Loading...
28 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 28
- Perfil sociodemográfico dos utentes da consulta de ato único e sua autoestimaPublication . São João, Ricardo; Correia, Filipe; Vieira, Elsa; Amendoeira, JoséO Ambulatório Programado de Alta Resolução do Hospital Distrital de Santarém foi pioneiro em Portugal na introdução da Consulta de Ato Único - CAU. A CAU possibilita ao utente que no mesmo dia e local seja observado por um profissional de saúde, realizar os exames complementares necessários que permitam o seu diagnóstico após o qual regressará a casa já com tratamento ou proposta terapêutica. Daqui resulta uma maior eficiência da consulta traduzida com libertação de vagas e diminuição da lista de espera com aumento dos níveis de satisfação dos utentes. Foi desenvolvido um questionário com o objetivo de retratar o perfil sociodemografico e a autoestima destes utentes. Com base na análise documental referente ao período janeiro/2014 a outubro/2018, foram identificadas as especialidades com maior afluência mensal, especialidades essas alvo do questionário. Optou-se pela adoção de uma amostragem aleatória estratificada não proporcional figurando como estratos as referidas consultas. No dimensionamento amostral foi considerado um erro tolerável de amostragem e um nível de significância de 5% que conduziram às seguintes dimensões: dermatologia (121), cirurgia (107), otorrino (96) e oftalmologia (76). Foi igualmente mensurado o nível de autoestima pela escala de autoestima de Rosenberg que continua a ser a medida mais utilizada para aferir a autoestima, não só devido à clareza dos itens que a constituem (avaliados numa escala tipo Likert de quatro pontos) bem como da sua inteligibilidade. Trata-se de um estudo epidemiológico transversal com ênfase na utilização deste serviço de saúde, em particular na descrição do perfil sociodemográfico e da autoestima dos seus utentes.
- Impact of confinement resulting from Covid 19 on Quality of Life, Mental Health and Psychological Well Being in Higher Education Students in Santarém and LeiriaPublication . Silva, Mário Ribeiro da; Gonzaga, Luis; Rosa, Marta; Figueiredo, Maria do Carmo (preferencial); Amendoeira, José; Matos, RuiBackground: The coronavirus context in higher education disrupted students' lives. Restrictions on social mobility and the consequent reduction in interpersonal contacts brought unprecedented stressful situations, as well as marked changes in their daily lives, challenging the feeling of loneliness and the very perception of social isolation, with consequences on their quality of life. Methods: A cross-sectional descriptive study was carried out. Participants were 775 students, aged between 17 and 55 years, aiming to describe the self-perception of the evaluated mental health dimensions by the Anxiety, Depression and Stress Scales; the Psychological Well-Being by the Manifestation of Psychological Well-Being Measure Scale and to evaluate the quality of students' lives by WOOQOL-Bref. Collected data were analyzed with IBM SPSS Statistics for Windows software, Version 27.0. Results: The results obtained, in the global sample considered, revealed that the lowest average corresponds to anxiety (0,52 ± 0.76), followed by depression (0,67 ± 0,96) and stress (0,90 ± 0,87). Regarding psychological well-being, the lowest average corresponds to social involvement (2,39 ± 1,10), followed by happiness (2,91 ± 1,22), self-esteem (2,9 5 ± 0,91), control of self and events (2,96 ± 0,97), mental balance (2,97±1,14) and sociability (3,21±1,13). Regarding the quality of life, between the social relationship’s domain (52,71 ± 19,10) and the environment domain (53,92±10,48), there were no statistically significant differences. The highest mean value occurred in the physical domain (64,87±12,54) and the lowest in the psychological one (49,60 ±16,18). We also found significant differences in terms of polytechnic institute attended and gender. Conclusion: The obtained results provide the basis to design and develop a targeted intervention main program focused on the empowerment of higher education students. Build a literacy program with health education strategies, starting from their own perceptions and responses to the experienced situations.
