Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
242.52 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Actual research shows that important creative insights typically occur in
collaborative groups, and highlight some collaborative processes that can further
collective creations. However, it is necessary to have a better understanding of the
processes whereby innovations emerge from groups. In order to have a deeper
understanding of the multiple facets of collaborative creative processes in online
discussion environments, it is discussed in this work a framework to analyze discourse
in function of innovation, creativity, and knowledge production. Empirical data were
qualitatively analyzed according to Hymes (1974) ethnography of communication.
Qualitative content analysis evidenced that creative collaborative process is
transactional and intertwines the divergent and convergent thinking. Despite it involves
the generation of new ideas or the recombination of known elements into something
new that relies on imagination, the divergent thinking, the random and considers
multiple solutions and alternatives, it also involves the convergent thinking, that
depends on a systematic search for solution and multiple evaluative actions. - Pesquisas atuais mostram que a criatividade tipicamente ocorre em grupos em
colaboração e destacam alguns processos colaborativos que podem promover
criações coletivas. Contudo, é necessário ter-se um melhor entendimento de
processos grupais pelos quais inovações emergem. Neste trabalho é discutido um framework para analisar o discurso em função da inovação, criatividade e produção do
conhecimento, com o intuito de obter-se um entendimento mais aprofundado das
múltiplas facetas de processos criativos e colaborativos em ambientes de discussão
online. Dados empíricos foram qualitativamente analisados de acordo com a etnografia
da comunicação de Hymes (1974). Uma análise qualitativa de conteúdo evidenciou
que o processo criativo colaborativo é transacional e entrelaça os pensamentos
divergente e convergente. Apesar do mesmo envolver a geração de novas idéias ou a
recombinação de elementos conhecidos em algo novo baseado na imaginação, o
pensamento divergente, o randômico, e considera múltiplas soluções e alternativas,
ele também envolve o pensamento convergente, que depende de uma busca
sistemática para uma solução e múltiplas ações avaliativas.
Description
Keywords
Collaboralive learning Creativity Knowledge building Dialogic Dialectic
Citation
Ferreira,D. & Santos, G. (2011). Productive discussions for online collaborative creativity. Revista Interacções,17(7),189-207.
Publisher
Instituto Politécnico de Santarém. Escola Superior de Educação