Loading...
19 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 19
- #ECAPACITAR – A path towards an innovative and tailored elearning solution in a heiPublication . Loureiro, Ana; Rocha, Dina; Santos Silva, PerpétuaThe paper showcases the methodology used to design a project in a HEI in the field of distance education. #eCapacitar is a capacity building project for digital inclusion in IPSantarém's core areas. The project is ongoing and it has 3 main axes that will develop and implement the following infrastructure: a CRM platform, an eLearning solution and a Digital Knowledge Database. The main focus of the paper will be the aspects related with an innovative and tailored eLearning solution. Although the institution is already carrying out some training offers based on eLearning, it’s lacking a more sustainable, grounded and systematic infrastructure. Only with high quality standards HEI can be competitive and face the upcoming challenges, able to respond to the needs of a 21st century citizen. The training offer must prepare students in order to develop competencies such as the transformative, digital, soft and emotional ones. We have to think not only about the technology behind it but also cherish the conceptual learning model that supports the distance education solution, whose reasoning and design will result from the phase of planning currently in development.
- 2nd International Congress on 21st Century Literacies: book of abstractsPublication . Loureiro, Ana (ed.lit.); Rocha, Dina (ed.lit.); Messias, Inês (ed.lit.); Oliveira, Nuno Ricardo (ed.lit.); Lopes, Rui (ed.lit.)The 2nd International Congress on 21st Century Literacies (ICCL2022) intends to promote literacy in different areas of knowledge as part of the right to education, as well as a foundation for individuals’ empowerment and inclusive development in low density and cross-borders territories, allowing a greater literacy of these populations, thus contributing to a positive differentiation of these territories. The ICCL2022 will provide an opportunity to rethink the fundamental importance of literacy as a booster to the development and integration of these populations in the challenges of the coming decades. Several themes will be addressed, namely: digital, financial, environmental, quantitative, scientific, and emotional literacies, as well as literacy in the fields of health and management, STEM, reading and libraries, cinema, media, education, and arts, but not limited to. The meeting will provide a forum for discussion and debate of ideas with interest to the scientific community in general. With this meeting new scientific collaborations among colleagues, namely new collaborations in master’s and PhD projects are expected.
- CNaPPES 2019 – 6.º Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior [Livro de Resumos]Publication . Loureiro, Ana (ed.lit.); Rocha, Dina (ed.lit.); Cardona, Maria João (ed.lit.); Lopes, Rui (ed.lit.)Tal como nos congressos anteriores, ocorreu uma sessão de posters e múltiplas sessões paralelas com apresentação de comunicações sobre diversas temáticas que evidenciam a diversidade dos projetos realizados a nível nacional e das questões sentidas pelo/as docentes a nível pedagógico e organizacional no ensino superior.
- Ciência Aberta e Ciência Cidadã no IPSantarém: responsabilidade social na investigaçãoPublication . Rocha, Dina; Loureiro, AnaEnquanto instituição de ensino superior, o IPSantarém tem na sua missão, a investigação orientada, com ligação à comunidade, através da sua envolvência e transferência de conhecimento. Neste sentido, e acompanhando a estratégia europeia e políticas nacionais, no que diz respeito à Ciência Aberta, estão a ser definidas estratégias e metodologias para a sua implementação, tendo sido criado para o efeito o GICA_IPSantarém (Grupo de trabalho de implementação Ciência Aberta). O seu objetivo principal é a implementação do novo paradigma de ciência e de investigação definida no conceito de Ciência Aberta, definida na Resolução do Conselho de Ministros n.º 21/2016 como, “(...) assunção de uma política científica comprometida com um paradigma de partilha do conhecimento, de aproximação da ciência à sociedade, envolvendo as suas diversas componentes na formulação de agendas de investigação, em processos colaborativos e participativos de investigação, na procura de respostas conjuntas aos desafios e problemas que se lhe colocam”. Esta nova abordagem permite uma proximidade ao cidadão e a inserção da responsabilidade social da instituição integrada no processo investigativo, tal com é definido no Plano de Ciência Aberta definido pelo MCTES “(…) como um dos pilares decisivos para a sua concretização, por reconhecer que a confiança, a transparência e a relevância da ciência aumentam quando realizada em relação com a sociedade e, sobretudo, pela capacidade de estimular o envolvimento como forma de aproximar comunidades, criando ambientes propícios à inovação social, científica, económica e cultural” Pretende-se apresentar a estratégia e metodologia que permite a difusão e promoção da Ciência Cidadã, integrada no GICA_IPSantarém, cumprindo os princípios expressos pela European Citizen Science Association – ECSA. Partilhar algumas iniciativas programadas para a integração da Ciência Cidadã no IPSantarém, através da Política de Ciência Aberta, das orientações da Responsabilidade Social da instituição é também encontrar o caminho para o cumprimento dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável 2030, contribuindo para um mundo, em que governos e cidadãos acabem com a pobreza, protejam o meio ambiente e pugnem pela qualidade de vida de todos. European Citizen Science Association. (2021). Citizen science and open science.https://ecsa.citizen-science.net/working-groups/citizen-science-and-open-science/ Ministério da Ciência, Tecnologia e Ensino Superior (2016). Ciência Aberta. https://www.ciencia-aberta.pt/ Nações Unidas. Centro Regional de Informação para a Europa Ocidental (2021). Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. https://unric.org/pt/objetivos-de-desenvolvimento-sustentavel/ Resolução do Conselho de Ministros n.º 21/2016 (2016). Diário da República: 1.ª série ,nº70 . https://dre.pt/application/conteudo/74094659
- A narrativa na promoção da igualdade de género: contributos para a educação pré- escolarPublication . Da Silva, Ana; Araújo, Dina; Luís, Helena; Rodrigues, Isabel; Escourido, Sofia; Rosário, Manuela; Cardona, Maria João; Campiche, Pedro e Jean; Tavares, Teresa-ClaudiaO papel e desenvolvimento da educação pré-escolar esteve intima- mente ligado a evolução do papel social das mulheres e a sua entrada no mundo do trabalho, mas a sua importância não pode ser entendida apenas como resposta a essa ou outras necessidades sociais. 0 seu potencial educativo foi sendo gradualmente reconhecido sendo a frequência de instituições de educação pré-escolar valorizada pela sua importância no desenvolvimento da criança e pela relevância do seu papel na sua futura integração escolar e na sua formação para a cidadania.
- Repositório Aberto de RED - criar, disponibilizar, (re)utilizar nas IESPublication . Rocha, Dina; Loureiro, AnaA prática aqui descrita surge no âmbito do projeto #eCapacitar - Capacitar para as áreas de negócio do IPSantarém, projeto com financiamento Compete/SAMA, tendo como eixo central a reabilitação, desenvolvimento e inovação do ecossistema do Ensino a Distância (EaD). O contexto do EaD, implica a necessidade de conceber, desenvolver e disponibilizar recursos educativos digitais (RED), ainda mais quando nos encontramos no sistema do Ensino Superior, onde o perfil do estudante e outras variantes contextuais têm implicações no tipo de RED, na sua elaboração e na sua aplicação.
- From face-to-face to online learning: designing a pedagogical model for an higher education contextPublication . Loureiro, Ana; Messias, Inês; Rocha, Dina; Oliveira, Nuno RicardoNowadays, online and virtual platforms play a key role in contemporary society. Digital technology has become ubiquitous and indispensable to our daily routines, whereas the educational field is not an exception. Higher Education Institutions (HEI), due to the transition to emergency remote learning during CoViD-19 pandemia, had to change the way programmes were delivered. At this moment, this fact has triggered on the part of HEIs, decision-makers and the educational community in general, the need to invest in the development and redesign of Pedagogical Models, as a social responsibility of the institution, besides the legal compliance with the accreditation agencies, of courses and institutions that promote distance learning. Online learning became a methodology that was acquired and that, in some situations, prevailed on time. However, delivering online learning has its own specificities and requires certain pedagogical adaptations, to which, sometimes faculty is not aware of. According to Decree-Law 133/2019, which approves the legal system of higher education provided at a distance, certain criteria are required to be reflected in the HEIs' official documents on this teaching-learning modality. Therefore, the design and conception of a pedagogical model for online learning and distance education is crucial, since HEIs have the responsibility, regardless of the contexts, to provide quality and inclusive education. Many online programmes are available for training but HEI have a significant role in providing a formal and certified training, founded on criteria of quality, flexibility and effectiveness and based on virtual learning platforms, grounded on adapted and personalised pedagogical models. This paper aims to present the distance learning pedagogical model of a HEI which is being developed for a quality distance learning offer. An extensive literature review was carried out, which allowed to know different pedagogical models applied in diverse contexts. A comparison of the different models was made, according to a set of defined criteria that emerged from the needs diagnosed in the HEI. This resulted in a proposal for a pedagogical model, based on the following principles: quality and learning experience; ethics and academic integrity; digital inclusion and accessibility; open science and environmental sustainability; flexibility; and interaction. The model will be validated by eLearning and pedagogical experts before it can be implemented as a model in the HEI.