- QUALITY OF LIFE OF STUDENTS IN POLYTECHNIC HIGHER EDUCATION AT THE SANTAREM AND LEIRIA: THE IMPACT OF COVID 19Publication . Figueiredo, Maria do Carmo; Amendoeira, José; Rosa, Marta; Matos, Rui; Silva, Mário Ribeiro da; Gonzaga, LuisAbstract: Background: The epidemic of COVID-19 caused by the Coronavirus -SARS-CoV-2, was declared by the World Health Organization an International Public Health Emergency. The 2019-2020 coronavirus pandemic has affected educational systems worldwide, leading to the closure of educational institutions. This situation kept students socially distant, with little adaptation time, interfering with their quality of life. Objective: The aim of this study is to evaluate the quality of life of higher education students in the face of the impact of the COVID-19 pandemic. Methods: 775 students were selected by convenience sampling. Study with a quantitative, descriptive, correlational approach. The WHOQOL-bref instrument adapted from WHO was applied. Data analysis was undertaken using the IBM SPSS Statistics for Windows, Version 27.0. Armonk, NY: IBM Corp. Results: Students' self-assessment about Quality of Life is globally superior to the self-assessment with their satisfaction with health, where the female students have lower average values than the male students. The WHOQOL-bref domains referring to Quality of Life with higher values were the Physical and the Environment ones, with the Social Relations and Psychological domains having the lowest values. Conclusion: The development of this study made it possible to achieve the objective set. The domain of social relations has low average values, with students from IPSantarem standing out, with lower self-assessment of QoL in this domain, compared to those from IPLeiria. In the psychological domain, the low average values in both institutes stand out, especially in IPLeiria, where the average is less than 50%, in both genders.
- Saúde mental dos estudantes dos Politécnicos de Santarém e Leiria durante o confinamento por COVID-19Publication . Figueiredo, Maria do Carmo (preferencial); Rosa, Marta; Silva, Mário; Matos, Rui; Gonzaga, Luis; Amendoeira, JoséIntrodução: A pandemia de COVID-19 reduziu a mobilidade social e as interações sociais em períodos de confinamento. Mesmo aqueles que não sofreram da doença apresentaram manifestações de stresse, ansiedade e depressão (Serviço Nacional de Saúde, 2021). Objetivos: Avaliar os níveis de ansiedade, depressão e stresse dos estudantes. Metodologia: Estudo correlacional descritivo transversal. Participantes: 775 estudantes, selecionados por amostra de conveniência. Instrumento de medida: Escala de Ansiedade, Depressão e Stresse-21(DASS-21), versão portuguesa. Dados analisados com recurso ao IBM SPSS Statistics para Software Windows, Versão 27.0. Resultados e discussão: Os resultados mostraram que a maioria dos participantes apresentou um nível normal de depressão (72,5%), ansiedade (79,7%) e stresse (87,6%). Cerca de 6,5% referiram um nível grave ou extremamente grave de ansiedade ou depressão. Conclusões: Os resultados sugerem que as instituições de ensino superior devem promover a estabilidade emocional e influenciar a saúde mental positiva dos estudantes, através de conscientização.
- Qualidade de vida dos estudantes do Ensino Superior Politécnico de Santarém e Leiria durante o confinamento da Covid 19Publication . Figueiredo, Maria do Carmo (preferencial); Amendoeira, José; Rosa, Marta; Matos, Rui; Silva, Mário Ribeiro da; Coelho, M. T.; Gonzaga, Luis; Borrego, C.Introdução: A pandemia de coronavírus 2019-2020 afetou os sistemas educacionais em todo o mundo, levando ao encerramento das instituições educacionais. Este estudo teve como objetivo avaliar a Qualidade de Vida dos estudantes do ensino superior dos Institutos Politécnicos de Santarém e Leiria durante o confinamento face à pandemia COVID-19. Métodos: Um total de 775 participantes selecionados por amostragem de conveniência participaram no estudo. Estudo de caráter quantitativo, descritivo-correlacional. Aplicou-se o instrumento WHOQOL-bref adaptado da WHO. O tratamento e análise dos dados foi realizado com recurso à estatística descritiva, correlacional e inferencial. Resultados: A autoavaliação dos estudantes relativamente à Qualidade de Vida é globalmente superior à autoavaliação com a sua satisfação com a saúde, sendo os estudantes do género feminino que apresentam valores médios inferiores aos estudantes do género masculino. Os domínios do WHOQOL-bref referentes à Qualidade de Vida com valores superiores foram o domínio físico e meio ambiente, sendo os domínios das relações sociais e psicológico, os que apresentam valores menores. Conclusões: Os resultados apontam para a necessidade de intervenção na promoção da Qualidade de Vida dos estudantes, com foco em fatores psicossociais, decorrente das condicionantes impostas no período de confinamento, pela pandemia COVID-19.
