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- Outdoor STEAM Education: opportunities and challengesPublication . Correia, Marisa; Ribeirinha, Teresa; Paz-Beirante, David; Santos, Raquel; Simões Dias, Isabel; Luís, Helena; Catela, David; Galinha, Sónia Maria Gomes Alexandre; Serrão-Arrais, Ana; Portelada, António; Pinto, Paula; Simões, Vera; Ferreira, Maria Regina; Franco, Susana; Clara Martins, MariaThere is a consensus that students should be involved in interdisciplinary activities that promote a solid education in STEAM subjects from an early age. The outdoor settings of schools present an advantageous context for STEAM education, allowing for a myriad of learning experiences. To understand how teachers perceive the pedagogical use of the school’s outdoor space, a study was carried out in a cluster of schools in a Portuguese city, including one middle school and 10 kindergarten and elementary schools. A mixed methods approach was used, combining a questionnaire for teachers (N = 49) with interviews (N = 8). The results indicate that teachers’ perceptions of the characteristics of their school’s outdoor spaces either facilitate or hinder the implementation of outdoor pedagogical activities. Most teachers concur that the outdoors provides contact with nature and encourages interdisciplinary and collaborative activities. However, the teachers surveyed admit to using the school’s outdoor spaces only occasionally, and this use decreases as the educational level at which they teach increases. The most common use of outdoor spaces is for physical and motor activities, promoting the well-being of children and youth. Although interdisciplinary activities in outdoor spaces are recognised, their implementation is limited and hampered by factors such as the length of curricula and the lack of training for teachers in these approaches. In this sense, there is an urgent need to train teachers in the interdisciplinary use of outdoor spaces to promote a solid education in STEAM subjects.
- Translation, reliability and validity of the job satisfaction scale in a sample of portuguese fitness professionalsPublication . Ramos, Liliana; Esteves, Dulce; Vieira, Isabel; Franco, Susana; Simões, VeraThis study aimed to translate and validate the job satisfaction scale (JSS) to Portuguese fitness professionals. A total of 418 fitness professionals (210 male; 208 female) with an average age of 30.9 ± 6.5 years and a professional experience of 7.72 ± 9.1 years participated in this study. Before conducting a confirmatory factor analysis (CFA), we designed a test-retest analysis to determine reliability. Cronbach’s alpha demonstrated satisfactory internal consistency (.96), which revealed a high degree of temporal reliability. The confirmatory analyses supported a unidimensional model (1 factor/16 item) of the JSS in terms of model adequacy coefficients. In conclusion, we found that the measurement model (1 factor/16 items) of the translation and validation of the JSS for Portuguese fitness professionals had highly acceptable psychometric properties and can be used in future to access their job satisfaction.
- Educação STEAM outdoor: perceções dos docentes e oportunidades de formaçãoPublication . Correia, Marisa; Beirante, David; Serrão-Arrais, Ana; Catela, David; Santos, Raquel; Clara Martins, Maria; Galinha, Sónia Maria Gomes Alexandre; Luís, Helena; Dias, Isabel; Ramos, Liliana; Portelada, António; Simões, Vera; Pinto, Paula; Franco, Susana; Ferreira, Maria Regina; Ribeirinha, TeresaA educação STEAM (Ciência, Tecnologia, Engenharia, Artes/Humanidades e Matemática), aliada ao ambiente outdoor, poderá promover o desenvolvimento integral e harmonioso das crianças e jovens, uma vez que se perspetivam aprendizagens significativas e o incentivo à adoção de estilos de vida saudáveis. O presente estudo tem como principais objetivos avaliar a perceção de educadores de infância e professores do 1.º e 2.º Ciclo do Ensino Básico, de um agrupamento de escolas de Portugal, acerca do uso pedagógico de espaços exteriores, e averiguar quais as competências e necessidades de formação que estes identificam como fundamentais para implementar a abordagem STEAM outdoor. Utilizando uma abordagem de métodos mistos, recolheram-se dados provenientes de uma entrevista (N = 8) e de um questionário (N = 49), desenvolvido e validado para o efeito. Os resultados sugerem que os docentes percecionam os espaços exteriores das suas escolas como locais com potencial pedagógico para implementação da abordagem STEAM, sendo as dimensões mais prevalentes a ludomotora, expressiva e de bem-estar. Contudo, verificou-se uma frequência reduzida de realização de atividades de articulação curricular, envolvendo duas ou mais áreas STEAM nestes espaços, que poderá ser explicada pela extensão e rigidez curricular. Além disso, os docentes consideram essencial a formação para o uso pedagógico de espaços exteriores, a mudança de práticas e a promoção da interdisciplinaridade. Embora a maioria não tenha formação nesse contexto, há uma disposição para participar em cursos de capacitação. Nesse sentido, é crucial oferecer oportunidades de formação para explorar o potencial pedagógico dos espaços exteriores e da educação STEAM ao ar livre.
