Loading...
16 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 16
- A coordenação técnica de um departamento de futebol de formação: da conceptualidade à operacionalidadePublication . Teixeira, Eduardo; Loureiro, NunoIntrodução É consensual que a formação desportiva prestada pelos clubes deve responder a um processo exigente de preparação, desenvolvimento e consolidação de âmbito metodológico e pedagógico. Neste sentido, há uma preocupação crescente na organização de modelos de formação que visam direcionar os clubes (independentemente da sua dimensão e vocação) para um paradigma de organização adaptado às exigências do futebol de formação atual (Weinberg & Gould, 2003 e Wein, 2004). O processo de organização e intervenção nos clubes deve interligar as competências técnicas da modalidade com as da gestão do desporto (Stafford, 2015; Teixeira, 2013). Assim, parece-nos pertinente o desenvolvimento de um trabalho de índole técnica que vá ao encontro das necessidades de organização de um departamento de futebol de formação e, em especificidade, de toda a dinâmica e funcionalidade da sua coordenação técnica. Objetivo Propor um modelo de organização capaz de enquadrar e conceptualizar a coordenação técnica de um departamento de futebol de formação, objetivando a promoção de estratégias e práticas potenciadoras, adaptadas e ajustadas ao contexto específico dos clubes. Metodologia Considerando que o conceito de “Coordenação Técnica” visa a integração/inter-relação da gestão com o know-how técnico, sustentamos a nossa metodologia com base na exploração dos pontos salientados por Mintzberg (1992) e Locha & Ashley (2008): i) situar estrutura e promover a devida (re)organização; ii) estabelecer mecanismos que visem a construção, implementação e avaliação do departamento; iii) viabilizar o trabalho técnico-pedagógico coletivo e facilitar o processo de comunicação; iv) estabelecer a partilha e integração no departamento; bem como na experiência adquirida e refletida, dos autores, no desenvolvimento de práticas no âmbito da coordenação de estruturas de futebol de formação. Assim, e através de um modelo de organização quadrimensional para a potenciação da coordenação técnica de um departamento de futebol juvenil, estabelecemos uma metodologia que visa a sugestão de estratégias que vão da dinamização à operacionalização de quatro dimensões de organização, nomeadamente: na conceptualização da coordenação; na organização estrutural da coordenação; no modelo de formação técnico e na planificação técnica. Implicações teóricas e práticas O desenvolvimento de um modelo de coordenação tem implicações que vão desde a conceptualização à operacionalização de quatro dimensões que nos parecem cruciais na gestão de uma coordenação técnica de um departamento de futebol de formação. Identificamos cada uma das dimensões: 1) Conceptualização da Coordenação Técnica: Dimensão que estabelece o enquadramento inicial de liderança de uma estrutura de coordenação ajudando ao delinear de objetivos, funcionalidade, enquadramento e adaptação da mesma ao contexto social em que o clube está inserido. Concomitantemente, baliza a responsabilidade da coordenação técnica (perfil, funções e normas de atuação) e estabelece linhas orientadoras para a sua preparação. 2) Organização Estrutural da Coordenação Técnica: Definidos os pressupostos conceptuais propõe-se uma metodologia de organização de um departamento de futebol de formação seguindo três eixos de gestão: i) organização geral com definição de estrutura, lógica funcional e organização dos escalões de formação; ii) criação de linhas orientadoras para todos os gabinetes, possíveis de serem promovidos num departamento; e iii) organização funcional que baliza toda a gestão dos recursos e de atividade do departamento. 3) Organização do Modelo de Formação Técnico: Estabelecimento de uma identidade na definição do modelo de ensino/aprendizagem do departamento. Desta forma, são elencadas estratégias que visam a criação de um modelo de preparação (etapas do modelo de preparação, orientações pedagógicas e metodológicas e lógica de organização dos conteúdos em função dos objetivos) e de um modelo de jogo adaptado que assegurem o desenvolvimento do processo em consonância com os princípios conceptuais estabelecidos pela coordenação. 4) Organização da Planificação Técnica A última dimensão do modelo propõe um conjunto de estratégias de planificação técnica e tático-estratégica que estão intimamente ligadas à operacionalidade dos elementos que constituem o departamento. Discussão com implicações para a gestão do desporto O modelo pretende contribuir para uma conceptualização/operacionalização de uma cultura organizacional de clube. Assim, o modelo de coordenação técnica pretende funcionar como um guia técnico/pedagógico capaz de responder às exigências cada vez maiores da dinâmica de gestão de um departamento específico dos clubes. Concomitantemente, pretende proporcionar uma multiplicidade de estratégias de intervenção que visem conceber, planear, organizar e operacionalizar a liderança de gestão de uma coordenação técnica de um departamento de futebol juvenil. Bibliografia Locha, M & Ashley, P. (2008). Gestão por competências. Um estudo e proposta de modelo alinhado à gestão do conhecimento e objetivos estratégicos organizacionais, in IV congresso Nacional de Excelência em Gestão. Mintzberg, T. (1992). The strategy process: concepts and contexts. Englewood Cliffs. Stafford, I. (2005). Coaching for long-term athlete development: to improve participation and performance in sport. Leeds: Sports Coach UK. Teixeira, E. (2013). Futebol: Coordenação técnica de um departamento de futebol de formação. Trabalho enquadrado no âmbito da defesa do Título de Especialista na área de Desporto, modalidade desportiva de futebol (não publicado). Wein, H. Fútbol. (2004). A la medida del niño (vol. 1 e 2). Centro de estúdios, desarrollo e investigation del fútbol. Weinberg, R. & Gould, D. (2003). Foudations of sport and exercise psychology. Human Kineticks. USA.