- Didática da aprendizagem em estudantes de enfermagem: Estratégias de uma Unidade CurricularPublication . Rosa, Marta; Amendoeira, José; Barroso, Isabel; Cunha, Fátima; Saragoila, Fátima; Silva, Mário Ribeiro daA formação dos estudantes de Enfermagem exige capacidade de articulação teórico prática. Metodologias ativas a partir de cenários, como estímulo à integração dos resultados da investigação são uma realidade. Com estudantes do Curso de Licenciatura em Enfermagem, 1º Ciclo, 1º Ano, Unidade Curricular – Fundamentos de Enfermagem II, mobilizamos estratégias pedagógicas para o desenvolvimento de competências Instrumentais, Interpessoais e Sistémicas, sustentadas na perspetiva da enfermagem enquanto disciplina do conhecimento, nas suas dimensões: Método, Conceitos e Instrumentos. A conceção de enfermagem conforme Virgínia Henderson, promove a estruturação e organização do pensamento para a avaliação das necessidades da pessoa, enquanto ser singular, único e central no processo de cuidados, tendo em vista o desenvolvimento de habilidades e pensamento crítico dos estudantes, perspetivando planear, implementar e avaliar cuidados de enfermagem. Com recurso à conceção anteriormente referida, trabalhamos com o estudante a mobilização e integração dos conhecimentos, numa perspetiva da centralidade do cidadão no processo de cuidados. Pretendemos partilhar as metodologias pedagógicas utilizadas com os estudantes no desenvolvimento das suas capacidades e habilidades, na avaliação da satisfação das necessidades humanas básicas com recurso ao método científico - processo de enfermagem.
- Tutorial revisão sistemática de literatura: a scoping reviewPublication . Amendoeira, José; Silva, Mário Ribeiro da; Ferreira, Maria Regina; Dias, HéliaA Revisão Sistemática de Literatura (RSL) constitui-se na atualidade como um dos instrumentos essenciais à afirmação da Enfermagem baseada na evidência (científica), que em associação com a experiência profissional e o valor atribuído à centralidade da pessoa quanto ás suas preferências e valores., permite sustentar uma prática baseada na evidência (PBE).
- IMPACT OF COVID 19 LOCKDOWN IN PSYCHOLOGICAL WELL BEING AMONG STUDENTS IN POLYTECHNIC OF SANTAREM AND LEIRIAPublication . Figueiredo, Maria do Carmo; Gonzaga, Luis; Silva, Mário Ribeiro da; Rosa, Marta; Matos, Rui; Amendoeira, JoséAbstract Background: The social restraints during the COVID-19 mandatory lockdown led young and undergraduate adults to live remarkable changes in their daily lives, challenging the feeling of loneliness and their own perception of social isolation. This study aimed to assess and compare the levels of psychological well-being among students from both Santarém and Leiria Polytechnic Institutes. Methods: A descriptive cross-sectional correlational study was performed in the period immediately after the first lockdown. Participants were 775 students (females = 73.5%), aged between 17 and 55 years. All of them completed measures of the Psychological Well-Being Manifestation Scale (PWBMS; or EMMBEP, in the Portuguese version, by Monteiro, Tavares e Pereira, 2012) measuring six dimensions, components of the eudaimonic model of well-being. Collected data were analyzed with IBM SPSS Statistics for Windows software, Version 27.0. Results: The results obtained revealed differences in quality in the scores of the six measured dimensions. If subjective experiences on Mental Balance and Sociability are the best indicators of well-being, the perception of the lack of Social Involvement and low Happiness appears to be limitative factors to the perceived well-being. We also found significant differences in terms of polytechnic institute attended, gender, age categories, and marital status. Conclusion: The obtained results provide the basis to design and develop a targeted intervention main program focused on the empowerment of higher education students. Build a literacy program with health education strategies, starting from their own perceptions and responses to the experienced situations, allows their easy engagement in the promotion of psychological well-being.
