensamento divergente, o randômico, e considera múltiplas soluções e alternativas, ele também envolve o pensamento convergente, que depende de uma busca sistemática para uma solução e múltiplas ações avaliativas.
- Plurilinguismo e identidad entre jóvenes aborígenes chaqueños (Argentina)Publication . Unamuno, VirginiaDesde cierta ideología y cierta mirada sobre las lenguas, frecuentemente se considera a los jóvenes y a las tecnologías de la información y comunicación como agentes de negativos en situaciones de contacto entre idiomas, cuando uno de estos está bajo amenaza. Este artículo presenta resultados parciales de una investigación en curso sobre el uso de las lenguas aborígenes y del español entre jóvenes chaqueños del norte de Argentina. Su objetivo es el análisis de las prácticas multilingües entre estos jóvenes, incluyendo aquellas que involucran el uso de las tecnologías de la información y comunicación, con el fin de discutir las relaciones entre idiomas, identidad y prácticas culturales en la educación. Los datos se refieren a usos lingüísticos entre estudiantes de educación superior que se preparan para ser maestros interculturales bilingues en contexto aborigen. El corpus se compone de encuestas, grupos de discusión y conversaciones informales de los estudiantes; encuestas con profesores; observaciones y grabaciones de clases, además de cuestionarios de autoevaluación de sus competencias linguísticas. Las conclusiones preliminares sugieren que tres formas de “transgresión”: como resultado de la evaluación, incluso de la escuela; como orientación interactiva para comprender las prácticas multilingues y como formato que caracteriza usos particulares de la escritura entre jóvenes. - Plurilingualism and identity in Indian youths from Chaco, Argentina. Ideological perspectives about language, have viewed youths as well as information and communication technologies as negative agents when one of the languages in contact is threatened of disappearing. This paper report preliminary results of a research in progress on the use of Indian languages and Spanish among youths from Chaco, Northern Argentina, South America. It aims to describe youth multilingual practices, including those which involve the use of information and communication technologies, in order to discuss the relations among languages, identity and cultural practices in youth schooling. Results involve linguistic uses among higher education students who will teach intercultural bilingual education to other aboriginal youths. The corpus include records of interviews, discussion groups, informal conversation among these students, interviews with faculty members, observations, films on class activities and responses to self-evaluation questionnaires on language competencies and uses. These data involve four languages and their different variations. Preliminary conclusions suggest that communicational practices among subjects are related to three kinds of “transgressions”: as results of evaluation, including educational evaluation; as interactional orientation for understanding multilingual practices, and as standards featuring writing particular uses among youths. -
- Novas linguagens e sociabilidades: como uma juventude vê novas tecnologiasPublication . Sousa, CarlosO trabalho apresenta as visões de jovens universitários sobre as novas tecnologias, especialmente a Internet, e sua relação com o desenvolvimento de uma sociedade democrática. Os dados da pesquisa foram coletados a partir de postagens em um fórum virtual, com a participação de 38 jovens do curso de Ciência da Informação, na modalidade de ensino presencial, de uma instituição de educação superior privada do Distrito Federal do Brasil, no ano de 2008. A leitura das postagens nos permitiu constatar que para esses jovens as novas tecnologias, especialmente a Internet, são uma realidade irreversível na vida contemporânea, não obstante apresentarem aspectos contraditórios para a construção de relações sociais justas e igualitárias em vista da democracia. Os dados mostram um posicionamento que vê na sociabilidade virtual e suas linguagens formas de interações passageiras, frágeis e descartáveis e novas formas de exclusão e preconceitos, em suma, geralmente negativas; por outro lado, os dados patenteiam uma visão otimista, de possibilidade de personalização, ampliação dos contatos com o Outro, e o destaque à sua dimensão utilitária, prática, ágil e de acesso direto. Tais visões têm notórias implicações na vida social juvenil contemporânea, com a criação de novas linguagens, sociabilidades e interesses, explicitando o fato de que, historicamente, o conhecimento e a tecnologia têm sido um trampolim para o acesso ao poder e ao seu exercício, democrático ou não.- New languages and sociabilities: how youth perceive new technologies. This paper aims to analyze perspectives on new technologies and its relationship with the development of a democratic society posted in a virtual forum. The population was composed by 38 undergraduate students in Computer Sciences, enrolled in a private higher education institution, located in Brazil’s capital city. The results of messages’ analysis show that these technologies are regarded as an irreversible part of reality, in particular the Web. They recognized their contradictory contributions to the construction of equalitarian and fair social relations, aiming democracy. The data reveal both positive and negative perceptions of the new technologies’ roles. On the one hand, virtual sociability and their inherent languages multiply fragile and temporary social interactions. Furthermore, they are vehicles for new prejudices and additional forms of social exclusion. On the other hand, the results show the perceptions of new alternatives for becoming a person, in social networks, as well as the importance of easy and direct access to persons and groups. The points of view expressed by students have significant implications for juvenile social life and political participation. As it is well recognized, knowledge and technologies have been valuable means for accessing and exercising political power, either democratic or authoritarian.
- Currículo e culturas escolares e juvenis: identidades hibridasPublication . Eyng, Ana; Scherer, DanielO estudo analisa a circulação, a articulação e o entrelaçamento de racionalidades e linguagens globais e locais que incidem na configuração da identidade e da diferença. As políticas e práticas curriculares, numa perspectiva histórica, têm se pautado em concepções de sujeitos, linguagens e racionalidades supostamente padronizadas. Assim a escola tem lidado com a diversidade estribada em referenciais hegemônicos. No contexto contemporâneo, o currículo escolar, numa perspectiva pós-crítica, configura-se como espaço de interação e construção de culturas e identidades. Nesse processo se constituem identidades marcadas por traços híbridos. As tensões entre as relações de saber e poder, entre a cultura escolar e as culturas juvenis provocam e ampliam a necessidade do diálogo intercultural na produção das identidades. Esse diálogo requer o entrelaçamento das diversas infâncias, adolescências, juventudes e suas culturas na cultura escolar. O estudo se referenda nos argumentos de Stuart Hall (1998), Stephen Ball (1994), Zygmunt Bauman (1999), Antônio Flávio Barbosa Moreira e Vera Candau (2007), Michel Foucault (1997b), entre outros. - The study analyses the circulation and the linkage between rationalities, global languages, and places that result in the configuration of the identity and the difference.The syllabus policies and practice, in a historical perspective, is based on alleged people, language and rationalities standard conceptions. Therefore, the school has been dealing with the diversity found on hegemonic references. On the contemporary context, the educational syllabus, in a post-critical perspective, is a place of interaction and construction of cultures and identities. Identities branded by hybrid features are built on this process. The tension between the power-knowledge relations, educational and youthful cultures cause and amplify the needs of intercultural dialogue on the production of identities. This dialogue requires the connection between the several childhoods, adolescences, youths and their cultures in the educational culture. The study references are Stuart Hall (1998), Stephen Ball (1994), Zygmunt Bauman (1999), Antônio Flávio Barbosa Moreira and Vera Candau (2007), Michel Foucault’s (1997b) arguments, among others.