- Field-based tests for the assessment of physical fitness in children and adolescents practicing sport: a systematic review within the ESA programPublication . Tabacchi, Garden; Lopez Sanchez, Guillermo F.; Nese Sahin, Fatma; Kizilyalli, Meltem; Genchi, Rosario; Basile, Michele; Kirkar, Musa; Silva, Carlos Manuel Marques; Loureiro, Nuno; Teixeira, Eduardo; Demetriou, Yolanda; Sturm, David Joseph; Pajaujene, Simona; Zuoziene, Ilona J.; Gómez-López, Manuel; Rada, Ante; Pausic, Jelena; Lakicevic, Nemanja; Petrigna, Luca; Feka, Kaltrina; Ribeiro, Ana; Alesi, Marianna; Bianco, AntoninoHigh levels of physical fitness (PF) can positively affect both health and cognitive function, thus monitoring its levels in youth can help increase health and quality of life in adult populations later on. This systematic review aims to identify PF field-based tests used in young European populations practicing sport to find tools that are adequate for the considered target involving a new battery within the Enriched Sport Activities (ESA) project. The Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA) statement was followed. In the 83 identified articles, the main tests used were: vertical/horizontal jumps (for muscular strength/power); pushups, running at maximum effort, sit-ups (for muscular strength/endurance); multistage nonintermittent and intermittent tests (for aerobic endurance); sit and reach (for flexibility); sprinting and agility T-tests (for speed and agility, respectively); 10 × 5 m shuttle run (SR) (for both speed and agility). Few studies assessed coordination, reaction time, power, and balance. Although the selected tests are widely used and validated, they do not determine all PF aspects and do not reflect sport-specific features.A final decision was made for the inclusion of the following tests: standing broad jump, seated medicine ball throw, 20 m SR test, 30 m sprint, Illinois test, and a new test, i.e., the crunning test, to assess different skill-related components at once. The use of this combination of tests allows for the assessment of all PF components and can help planning effective training programs and cultivate sporting talent.
- Load measures in training/match monitoring in soccer: a systematic reviewPublication . Miguel, Mauro; Oliveira, Rafael; Loureiro, Nuno; García-Rubio, Javier; Ibáñez, Sergio J.In soccer, the assessment of the load imposed by training and a match is recognized as a fundamental task at any competitive level. The objective of this study is to carry out a systematic review on internal and external load monitoring during training and/or a match, identifying the measures used. In addition, we wish to make recommendations that make it possible to standardize the classification and use of the different measures. The systematic review was carried out according to the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA) guidelines. The search was conducted through the electronic database Web of Science, using the keywords "soccer" and "football", each one with the terms "internal load", "external load", and "workload". Of the 1223 studies initially identified, 82 were thoroughly analyzed and are part of this systematic review. Of these, 25 articles only report internal load data, 20 report only external load data, and 37 studies report both internal and external load measures. There is a huge number of load measures, which requires that soccer coaches select and focus their attention on the most useful and specific measures. Standardizing the classification of the different measures is vital in the organization of this task, as well as when it is intended to compare the results obtained in different investigations.