- Qualidade de Vida dos estudantes de enfermagem – A Scoping ReviewPublication . Figueiredo, Maria do Carmo (preferencial); Rosa, Marta; Silva, Mário Ribeiro da; Amendoeira, JoséIntrodução: A qualidade de vida dos estudantes é influenciada positiva ou negativamente por fatores estruturais e organizacionais das instituições, ambiente académico, estilos de vida entre outros, que fundamentam ações de promoção da saúde neste contexto. Objetivos: Com a questão: “Quais os fatores que interferem na qualidade de vida dos estudantes de enfermagem?” pretende-se mapear a literatura relativa aos fatores que interferem na qualidade de vida dos estudantes de enfermagem. Metodologia: Uma Scoping Review, segundo Joanna Briggs Institute (2015), através da metodologia PCC, com as palavras-chave: Quality of life, Students, Nursing, conjugadas pelo booleano AND. Definidos critérios de inclusão dos estudos. Pesquisa na plataforma EBSCOhost, nas bases de dados: CINAHL, Medline, MedicLatina; e nas bases de dados LILACS, SciELO e BDENF. Como limitadores: texto completo; referências disponíveis; resumo disponível; friso temporal: 01/01/2016 a 31/12/2020; língua inglesa, espanhola e portuguesa. Resultados: Identificados 56 artigos. Através do Prisma 2009 Flow Diagram, foram selecionados 11 artigos. Como fatores positivos: os direitos; processos relacionais e espirituais; tranquilidade; satisfação; apoio familiar; acompanhamento de amigos; oportunidades de comunicação e aprendizagem; interação comunidade científica e comunidade. Como fatores negativos: baixo poder económico; alterações no bem-estar físico, (estágios, hábitos de vida não saudáveis, sono, não acesso aos serviços de saúde e recreativos, hábitos etílicos e tabagismo); intensidade das atividades académicas; adaptação ao ensino superior; medo, angústia, conflitos, stress e sintomas depressivos; carga horária excessiva para o estudante trabalhador; estágio supervisionado e trabalho de conclusão de curso. Conclusões: Determinantes estruturais, organizacionais e situacionais condicionam positivamente e negativamente a qualidade de vida dos estudantes de enfermagem no espaço da escola, nas atividades, no cumprimento de responsabilidades e nas relações entre discente e docente e enfermeiro. As Instituições de Ensino Superior responsáveis pela formação dos estudantes, devem avaliar as necessidades dos estudantes, visando implementar estratégias promotoras da sua qualidade de vida.