- Enhancing student well-being: the Impact of a mindfulness-based program (Mind7+) on stress, anxiety, sleep quality, and social Interactions in a sample of portuguese university studentsPublication . Pinto, Paula; Franco, Susana; Alves, Susana; Januário, Patrícia; Barroso, IsabelThere is an urgent need to promote mental health strategies in university students, and mindfulness-based interventions provide alternative and complementary approaches. The present study aimed to investigate the impact of a mind-fulness-based program (Mind7+) on Portuguese students from the Polytechnic University of Santarem, focusing on stress levels, depression, anxiety, and sleep quality. The intervention consisted of a 8 week mindfulness-based program, with six presential sessions and two online sessions. The participants completed self-filled validated questionnaires before and after intervention. The study revealed that Mind7+ program not only positively influenced stress levels, anxiety, and sleep quality among university students but also had a positive impact on their social interactions. A correlation between sleep quality and frequency of individual practices was observed. The observed medium effect size under-scores the practical relevance of Mind7+ program and the potential of mindfulness-based interventions in higher education to enhance both individual well-being and social connections.
- MatematicAtiva : aprender matemática de forma ativa atividade física e jogos lúdicos para conteúdos de matemática do 2.º ano - 1.ºcicloPublication . Ramos, Liliana; Simões, Vera; Franco, SusanaSão inúmeras as evidências científicas que demonstram que a prática de atividade física (AF) está associada a benefícios para a saúde e é reconhecida como um importante determinante do bem-estar físico e psicossocial das crianças. Contudo, atendendo às alterações, significativas, que os ambientes e contextos do quotidiano, da nossa sociedade, têm sofrido nos últimos anos, têm-se vindo a verificar níveis insuficientes de prática de AF, sobretudo, nas crianças, levando a problemas de saúde pública como por exemplo o excesso de peso e a obesidade infantil. Note-se que a obesidade infantil está no topo da agenda política da Organização Mundial da Saúde (OMS) e é considerada uma grave condição de saúde pública, em todo o mundo. Atentas a esta questão, várias entidades mundiais emanaram diversas orientações com o intuito de aumentar os níveis de prática de AF nas crianças. A OMS desenvolveu uma estratégia europeia de AF, que refere as escolas como um importante cenário-chave para implementar projetos de AF para aumentar os níveis de AF em crianças. Tendo em conta que as crianças e jovens passam a maior parte do dia na escola, este é o local ideal para implementar programas de AF que promovam uma vida ativa e saudável.
- Desenvolvimento, validação e aplicação piloto do sistema de observação da instrução do instrutor de fitness em aulas de grupo de Pilates (SOIIF-PILATES)Publication . Luís, Telma; Simões, Vera; Ramos, Liliana; Franco, SusanaConsiderando as especificidades e princípios do método Pilates, o presente estudo tem como objetivo desenvolver e validar um sistema de observação que permita observar os comportamentos de instrução dos técnicos de exercício físico na atividade de Pilates, (SOIIF-PILATES), a partir da adaptação de um instrumento já existente. Após diversos procedimentos metodológicos para testar a funcionalidade do instrumento, o SOIIF-PILATES demonstrou apresentar validade e fiabilidade, sendo constituído por 2 dois critérios/dimensões (momento e conteúdo) e 15 categorias. Foi também realizada uma aplicação piloto do instrumento numa amostra de 15 técnicos de exercício físico na atividade de Pilates que permitiu caracterizar a sua intervenção assim como compará-la relativamente às fases da aula (aquecimento, parte fundamental e relaxamento/alongamento) e do exercício (antes, durante e após o exercício). Os resultados do estudo piloto demonstraram que a maioria das categorias referidas pelos técnicos de exercício físico estão de acordo com os princípios da modalidade de Pilates, o que pode justificar a sua elevada utilização. Foram encontradas diferenças no total da instrução nas diferentes fases da aula e entre as diferentes fases da aula e do exercício.
- Heart rate variability, blood pressure and peripheral oxygen saturation during yoga adham and mahat breathing techniques without retention in adult practitionersPublication . Catela, David; Santos, Júlia; Oliveira, Joana; Franco, Susana; Mercê, CristianaHeart rate variability (HRV) is the change in time intervals between heart beats, reflecting the autonomic nervous system’s ability to adapt to psychological and physiological demands. Slow breathing enhances parasympathetic activity, increasing HRV. Pranayama, a yoga breathing technique, affords the conscious regulation of respiration frequency. This study aimed to characterize HRV, blood pressure and peripheral oxygen saturation of basic yoga breathing slow techniques with regular yoga practitioners. Methods: In total, 45 yoga practitioners were included in the study (including 7 males, mean age of 54.04 ± 11.97 years) with varying levels of yoga experience (minimum 3 months, maximum 37 years). Participants performed three breathing conditions: baseline (control) and two yoga techniques (abdominal (adham) and complete (mahat)) breathing, each for 10 min in the supine position (i.e., savasana). For each condition, respiratory frequency, heart rate (HR), blood pressure and peripheral oxygen levels were collected. Results: The findings revealed that both abdominal and complete yoga breathing techniques promoted a decrease in respiratory frequency (p < 0.001, r = 0.61; p < 0.001, r = 0.61, respectively), and an increase in peripheral oxygen saturation (p < 0.001, r = 0.50; p < 0.001, r = 0.46, respectively), along with blood pressure decreases in all mean values, and a significant decrease in systolic pressure, considering all conditions (p = 0.034, W = 0.08). There were significant increases in standard deviation of HR during abdominal and complete yoga breathing techniques compared with the baseline (p = 0.003, r = 0.31; p < 0.001, r = 0.47, respectively), indicating enhanced parasympathetic activity. Moreover, the complete breathing technique exhibited the greatest variability in HRV measures, with several significant differences compared with abdominal breathing (standard deviation of HR, p < 0.001, r = 0.42; SD2, standard deviation of points perpendicular to the Poincaré parallel line, p < 0.003, r = 0.31; SD1/SD2, p < 0.003, r = 0.31), suggesting a more profound impact on autonomic modulation. Conclusions: simple, inexpensive and non-intrusive abdominal and complete yoga breathing techniques can effectively and momentarily enhance HRV and oxygen saturation in adults, mature adults and the elderly.
- Desenvolvimento e validação do sistema de observação do clima de aula em aulas de grupo de fitness – aplicação piloto em idososPublication . Dias, Isabel; Franco, Susana; Ramos, Liliana; Simões, VeraO presente estudo teve como principal objetivo desenvolver e validar um Sistema de Observação do Clima de Aula em Aulas de Grupo de Fitness (SOCA-AGF) bem como realizar uma aplicação piloto do mesmo. Participaram no estudo 6 instrutoras de 2 atividades (hidroginástica e localizada), em população idosa, para testar a funcionalidade do instrumento. Verificou-se que o SOCA-AGF, constituído por 2 dimensões, 36 categorias e 8 subcategorias, apresentou fiabilidade e validade. Os resultados obtidos indicam que o comportamento observável dos instrutores de fitness, em aulas de grupo, poderá ser codificado recorrendo a este instrumento. Concluiu-se que o SOCA-AGF regista aspetos fundamentais do comportamento dos instrutores de fitness que influencia o clima em aulas de grupo e, como tal, poderá ser utilizado para estudar aspetos relevantes no âmbito do comportamento que influencia o clima de aula em diferentes atividades de grupo, no contexto do fitness, e em diferentes tipos de população.
- Tendências do Fitness em Portugal para 2021Publication . Franco, Susana; Santos-Rocha, Rita; Ramalho, Fátima; Simões, Vera; Isabel, Vieira; Ramos, LilianaEl Colegio Americano de Medicina Deportiva (ACSM) publica anualmente un estudio que identifica las tendencias mundiales de fitness para el próximo año. El presente estudio reproduce la metodología del estudio de las tendencias del ACSM y pretende caracterizar las tendencias del fitness en Portugal para 2021 según profesionales y estudiantes bien como de practicantes del sector, comparando los resultados con estudios a nivel mundial, europeo y español. Además de la caracterización, se compararon las tendencias entre practicantes y profesionales/estudiantes, y en esta entre géneros, si ejercer o no funciones como profesional y tener el título de Técnico en Ejercicio Físico (TEF), Director Técnico (DT) o no tener título. En este estudio participaron 300 profesionales/estudiantes y 85 practicantes, qué respondieron a un cuestionario online diseñado para tal fin. Los resultados de los profesionales/estudiantes mostraron que las principales tendencias se refieren a licencias (títulos) para profesionales de fitness, empleo de profesionales de fitness certificados, entrenamiento personal, ejercicio para bajar de peso y estilo de vida saludable y cambio de comportamiento. Portugal tiende a estar más en línea con las tendencias europeas que con las mundiales. En la comparación entre profesionales y practicantes hay diferencias en 4 de 42 tendencias. En cuanto al género, se identificaron diferencias significativas en 20 de las 42 tendencias. Comparando los profesionales que realizaban funciones con los que no, se encontraron diferencias en 7 de las 42 tendencias, mientras que entre los títulos profesionales de TEF, DT o sin título profesional se encontraron diferencias en 9 de las 42 tendencias.