- Does the distribution of the weekly training load account for the match results of elite professional soccer players?Publication . Oliveira, Rafael; Brito, João; Loureiro, Nuno; Padinha, Vítor; Ferreira, Bruno; Mendes, BrunoThe aim of the study was to compare training load (TL) of the days preceding a win, draw or defeat in asample of elite professional soccer players across the in-season 2015/16.Methods.:Twenty elite soccer players participated in this study. Total distance covered, high-speed running distance(HSRD), average speed, session rate of perceived exertion (s-RPE) and Hooper index scores (HI) were collected. Datafrom 24 weeks with one match were analysed through the match-day (MD-5, 4, 3, 2, 1) and MD+1.Results.:The main finding emerges in MD-1, where a longer training duration preceding draws(95.1 ± 1.5 min) > defeats (91.5 ± 1.6 min) > wins (84.7 ± 0.5 min) was found, while total distance andaverage speed were higher in wins (3628.6 ± 57.2 m) > draws (3391.3 ± 153.3 m) > defeats(3236.1 ± 113.7 m) and draws (130.7 ± 17.6 m/min) > wins (86.0 ± 6.9 m/min) > defeats(54.8 ± 7.1 m/min), respectively. HSRD was higher in draws (42.8 ± 0.6 m) > wins (36.1 ± 1.7 m) >defeats (35.8 ± 1.7 m). In MD+1, there were differences in HI between wins vs draws (p<0.01).Conclusions.:The results are drawn from one team that participated in UEFA Champions League. It was observedthat different TL applied in training sessions can influence match result. Our findings can be considered in futuresoccer planning and periodization to win matches. This study emphasizes the use of HI especially in the dayfollowing the match
- Construção e validação de um sistema de observação em competição no futebol de bolas paradasPublication . Teixeira, Eduardo; Loureiro, Nuno; Sequeira, PedroTendo em conta a importância assumida das bolas paradas (BP), como elementos decisivos no desenvolvimento e decisão nos jogos de futebol, o objetivo do estudo foi construir e validar um Sistema de Observação em Competição no Futebol de Bolas Paradas (SOCFutBP), de acordo com a metodologia observacional e suportado por um software de análise de jogo (VideObserver). O estudo foi constituído por uma amostra de 80 ações de bolas paradas observadas numa das partes de um jogo de futebol do Campeonato Nacional de Juvenis de Sub-17. A metodologia de desenvolvimento do sistema de observação adotou os seguintes passos: definição de critérios (e respetivas categorias); seleção e adequação do instrumento; aperfeiçoamento e validação facial do sistema; validação propriamente dita do sistema (intra e inter-observadores) e aplicação do estudo piloto. O Sistema de Observação em Competição de Futebol de Bola Paradas (SOCFutBP) foi construído e validado apresentando dez critérios adequados e ajustados para a recolha e análise de dados no âmbito da investigação focada nas bolas paradas no Futebol, uma vez que todos os critérios apresentaram valores de K superiores a 0,75 na fiabilidade intra-observador e inter-observadores.
- Intra-season variations in workload parameters in Europe’s elite young soccer players: a comparative pilot study between starters and non-startersPublication . Martins, Alexandre D.; Oliveira, Rafael; Brito, João; Loureiro, Nuno; Querido, Sérgio M.; Nobari, HadiBackground: The main purpose of the current study was to compare the within-season variations of workload, training duration, acute/chronic workload ratio (ACWR), training monotony™, and training strain (TS) through session rating perceived exertion (s-RPE) between starters and non-starters. Methods: Seventeen under-17 European male soccer players (age, 16.2 0.3 y, height, 1.8 0.1 m; body mass, 66.5 4.0 kg) divided in two groups: nine starters and eight non-starters, were evaluated over 50 weeks throughout the season. Results: In general, there were load variations for all players during the full-season. RPE tended to decrease during in-season and RPE, training duration and s-RPE did not present significant differences between starters and non-starters. TM and TS presented lower values for starters in mesocycle (M) 4 and M11 compared to non-starters. TS presented lower values for starters in M4 and M11 compared to non-starters, while in M10 a higher value was found for starters when compared to non-starters. ACWR showed differences between starters and non-starters in two of the mesocycles. Conclusions: This study showed that some mesocycles provided higher load for non-starters. This information can alert coaches that non-starter players are likely to try too hard in training to demonstrate their abilities, leading to non-functional overreaching, overtraining syndrome, and then poor performance.
- Will next match location influence external and internal training load of a top-class elite professional european soccer team?Publication . Oliveira, Rafael; Brito, João; Loureiro, Nuno; Padinha, Vítor; Nobari, Hadi; Mendes, BrunoBackground: The purpose of this study is to compare training load (TL) preceding a home versus away match in a top-class elite European team during the 2015–2016 season. Methods: Twenty elite outfield soccer players with a mean ± SD age, height and body mass of 25.9 ± 4.6 years, 183.1 ± 6.6 cm and 78.6 ± 6.6 kg, respectively, participated in this study. Total distance covered, highspeed running distance (HSRD), average speed (AvS), rating of perceived exertion (RPE) multiplied by training duration (s-RPE) and Hooper index (HI) were collected. Data from 24 weeks were analyzed through match-day minus/plus approach (MD-5, -4, -3, -2, -1, MD + 1). Results: All external TL variables indicated a decrease from MD-5 until MD-1 and then an increase to MD + 1 (p < 0.01). HI decreased from MD-5 to MD-1, but s-RPE increased until MD-3 and then decreased until MD + 1. When comparing TL data that preceded home matches versus away matches, for MD-5, HSRD and muscle soreness exhibited higher values when away match neared (p < 0.05). For MD-4 and MD-3, total distance, HSRD and AvS exhibited higher values closer to an away match than a home match (p < 0.05). For MD-1, total distances covered were higher closer to a home match than an away match (p < 0.01). For MD + 1, all HI items and AvS were higher when an away match was played (p < 0.05). Conclusions: This study confirms and provides evidence regarding the influence on internal and external TL data preceding home and away matches from a team that played in European competitions
- External match load in amateur soccer: the influence of match location and championship phasePublication . Miguel, Mauro; Oliveira, Rafael; Brito, João; Loureiro, Nuno; García-Rubio, Javier; Ibáñez, Sergio JoseAssessment of the physical dimension implicit in the soccer match is crucial for the improvement and individualization of training load management. This study aims to: (a) describe the external match load at the amateur level, (b) analyze the differences between playing positions, (c) verify whether the home/away matches and if (d) the phase (first or second) of the championship influence the external load. Twenty amateur soccer players (21.5 ± 1.9 years) were monitored using the global positioning system. The external load was assessed in 23 matches, where 13 were part of the first phase of the competition (seven home and six away matches) and the other 10 matches belonged to the second (and final) phase of the championship (five home and five away matches). A total of 173 individual match observations were analyzed. The results showed significant differences between playing positions for all the external load measures (p < 0.001). There were higher values observed in the total distance covered for central defenders (p = 0.037; ES = 0.70) and in high-intensity decelerations for forwards (p = 0.022; ES = 1.77) in home matches than in away matches. There were higher values observed in the total distance (p = 0.026; ES = 0.76), relative distance (p = 0.016; ES = 0.85), and moderate-intensity accelerations (p = 0.008; ES = 0.93) for central defenders, in very high-speed running distance for forwards (p = 0.011; ES = 1.97), and in high-intensity accelerations (p = 0.036; ES = 0.89) and moderate-intensity decelerations (p = 0.006; ES = 1.11) for wide midfielders in the first phase than in the second phase of the championship. Match location and championship phase do not appear to be major contributing factors to influence the external load while the playing position should be used as the major reference for planning the external training load.
- Propiciação de autocabeceamento em praticantes e não praticantes de futebol entre os 4 e 6 anos de idade de ambos os génerosPublication . Catela, David; Seabra, Ana Paula; Cândido, Salvador; Cardoso, João; Dias, Rafael; Henriques, Sandro; Lopes, Paulo; Loureiro, Nuno; Costa, João PauloÉ objetivo do estudo analisar a influência das propriedades físicas do objeto na capacidade de autocabeceamento, em principiantes e não praticantes, de 4, 5 e 6 anos de idade, de ambos os géneros. Em comparação com uma bola de espuma, o balão, leve e lento, propiciou cabeceamentos sucessivos, mesmo para não praticantes, sem diferença entre géneros. Dos 4 para os 6 anos, há um aumento da frequência de e redução de tempo entre cabeceamentos. O balão propicia a exploração desta habilidade motora identitária, com impacto físico praticamente nulo.
- How To Prepare a Technical Coordination in Youth Development Soccer AcademyPublication . Teixeira, Eduardo; Loureiro, Nuno; Costa, João PauloIt’s consensual that the sports training provided by clubs must respond to a demanding process of preparation, development and consolidation of a methodological and pedagogical scope. So, we expose the concerns inherent to one of the four dimensions of a Technical Coordination(TC) modulation work in a football training entity, specifically at the level of its conceptualization.