- Modelo Pedagógico para o Ensino a Distância e Modelo do Campus virtual (versão 1.0 _ setembro de 2023)Publication . Loureiro, Ana; Messias, Inês; Rocha, DinaNuma sociedade global em acelerado processo de transição digital, o Instituto Politécnico de Santarém (IPSantarém) está fortemente empenhado em adequar as suas práticas e modelos pedagógicos às reais aspirações e necessidades das novas gerações de estudantes. Neste sentido, constitui-se como um objetivo institucional relevante, o desenvolvimento de um ecossistema de ensino e aprendizagem digital avançado que aponte à transformação digital do IPSantarém, à luz da exploração das potencialidades das tecnologias digitais inteligentes. Este ecossistema de ensino e aprendizagem digital não se constituiu apenas como uma modalidade alternativa de ensino. Representa também uma resposta a um ensino mais inclusivo permitindo o acesso ao ensino superior a mais estudantes, incluindo aqueles que, por alguma razão, possam não ter possibilidades frequentar o ensino presencial. Por outro lado, a maior diversidade, e flexibilidade, das metodologias de ensino a distância estimula a personalização dos percursos educativos e a adequação aos ritmos de aprendizagem e condicionantes de cada estudante, essenciais para garantir a adesão dos públicos mais adultos a um processo contínuo de aprendizagem ao longo da vida. O modelo pedagógico para o ensino a distância foi desenvolvido pelo grupo de trabalho do eixo EaD do projeto SAMA #eCapacitar - Capacitar para a inclusão digital nas áreas de negócio do IPSantarém, assente no mais atual conhecimento técnico, científico e pedagógico, implicando, desta forma, uma política integrada de formação e capacitação docente para a educação digital. Este processo de transformação digital no ensino será, sem dúvida, um grande desafio para toda a comunidade académica do IPSantarém. No entanto, acredito que com toda a dedicação, vocação e paixão do nosso corpo docente, juntamente com o comprometimento dos nossos estudantes e de toda a comunidade académica, todos os desafios serão superados. Agradeço ao grupo de trabalho responsável pelo desenvolvimento deste modelo, por toda a persistência e pelo importante contributo que dão para o IPSantarém, assim como a todos os quantos contribuíram para a sua melhoria através dos seus contributos e reflexões que fizeram chegar durante o processo de consulta aos orgânicos das escolas superiores do IPSantarém. Considerando que se trata de um processo integrado, envolvente e dinâmico, com fortes implicações no desenvolvimento e aprofundamento da excelência que se pretende para o IPSantarém, convido todos os membros da nossa comunidade académica a juntarem-se a esta iniciativa, contribuindo para moldar o futuro do nosso Instituto e garantindo que o IPSantarém continue a ser uma referência de inovação, inclusão e excelência no ensino superior.
- Online Distance Learning - The Concept of a Pedagogical Model for HEIPublication . Loureiro, Ana; Messias, Inês; Rocha, DinaThis paper presents the pedagogical model designed to support distance learning programmes in a Portuguese higher education institution (HEI). The model is based on models implemented in other national and international higher education institutions, in the scientific literature and in official reports. It focuses on aspects related to teacher and student training, course design, communication and interaction, assessment, support and access to information. The model aims to contribute to the development of high quality, coherent and diversified distance learning provision, capable of reaching different audiences, thus filling a long-recognised gap in higher education. It will also respond to the guidelines issued by the National Agency A3ES regarding non-face-to-face teaching. The model has been overseen by a panel of distance learning experts, validated by the HEI's scientific and pedagogical bodies and is currently being implemented.
- Literacia Digital e Literacia da Informação - competências de uma era digitalPublication . Loureiro, Ana; Rocha, DinaSer-se digitally literate é fator-chave para se alcançar sucesso. Ser um cidadão com competências ao nível da literacia digital é fundamental. Hoje em dia vivemos na rede e em rede. No entanto, o facto de tudo poder ser partilhado online acarreta alguns riscos - tanto para utilizadores como para autores. Situações de usurpação e de plagio podem ser mais frequentes. Assim, ter a capacidade e o discernimento de conseguir pesquisar e selecionar a informação mais credível é um requisito e uma competência essencial numa sociedade em rede. Neste artigo serão abordados os conceitos de literacia digital e de literacia da informação enquanto competências-chave numa sociedade em rede. - Being digitally literate is a key factor to achieve success. Being a citizen with skills in digital literacy is essential. Nowadays we are online like 24/7. However, the fact that everything can be shared online carries some risk - both for users and for authors. Cases of theft and plagiarism may be more frequent. Therefore, having the ability and insight to achieve search and select the most credible information is a requirement and an essential skill in a networked society. In this paper we will discuss the concepts of digital literacy and information literacy as key competences in a networked society.