Browsing by Issue Date, starting with "2024-06"
Now showing 1 - 10 of 17
Results Per Page
Sort Options
- Cuidadores Informais em Portugal: Formação ao longo da vidaPublication . Reis, Alcinda Maria Sarmento do Sacramento Costa; Afonso, Catarina; Viana, Susana; Nogueira, Helena; Godinho, Celeste; Oliveira, Rafael; Marta, Rosa; Melo, Sónia; Olas, Anabela; Moutinho, Victor; carvalho, Carla; Marques, Rosa; Carvalho, Telma; Pereira, Inês; Matias, SilviaA obra que se apresenta, surgiu após desenvolvimento de dois cursos de formação conducentes a microcredenciali, no âmbito da capacitação de equipas de profissionais de referência que trabalham quotidianamente com cuidadores informais e também da capacitação destes mesmos cuidadores. O desenvolvimento destes cursos decorreu após identificação de necessidades de formação especificas, pela Escola Superior de Saúde (ESSS) do Politécnico de Santarém em estreita articulação com entidades parceiras do IPSantarém e da comunidade em geral, visando respostas e estratégias de operacionalização do Decreto-Lei nº. 1/2022, de 10 de janeiro, referente à implementação do Estatuto do Cuidador Informal em Portugal. Por outro lado a ESSS assume-se como responsável direta pelo desenvolvimento da atividade académica de ensino, investigação e formação na área da saúde, ao serviço da sociedade, empenhada na qualificação de alto nível dos cidadãos; visa a produção e difusão do conhecimento, criação, transmissão e difusão do saber de natureza profissional, da cultura, da ciência, da tecnologia, da investigação orientada e do desenvolvimento experimental, centralizada nos estudantes/formandos e na comunidade envolvente, num quadro de referência internacional. Um diagnóstico das necessidades de oferta formativa desenvolvido recentemente na ESSS com diferentes stakeholders (Reis et al., 2021)ii, identificou a necessidade de preparação da comunidade para os cuidados aos mais velhos, considerando que a realidade do apoio à pessoa idosa, denota preocupação na oferta de cuidados especializados no âmbito da saúde e do social. A preocupação manifestada assenta na realidade loco-regional e nacional quando se analisam nos últimos anos essencialmente os elevados índices nacionais de envelhecimento, de dependência total e de dependência dos idosos. Foi neste alinhamento que foram planeados de entre outros, os processos formativos dos cursos conducentes a microcredenciais a serem desenvolvidos por docentes do Politécnico de Santarém e por técnicas superiores do Instituto da Segurança Social que gentilmente acederam a uma colaboração que resultou perfeita. Visou-se promover o desenvolvimento de competências para o acompanhamento de cuidadores informais, valorizando-se as especificidades da trajetória do cuidar de cada cuidador informal. Pretendeu-se assim a capacitação dos profissionais de referência, para o acompanhamento de cuidadores informais. Entenderam-se aqui estes profissionais, como aqueles que são referenciados pelos serviços competentes de saúde e da segurança social da área de residência da pessoa cuidada, competindo-lhes o acompanhamento de proximidade e a mobilização dos recursos disponíveis para assegurarem, de forma adaptada e organizada, os apoios e serviços, por forma a responderem às necessidades ao nível dos cuidados de saúde e de apoio social. Nesta obra, são mobilizados os diferentes constructos onde se alicerça o processo de atribuição/aquisição do Estatuto de Cuidador Informal, através da partilha de projetos piloto, pretendendo-se fornecer ao leitor, contributos para a sensibilização individual e experiencial na avaliação do processo de acompanhamento dos cuidadores informais, através da reflexão critico-reflexiva como ferramenta de desenvolvimento de competências dos profissionais das equipas de referência mas também dos que são efetivamente cuidadores informais, numa perspetiva sinergética de trabalho em equipa.