- Mental health of nursing students at the Polytechnic Institute of Santarem during the COVID-19 pandemicPublication . Figueiredo, Maria do Carmo (preferencial); Rosa, Marta; Silva, Mário; Gonzaga, Luis; Matos, Rui; Amendoeira, JoséIntroduction: The coronavirus pandemic (COVID-19) was considered a public health emergency of international concern, which revealed a significant challenge for mental health, because of its impact, in this 21st century. The context of the coronavirus in higher education has caused disturbing consequences in the lives of students. The pandemic reduced social mobility and, consequently, social interactions in periods of confinement, leading to stressful situations, with feelings of anxiety and depression, anguish, and sleep problems. Objectives: To evaluate the levels of anxiety, depression and stress of nursing students and their relationship with sociodemographic characteristics, from the Instituto Polytechnic of Santarem, aged between 18 and 55 years. Methodology: Quantitative, correlational, descriptive cross-sectional study. Participants: 183 students, selected by convenience sampling (boys = 19.1% and girls = 80.9%), meeting some criteria: being of Portuguese nationality; being 18 years of age or older; attending the 2nd, 3rd or 4th year of the degree course; agree to participate in the study by signing the informed consent online. Measurement instrument: Anxiety, Depression and Stress Scale - DASS-21 in the Portuguese version EADS, by Pais-Ribeiro et al., (2004), composed of three subscales, consisting of seven items evaluated by a four-point Likert scale, that reflect the severity and frequency of the feelings experienced. The survey was conducted between November 19 and December 4, 2020, via Microsoft Forms, using a link on the school's page, anonymity being guaranteed. This study was approved by the Ethics Committee of the Research Unit of IPSantarem (112020Saúde), The collected data were analysed with IBM SPSS Statistics for Windows Software, Version 27.0. Results and discussion: The instrument showed strong internal consistency in the subscales, with high Cronbach's alpha coefficients: anxiety (α = 0.877); depression (α = 0.921) and stress (α = 0.920). Proceeding with the Pearson's correlation coefficient calculation, strong, positive, and significant correlations were found (p<0.001). According to the DASS-21 scoring instructions, the results showed that most participants had a normal level of depression (82.5%), anxiety (88.0%) and stress (94.0%). About 1.6% of the participants reported a moderate level of stress; 5.5% and 1.6% a moderate and severe level, respectively, of anxiety and 6% and 0.5% depression a moderate and severe level, respectively. These data are like those presented by Son et al., (2020), as 138 (71%) showed stress and anxiety due to COVID-19. Sun et al (2020) revealed that students had significant depressive feelings (56.9%). Another study by Chaudhary et al., (2021) showed that 68.8% had a high fear of COVID-19; 28.7% had moderate to severe depression and 51.5% had mild to severe anxiety. Significant differences were found between means (student's t-test) in the comparison between gender (p < 0.001), with the highest scores, in the three dimensions, in girls who present more stress (M = 7.59 + 4.728), depression (M =5.83 + 4.503) and anxiety (M =3.87 + 3.869), that is, the affective states of these students were more negative. No differences were found as a function of age, marital status, year of course and district of residence. Conclusions: The results suggest that the Institute Polytechnic develop strategies to reduce vulnerability, promote emotional stability and influence the positive mental health of students, through awareness to dissipate inappropriate perceptions; psychosocial and other support through digital platforms; development of a mental health program that promotes positive coping measures in the face of similar situations. References Chaudhary, A., Sonar, N., Jamuna, T., Banerjee, M., & Yadav, S. (2021). Impact of the COVID-19 pandemic on the mental health of college students in India: a cross-sectional web-based study. JMIR Medical Education,2(3), e28158, 1-10. https://doi.org/10.2196/28158 Pais-Ribeiro, J. L., Honrado, A., & Leal, I. (2004). Contribuição para o estudo da adaptação portuguesa das Escalas de Ansiedade, Depressão e Stress (EADS) de 21 itens de Lovibond e Lovibond. Psicologia, Saúde & Doenças, 5(2), 229-239. http://www.scielo.mec.pt/pdf/ psd/v5n2/v5n2a07.pdf Son, C., Hegde, S., Smith, A., Wang, X., Sasangohar, F. (2020). Effects of COVID-19 on college students' mental health in the United States: An interview survey study. Journal of Medical Internet Research, 22(9), e21279, 1-15. https://doi.org/10.2196/21279 Sun, Y., Lin, S., Chung, K. (2020). University Students’ Perceived Peer Support and Experienced Depressive Symptoms during the COVID-19 Pandemic: The Mediating Role of Emotional Well-Being. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(24), 9308, 1-13. https://doi.org/10.3390/ijerph17249308. Teixeira, S., Ferré-Grau, C., Sequeira, C., Pires, R., Carvalho, J., Ribeiro, I., Sequeira, C., Rodrigues, Sampaio, F., Costa, T., & Canut, M. (2022). Positive Mental Health in University Students and its Relations with Psychological Vulnerability, Mental Health Literacy, and Sociodemographic Characteristics: A Descriptive Correlational Study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19 (6), 3185 https://doi.org/10.3390/ijerph19063185
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »