Browsing by Author "DA SILVA, Ana"
Now showing 1 - 10 of 10
Results Per Page
Sort Options
- Animação da escrita, histórias em emergência e "a cruel pedagogia do vírus"Publication . DA SILVA, AnaEste escrito convida-te a descobrir o Projeto Vamos Cozinhar Histórias e a refletir, a partir da prática, sobre potencialidades da animação da escrita criativa em tempos de pandemia, propícios à proliferação de animações da leitura online e webinares que pouco promovem a desejável interação humana, ainda que a distância, ou processos de criação coletiva, ainda que no ciberespaço, assentes na crença de um mundo mais justo, mais inclusivo, solidário, criativo, mais lúdico, mais ineditamente viável face às crises e quarentenas permanentes. Um mundo que dê às crianças a possibilidade de serem monstros de todas as cores, ir lá onde vivem os monstros e, à noite, voltar para o seu quarto, mais bem preparadas para não ter medo de outros monstros bem mais terríveis e perigosos.
- Artesãos e Artesãs. Artes, Ofícios e Identidades CulturaisPublication . DA SILVA, Ana; Faria, Catarina; Soares, ZmFilme documentário sobre artes e ofícios do Ribatejo, Santarém, artefactos, ferramentas de tornearia.
- Entre lugares reais e lugares virtuais: o Projeto Europeu #TV T21 COMmunity #e-Skills, social inclusion and employabilityPublication . DA SILVA, Ana; Barbas, Maria Potes; Matos, Pedro; Loureiro, Ana; Novo, Cristina; Soares, JoséEsta comunicação pretende apresentar o Projeto Europeu #TV T21 COMmunity# e-Skills, Social Inclusion and Employability (intercultural dialogue in tourism), como um exemplo concreto propício à ciberanimação, através de espaços reais (dimensão local) e espaços virtuais (dimensão global), partindo-se do local para o global, a partir de situações vitais problematizadoras, como a inclusão social e a empregabilidade de jovens com Síndrome de Down, com idades compreendidas entre os 18 e os 29 anos de idade.
- HANDBOOK do Curso Literacia Digital para o Mercado de Trabalho 2018-2020Publication . Potes Barbas, Maria; Torres, Ana Luísa Mateus Oliveira Chança; Rodrigues, Ana; Cavadas, Bento; Novo, Cristina; Linhares, Elisabete; Hamido, Gracinda; Helena, Luis; Piscalho, Isabel; Samartinho, João; Soares, José; Dias, José; Teixeira, Madalena; José, Mário; Uva, Marta; Silva, Miguel; Lopes, Nádia; Branco, Neusa Cristina Vicente; Matos, Pedro; Seixas, Sónia Raquel Pereira Malta Marruaz; Colaço, Susana; DA SILVA, AnaO presente Relatório reúne um conjunto de informações sobre a 1.a Edição do Curso em Literacia Digital para o Mercado de Trabalho (LD_MT).
- Um olhar sobre o passado da animação sociocultural para um futuro menos tecnológico e mais humanoPublication . DA SILVA, AnaCom este texto, pretende-se refletir sobre os paradigmas da animação sociocultural (ASC) e sobre a importância de perspetivar um paradigma humanístico que situe o humano no centro da ação dos/as animadores/as, apostando numa nova linguagem da ASC e na descoberta de formas de ensinar a animação para além do processo que consiste em observar, definir métodos e técnicas de diagnóstico, diagnosticar, estabelecer listas de necessidades, definir prioridades de intervenção, planear a intervenção, executar a planificação, monitorizar e avaliar a intervenção. Convida-se a olhar a animação como uma ação de compreensão e humanização das relações humanas, no contexto paradoxal em que vivemos de comunicação à escala global, consciência da nossa solidão e das barreiras da incompreensão.
- Study of the innovative training module "communication and customer service" in a pioneer training course: "Digital Literacy for Labour Market"Publication . Barbas, Maria Potes; Matos, Pedro; DA SILVA, AnaThis case-study researched disabled students’ practices, experiences and transferable knowledge attained through a specific training module, communication, and customer service. The name of this innovative course is “Digital Literacy for Labour Market”, which is a pilot training opportunity implemented in a HEI (Higher Education Institution). This type of initiative has already been implemented in other higher education institutions, such as the case of the Universidad Autonoma de Madrid, where a special programme for young students with intellectual disabilities, The Promentor Programme, was established. The aim of this project is the inclusion of people with intellectual disabilities in universities through several pedagogical and methodological processes (Gasset & Herrero, 2016). This paper presents the outcomes of students with intellectual disabilities who were included in an innovative and adapted learning environment, and were taught to develop soft and hard skills, namely key competencies related to communication, costumer service and basic concepts of ICT (Information and Communication Technologies). In addition, this study exposes the views of the trainers, as well as other results and adopted best practices, in order to fully understand the students’ learning curve. Finally, concerning the methodological processes used to monitor this experience, a systematic approach was adopted, in which the following approaches were applied: (i) representation of different social situations through role play techniques that allowed different communicative capacities to be put into practice; (ii) customer or user service techniques adapted to the students’ knowledge in order to understand different cases or scenarios; (iii) strategies and techniques of communication adapted to the content to be presented to the students, with the purpose of including the characteristics of the receivers and ensuring efficiency in the communication processes. In conclusion, further studies that adopt these types of learning experiences and specific target groups will need to adopt even more alternatives that understand and approach every pedagogical need that these learners may have.
- Teacher's Manual in Civic Education - Secondary SchoolPublication . Torres, Ana Luísa Mateus Oliveira Chança; DA SILVA, Ana; Maurício Dias, José; Lazarova, Elena; Tsvetanska, Silviya; Timologou, AnastasiaThe Teachers’ Manual in Civic Education is a guide for teachers that includes 48 training sessions on Human Rights, Diversity, Identity and Active Citizenship. The publication is created within the European project "My Europe – Your Europe – Your Say" (ME-YOU-US), which includes six organizations: Prosveta-Sofia Foundation, Instituto Politecnico de Santarém (Portugal), Center for non-formal educationAENAO (Greece), Społeczna Akademia Nauk (Lodz, Poland), Inspectoratul Scolar Jud.Dolj (Craiova, Romania), AltiusFrancisco De Vitoria Foundation (Spain). The project is implemented within the Erasmus + program, according to Grant Agreement No. 018-1-BG01-KA201-047913 with Human Resources Development Center, the Erasmus+ National Agency for in Bulgaria.
- Teachers' Toolkit in Civic Education - Primary SchoolPublication . Torres, Ana Luísa Mateus Oliveira Chança; DA SILVA, Ana; Cavadas, Bento; Maurício Dias, José; Lazarova, Elena; Tsvetanska, Silviya; Timologou, AnastasiaThe YESI teacher's tool book is a guide for primary school teachers that includes 36 training sessions on Children's Rights, Human Rights, Diversity, Social Inclusion, Identity, Active Citizenship and Involvement. The book is a result of a collective effort by the “Prosveta - Sofia” Foundation and its partners, and was created with the input and participation of volunteer teachers from Bulgaria, Greece, Portugal, and Serbia, who piloted the materials with their students and provided feedback for improvement. The book utilizes dramatic activities, artistic creations, and electronic games to engage students in learning about these topics.
- O teatro debate como factor protector: estratégia não formal para a prevenção da violência nas escolasPublication . DA SILVA, AnaEste artigo perspectiva o teatro debate como estratégia não formal para a prevenção da violência e promoção da convivência pacífica nas escolas, através da análise do processo de criação e encenação de “Macacos e Pombos”, uma peça sobre bullying em contexto escolar da USINA – Associação de Intervenção Social, que conhecemos, no ano de 2007, por observação participante e realização de entrevistas aos principais intervenientes no processo. - This article presents the debate theatre as a non formal strategy to prevent violence and to promote pacific living in schools, through the analysis of the creation and putting on process of “Monkeys and Pigeons”, a play about bullying in school context by USINA, an Association of Social Intervention, that we came to know in 2007 by making participant observation and interviews to the main participants in the process.