- Outdoor STEAM Education: opportunities and challengesPublication . Correia, Marisa; Ribeirinha, Teresa; Paz-Beirante, David; Santos, Raquel; Simões Dias, Isabel; Luís, Helena; Catela, David; Galinha, Sónia Maria Gomes Alexandre; Serrão-Arrais, Ana; Portelada, António; Pinto, Paula; Simões, Vera; Ferreira, Maria Regina; Franco, Susana; Clara Martins, MariaThere is a consensus that students should be involved in interdisciplinary activities that promote a solid education in STEAM subjects from an early age. The outdoor settings of schools present an advantageous context for STEAM education, allowing for a myriad of learning experiences. To understand how teachers perceive the pedagogical use of the school’s outdoor space, a study was carried out in a cluster of schools in a Portuguese city, including one middle school and 10 kindergarten and elementary schools. A mixed methods approach was used, combining a questionnaire for teachers (N = 49) with interviews (N = 8). The results indicate that teachers’ perceptions of the characteristics of their school’s outdoor spaces either facilitate or hinder the implementation of outdoor pedagogical activities. Most teachers concur that the outdoors provides contact with nature and encourages interdisciplinary and collaborative activities. However, the teachers surveyed admit to using the school’s outdoor spaces only occasionally, and this use decreases as the educational level at which they teach increases. The most common use of outdoor spaces is for physical and motor activities, promoting the well-being of children and youth. Although interdisciplinary activities in outdoor spaces are recognised, their implementation is limited and hampered by factors such as the length of curricula and the lack of training for teachers in these approaches. In this sense, there is an urgent need to train teachers in the interdisciplinary use of outdoor spaces to promote a solid education in STEAM subjects.
- Educación sexual: promoción de la salud europea. Guía formativaPublication . Guerra, Açucena; Santiago, Conceição; Dias, Hélia; Palma, Sara; Carreira, Teresa; Martin Forero, Alba; Perez Perez, Jorge; Yáñez Araque, Benito; Soto Fernandez, Irene; Torres Alaminos, Maria Angustias; Moncunill Martínez, María Eva; Bocos Reglero, María Jesús; Frias, Ana; Frade, Fátima; Bia, Florbela; Barros, Maria da Luz; Volta, Barbara; Mecugni, Daniela; Castagnaro, Elena; Aaberg, VickyTrabajar en educación sexual es una de las cuestiones más apremiantes, pero también una de las más difíciles, a las que se enfrentan los sistemas educativos en la actualidad. Reflejar estos desafíos en un proyecto internacional es una excelente oportunidad para encontrar nuevas reflexiones y enfoques. Desde una perspectiva holística y adecuadamente contextualizada, el proyecto EdSeX presenta fundamentadas sugerencias de trabajo que nos hacen pensar en lo que se espera de la educación sexual, desde la infancia hasta la educación superior, reflejando la formación de los profesionales que actúan en el área de la salud y educación. Hay muchas cuestiones asociadas a la sexualidad que nos siguen preocupando y necesitan ser abordadas desde la infancia. La identidad sexual comienza a definirse tempranamente, y también es temprano cuando se comienzan a construir ideas estereotipadas. Luego de muchos años en los que prevaleció el determinismo biológico, considerando la naturaleza de los hombres como diferente a la de las mujeres, el concepto de género considera que las cuestiones culturales asociadas a la identidad sexual son una construcción social. Concebiendo la definición de género, en un sentido amplio y multidimensional, teniendo en cuenta la identidad, la orientación sexual, las capacidades y los intereses personales, la deconstrucción de ideas estereotipadas es la base para construir una mayor equidad entre todos desde la niñez. Este proceso implica que la educación sexual comienza con la construcción del conocimiento crítico de uno mismo y de los demás, en el reconocimiento de la diversidad, desde una perspectiva de ciudadanía. El conocimiento de uno mismo y de los demás es también la base para comprender el contexto social y las variables que lo caracterizan, es decir, los riesgos que puede conllevar una sexualidad desinformada. La prevención de la violencia sexual y emocional comienza temprano y debe trabajarse de manera constructiva en los diferentes niveles educativos, sin olvidar la educación superior y la formación de los futuros profesionales de la salud y la educación que tendrán que hacer esta labor con públicos cada vez más diversos. En este contexto complejo, contar con una hoja de ruta de apoyo basada en diversas experiencias es una excelente guía que nos brinda el proyecto EdSeX. Esta Guía promueve la educación sexual como un proceso de aprendizaje dinámico, desde una perspectiva dialógica, dando visibilidad a la diversidad sexual, lingüística y cultural, utilizando los medios digitales de manera constructiva y crítica. Además de los recursos de trabajo aportados, el proyecto tiene el valor añadido de la parte metodológica construida que deja abierto el camino al desarrollo de los trabajos ya iniciados en los diferentes países implicados, en materia de formación e investigación. ¡Que el proyecto EdSeX sea la base para la construcción de muchos más proyectos!
- Sexual Education: European Health Promotion. Training GuidePublication . Guerra, Açucena; Santiago, Conceição; Dias, Hélia; Palma, Sara; Carreira, Teresa; Martin Forero, Alba; Perez Perez, Jorge; Yáñez Araque, Benito; Soto Fernandez, Irene; Torres Alaminos, Maria Angustias; Moncunill Martínez, María Eva; Bocos Reglero, María Jesús; Frias, Ana; Frade, Fátima; Bia, Florbela; Barros, Maria da Luz; Volta, Barbara; Mecugni, Daniela; Castagnaro, Elena; Aaberg, VickyWorking on sexual education is one of the most pressing, but also one of the most difficult issues facing today’s educational systems. Reflecting these challenges in an international project is an excellent opportunity to find new reflections and approaches. From a holistic, properly contextualized perspective, the EdSeX project presents well-founded work suggestions that make us think about what is expected from sexual education, from childhood to higher education, reflecting the training of professionals who work in area of health and education. There are many issues associated with sexuality that continue to concern us and that need to be addressed from childhood. Sexual identity begins to be defined early, and it is also early that stereotypical ideas begin to be constructed. After many years in which biological determinism prevailed that considered the nature of men to be different from the nature of women, the concept of gender considers that the cultural issues associated with sexual identity are a social construct. Conceiving the definition of gender, in a broad, multidimensional sense, taking into account identity, sexual orientation, personal skills and interests, the deconstruction of stereotypical ideas is the basis for building greater equity between everyone from childhood. This process implies that sexual education begins by building a critical knowledge of oneself and of others, in the recognition of diversity, from a citizenship perspective. Knowledge of oneself and of the other is also the basis for understanding the social context and the variables that characterize it, namely the risks that an uninformed sexuality can entail. The prevention of sexual and emotional violence starts early and must be worked on constructively at the various levels of education, without forgetting higher education and the training of future health and education professionals who will have to do this work with increasingly diverse audiences. In this complex context, having a support script based on diverse experiences is excellent guidance that the EdSeX project provides us. This Guide promotes sexual education as a dynamic learning process, from a dialogical perspective, giving visibility to sexual, linguistic and cultural diversity, using digital media in a constructive and critical way. In addition to the work resources provided, the project has the added value of the methodological part built that leaves the way open for the development of the work already started in the different countries involved, in terms of training and research. May the EdSeX project be the basis for the construction of many more projects!
- Explorando o interesse de alunos portugueses do 12.º ano do curso de Ciências e Tecnologia pelas áreas STEMPublication . Ribeirinha, Teresa; Baptista, Mónica; Correia, MarisaEste estudo teve como objetivo explorar o interesse de alunos portugueses do 12.º ano, do curso de Ciências e Tecnologia do ensino secundário, em Ciências, Tecnologia, Engenharia e Matemática (STEM). Através de uma abordagem quantitativa e utilizando o inquérito por questionário, recolheram-se dados de 190 alunos. Os resultados sugerem que o interesse dos alunos na área da engenharia tende a ser menor do que nas outras áreas e apontam para uma disparidade de género no interesse dos alunos pelas áreas STEM.
- Educazione sessuale: promuovere la salute europea. Guida alla formazionePublication . Guerra, Açucena; Santiago, Conceição; Dias, Hélia; Palma, Sara; Carreira, Teresa; Martin Forero, Alba; Perez Perez, Jorge; Yáñez Araque, Benito; Soto Fernandez, Irene; Torres Alaminos, Maria Angustias; Moncunill Martínez, María Eva; Bocos Reglero, María Jesús; Frias, Ana; Frade, Fátima; Bia, Florbela; Barros, Maria da Luz; Volta, Barbara; Mecugni, Daniela; Castagnaro, Elena; Aaberg, VickyLavorare sull’educazione sessuale è uno dei temi più urgenti, ma anche uno dei più difficili da affrontare i sistemi educativi di oggi si trovano a confrontarsi. Riflettere queste sfide in un progetto internazionale è a ottima occasione per trovare nuove riflessioni e approcci. Da una prospettiva olistica, opportunamente contestualizzata, il progetto EdSeX presenta suggerimenti piani di lavoro ben fondati che ci fanno riflettere su cosa ci si aspetta dall’educazione sessuale, da infanzia, fino all’istruzione superiore, riflettendo la formazione dei professionisti che operano nel settore sanitario e formazione scolastica. Ci sono molte questioni legate alla sessualità che continuano a preoccuparci e che ne hanno bisogno su cui lavorare fin dall’infanzia. L’identità sessuale comincia a definirsi presto, ed è presto anche quello costruire idee stereotipate. Dopo molti anni in cui prevaleva il determinismo biologico chi riteneva che la natura degli uomini fosse diversa dalla natura delle donne, il concetto di genere ritiene che le questioni culturali legate all’identità sessuale siano un costrutto sociale. Concepire il definizione di genere, in senso ampio e multidimensionale, tenendo conto dell’identità, dell’orientamento sessuale, competenze e interessi personali, la decostruzione delle idee stereotipate è la base per costruire di maggiore uguaglianza tra tutti fin dall’infanzia. Questo processo implica che l’educazione sessuale inizi con la costruzione di una conoscenza critica di sé e degli altri, nel riconoscimento della diversità, in una prospettiva di cittadinanza. La conoscenza di sé e gli altri, costituisce anche la base per la conoscenza del contesto sociale e delle variabili che lo caratterizzano, vale a dire i rischi che la sessualità non informata può comportare. La prevenzione della violenza sessuale ed emotiva inizia presto e occorre lavorarci sopra modo costruttivo ai diversi livelli di istruzione, senza dimenticare l’istruzione superiore e la formazione dei futuri/ professionisti della sanità e dell’istruzione che dovranno svolgere questo lavoro con sempre maggiore frequenza diversificato. In questo contesto complesso, avere una Guida di supporto basata su esperienze diverse è importante eccellente guida che il progetto EdSeX ci fornisce. Questa Guida promuove l’educazione sessuale come processo di apprendimento dinamico, da una prospettiva prospettiva dialogico, dando visibilità alla diversità sessuale, linguistica e culturale, utilizzando i mezzi digitali modo costruttivo e critico. Oltre alle risorse lavorative previste, il progetto ha il valore aggiunto della parte metodologica costruita che lascia la strada aperta allo sviluppo del lavoro già avviato nei diversi paesi coinvolti, il livello di formazione e ricerca. Possa il progetto EdSeX essere la base per la costruzione di tanti altri progetti!
- Educação Sexual: Promover a Saúde Europeia. Guia formativoPublication . Guerra, Açucena; Santiago, Conceição; Dias, Hélia; Palma, Sara; Carreira, Teresa; Yáñez Araque, Benito; Perez Perez, Jorge; Soto Fernández, Irene; Torres Alaminos, Maria Angustias; Moncunill Martínez, Maria Eva; Bocos Reglero, María Jesús; Frias, Ana; Frade, Fátima; Bia, Florbela; Barros, Maria da Luz; Volta, Barbara; Mecugni, Daniela; Castagnaro, Elena; Aaberg, VickyTrabalhar a educação sexual é uma das questões mais prementes, mas também das mais difíceis com que se confrontam os sistemas educativos da atualidade. Refletir estes desafios num projeto internacional, é uma excelente oportunidade para encontrar novas reflexões e abordagens. A partir de uma perspetiva holística, devidamente contextualizada, o projeto EdSeX, vem apresentar sugestões de trabalho bem fundamentadas que nos fazem pensar no que se espera da educação sexual, desde a infância, até ao ensino superior, refletindo a formação de profissionais que trabalham na área da saúde e da educação. São muitas as questões associadas à sexualidade que nos continuam a preocupar e que carecem de ser trabalhadas desde a infância. A identidade sexual começa a definir-se precocemente, e é também precocemente que se começam a construir ideias estereotipadas. Depois de muitos anos em que predominou um determinismo biológico que considerava que a natureza dos homens é diferente da natureza das mulheres, o conceito de género considera que as questões culturais associadas à identidade sexual são um constructo social. Concebendo a definição de género, num sentido amplo, multidimensional, tendo em conta a identidade, orientação sexual, as competências pessoais e interesses, a desconstrução de ideias estereotipadas é a base para a construção de uma maior equidade entre todos e todas desde a infância. Este processo implica que a educação sexual comece pela construção de um conhecimento critico de si próprio e dos/as outros/as, no reconhecimento da diversidade, numa perspetiva de cidadania. O conhecimento de si e do outro, é também a base para o conhecimento do contexto social e das variáveis que o caracterizam, nomeadamente os riscos que uma sexualidade pouco informada pode implicar. A prevenção da violência a nível sexual e afetivo começa precocemente e tem que ser trabalhada de forma construtiva nos vários níveis de ensino, sem esquecer o ensino superior e a formação dos futuros/ as profissionais de saúde e de educação que vão ter que fazer este trabalho com públicos cada vez mais diversificados. Neste contexto complexo, ter um Guião de apoio baseado em experiências diversificadas é uma excelente orientação que o projeto EdSeX nos proporciona. Este Guião promove a educação sexual como um processo de aprendizagem dinâmico, numa perspetiva dialógica, dando visibilidade à diversidade sexual, linguística e cultural, recorrendo aos meios digitais de forma construtiva e critica. A par dos recursos de trabalho fornecidos, o projeto tem a mais-valia da parte metodológica construída que deixa o caminho aberto para o desenvolvimento do trabalho já iniciado nos diferentes países envolvidos, a nível da formação e investigação. Que o projeto EdSeX seja a base para a construção de muitos mais projetos!
- The effect of Panax ginseng supplementation on markers of resistance exercise-induced muscle damage: a systematic reviewPublication . Morgans, Ryland; Scholten, Jule S.; Rhodes, Dave; Ceylan, Halil İ.; Ryan, Ben; Oliveira, Rafael; Clifford, TomINTRODUCTION: According to the PRISMA guidelines, this systematic review of randomized controlled trials examined whether Panax gin seng supplementation reduces resistance to exercise-induced muscle damage (EIMD). EVIDENCE ACQUISITION: Web of Science, SPORTDiscus and Medline databases were searched from the 16th of December 2021 to the 18th of February 2022. Inclusion criteria were studies in humans consuming Panax ginseng that employed resistance training as the damaging muscle protocol and measured markers implicated in the etiology of EIMD (muscle damage, muscle function and muscle soreness). The PEDro risk of bias assessment tool was used to appraise the studies critically. RESULTS: Conflicting evidence was evident in markers of muscle damage, muscle function and muscle soreness. The quality assessment sug gested that all studies had some level of bias. CONCLUSIONS: From 180, six studies were included in the systematic review. The main findings suggest that Panax ginseng does not attenu ate markers of EIMD following resistance training. However, research is still preliminary. Adequately powered sample sizes and well-controlled studies are warranted to clarify Panax ginseng’s efficacy.
- Development and validation of a hip hop intervention programme for pre-school children: Crianças+ (Children+)Publication . Bernardino, Sofia; Saramago, Neuza; Catela, David; Branco, Marco A. C.; Mercê, CristianaPhysical inactivity and obesity in children are public health problems that can be fought through the practice of rhythmic activities such as hip hop. The aim of this study was to develop and validate the Crianças+ hip hop physical exercise programme, designed to promote increased physical activity and improved physical-motor skills in children aged 3 to 5 years old. The exercise programme was designed and validated by physical fitness and motor development specialists, following the Revised Guidelines for Reporting Criteria on the Development and Evaluation of Complex Health Interventions (CReDECI2), and the Consensus Guidelines on Physical Exercise Programme Reporting Model (CERT), and went through three phases: development, piloting and evaluation. This study presents an intervention proposal based on children's motor development, emphasizing foundational motor skills and drawn on hip hop's identity motor skills, as well as its exploration of various coordinative abilities. The Crianças+ programme proposal presents suggestions for adapting to the target population and choreographies that can be replicated by physical fitness professionals.
- Local environment and fragmentation by drought and damming shape different components of native and non-native fish beta diversity across pool refugesPublication . Martelo, J.; Gkenas, C.; Ribeiro, D.; Alves, M.J.; Ribeiro, F.; Cucherousset, J.; Gago, João; Magalhães, M.F.Pool refuges are critical for maintaining stream fish diversity in increasingly intermittent streams. Yet, the patterns and drivers of beta diversity of native and non-native fish in pool refuges remain poorly known. Focusing on Mediterranean streams, we decomposed beta diversity of native and non-native fish into richness difference (RichDiff) and species replacement (Repl), and local (LCBD, LCBDRichDiff and LCBDRepl) and species (SCBD) contributions. We assessed the influence of environmental and spatial factors associated with drought and damming fragmentations on beta diversity components and LCBDs, and of local species richness and occupancy on LCBDs and SCBD, respectively. Overall, non-native species showed a more limited occupancy of pool refuges than native fish. RichDiff dominated beta diversity, though it was influenced by drought and damming fragmentations for native fish and local environment for non-native fish. Repl for native fish was slightly influenced by local environment, but for non-native fish was largely driven by drought and damming, albeit with a contribution of local environment as well. LCBD and LCBDRichDiff increased in pools in low order streams for native fish and at low elevations for non-native fish, and with high or low species richness. SCBD was higher for native species with intermediated pool occupancy, but for non-native species with low occupancy. Our results suggest that stream fragmentation may drive native species loss and non-native species replacement in pool refuges, and that environmental filtering may shape non-native species loss. Pools in lower order streams har bouring unique species-rich or species-poor assemblages should be prioritize for conservation and restoration, respectively, and pools at low elevation with unique non-native assemblages should deserve control efforts. We encourage the partitioning of beta diversity and individual analysis of native and non-native fish in intermittent streams, which may be key in stressing the importance of pool refuges in safeguarding native fish diversity.