Volume 6 - 2010 - nº16
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
- Ler ou não ler: esta é a questão?Publication . Almeida, Tânia; Gomes, Candido; Abreu, Maria TeresaEste trabalho analisa o primeiro volume da Coleção As aventuras do Capitão Cueca, objetivando identificar motivos do seu sucesso de público e vendagem. Do ponto de vista sociológico, a história reflete inconsistências entre as mudanças da sociedade e da instituição escolar, bem como a abreviação da infância e a extensão da adolescência. A busca de protagonismo pelos alunos choca-se com a tradição da educação tradicional, tantas vezes “bancária”. Do ponto de vista linguístico, busca-se explicar os erros ortográficos intencionais, bem como identificar a metáfora conceptual e a recorrência de verbos de ação utilizados na construção dos personagens. Conclui-se que a heterodoxia dos recursos gráficos e do enredo atrai os leitores, aos quais se reserva papel ativo e crítico na leitura, despertando o seu desejo pela leitura. - To read or not to read: is that really the question? This paper analyzes the Brazilian version of The Adventures of Captain Underpants (first volume), attempting to identify the reasons for its sales success. From the sociological standpoint, the story mirrors inconsistencies between social changes and changes in schooling, as well as the curtailment of childhood and the corresponding expansion of adolescence. Pupils’ expectations of a protagonist role in the educational process clash with traditional contents transmission-type schooling. From the linguistic perspective, this work suggests explanations for the intentional use of spelling errors, and identifies conceptual metaphors and the recurrent use of action verbs in constructing characters. It concludes that the innovative graphic resources and plot attract readers who are attributed an active, critical role in the reading process thereby stimulating their appetite for reading.
- Os sms em alunos do 2º e 3º ciclos. Ameaça ou triunfo face aos normativos legais ? ( um estudo de caso).Publication . Teixeira, Madalena; Correia, RosáriaO artigo que se apresenta tem por objectivo analisar sms de alunos que frequentam os 2º e 3º ciclos do Ensino Básico, procurando averiguar em que medida os seus registos escritos se distanciam, em termos lexicais e ortográficos, dos registos normativizados por dicionários e gramáticas. Para identificar essas alterações, irá adoptar-se uma metodologia de tipo etnográfico, tendo por base um estudo de caso, em que se efectuará uma comparação entre os sms escritos por alunos de ambos os ciclos de ensino. A análise terá o seu foco no tipo de vocabulário utilizado por um aluno do 2º ciclo e por um aluno do 3º ciclo e tentar-se-á mostrar que há tendência de aproximação entre a oralidade e a escrita e que a utilização da escrita logográfica é uma realidade escolar. Sublinha-se, também, o facto de não se considerar este contexto de escrita uma ameaça para as “gramáticas oficiais”. - The article presented here aims at analyzing sms of pupils attending the 2nd and 3rd cycles of basic education, seeking to ascertain to what extent their written records differ, regarding their lexical content, from the standard regulations set by dictionaries and grammars. In order to identify these changes, we will adopt an ethnographic methodology, based on a case study, and establish a comparison between the sms written by students of both education cycles.The analysis will focus on the type of vocabulary used by a student of the 2nd and a student of the 3rd cycle and try will demonstrate that there is a tendency of rapprochement between the oral and writing components, and that the use of logographic writing is a school reality. This article also highlights the fact that this context of writing isn’t considered a menace to official grammars.
- Le langage sms: sous-produit de l'oral et de l'ecrit ou veritable langage ecrit ?Publication . Aziza, Zouhour Messili-BenLe langage SMS : sous-produit de l’oral et de l’écrit ou véritable langage écrit ? Ce travail analyse les caractéristiques et les implications du langage SMS et du français utilisé par les jeunes des banlieues urbaines d'origine immigrée. Tous deux provoquent des réactions opposées, les unes en défense de la langue, contre sa "corruption", et d'autres qui les tiennent pour des facteurs d'enrichissement de la langue. Néanmoins ces deux langages, amplement utilisés par les jeunes – bien que par un groupe d'âge différent dans le premier cas – non seulement suivent des règles reconnaissables, mais agissent comme un facteur d'identification et de cohésion de groupes sociaux. Il en ressort une sorte de jeu du chat et de la souris, dans lequel les jeunes créent de nouvelles expressions au fur et à mesure que les plus anciennes se disséminent au point d'être utilisées par les médias. Dans le cas du langage SMS, qui vise à raccourcir et à simplifier la rédaction, il se pourrait qu'il contribue à une éventuelle réforme de l'orthographe. La linguistique reconnaît depuis toujours l'existence de différents niveaux de langage que l'on emploie conformément à la situation et au destinataire du message. Ce qui s'applique à la langue orale pourrait aussi s'appliquer à la langue écrite, ce qui impliquerait des changements didactiques de l'enseignement de l'écrit. Ces langages très innovants ont donc le mérite de renouveler la langue française, même si les termes ou les techniques n'en sont pas permanentes. Cela signifie que les éducateurs chargés d'intéresser les élèves non francophones à la langue et à la culture française doivent être sensibles à la langue des banlieues et au langage SMS pour leur permettre une véritable communication avec les jeunes français de toutes les origines. - A linguagem de SMS: subproduto da língua oral e escrita ou verdadeira linguagem escrita. Este trabalho analisa as características e implicações da linguagem de SMS e do idioma francês utilizados pelos jovens de origem imigrante das periferias urbanas. Ambas as respostas à indagação provocam reações opostas, umas em defesa da língua, contra a sua “corrupção”, e outras que a consideram como fatores de enriquecimento da língua. Todavia, as duas linguagens, amplamente utilizadas pelos jovens, embora por um grupo etário diferentes no primeiro caso, não somente obedecem a regras reconhecíveis, mas agem como um fator de identificação e de coesão dos grupos sociais. Estabelece-se uma espécie de jogo do gato e rato, no qual os jovens criam novas expressões à medida que as mais antigas se disseminam ao ponto de serem utilizadas pelos meios de comunicação de massa. No caso da linguagem de SMS, que visa a abreviar e simplificar a redação, poderia ser uma contribuição a uma eventual reforma ortográfica. A linguística reconhece há muito tempo a existência de diferentes níveis de linguagem que se empregam conforme a situação e o destinatário da mensagem. O que se aplica à língua oral poderiam também aplicar-se à língua escrita, o que implicaria em mudanças didáticas do ensino da escrita. Portanto, essas linguagens muito inovadoras têm o mérito de renovar a língua francesa, mesmo se os termos ou as técnicas não sejam permanentes. Isso significa que os educadores encarregados de interessar os alunos não francófonos na língua e na cultura francesa devem ser sensíveis às línguas das periferias e à linguagem de SMS para lhes permitir uma efetiva comunicação com os jovens franceses de todas as origens. - SMS language: byproduct of the oral and written language or an actual written language? This paper analyses the features and implications of the SMS language and the French language, both used by youths descendents of immigrants and residents in urban ghettoes. Both alternatives arise opposite reactions, either in defense of the language, reacting against its “corruption”, or regarding them as language enrichment factors. Nevertheless, these two languages, widely used by youths, although by different age groups in the case of the former, not only follow recognizable rules, but also as an identification and cohesion factor for social groups. As in a cat-mouse game, youths create new expressions to the extent that the older ones become so disseminated that the mass media use it. SMS language aims to abbreviate and simplify writing, contributing eventually to an orthographic reform. Linguistics has regarded since a long time that different levels of language are employed according to the situation and the receivers. As in oral language, the same principles could be applied to the written language, with changing implications in writing teaching. Therefore, these very innovative languages contribute to the French language renewal, even when expressions or techniques are not stable. This means that educators responsible by non-francophone learners and pursuing to attract their attention to the French language and culture must be sensitive to the ghetto languages and to the SMS languages, so that they can effectively communicate with all the French youth ethnical groups.
- Nuevas formas de comunicación juvenil en la producción textualPublication . Fuenmayor, Gloria; Villasmil, YerilingEn este trabajo se analiza cómo los estudiantes del primer semestre de la Escuela de Educación de la Universidad del Zulia, hacen uso de nuevas formas de escritura en la producción de textos construidos en el aula, influenciados por los medios digitales. La fundamentación teórica de la investigación se sustenta en autores como Barrera (2005), Chela-Flores (2006), Domínguez (2005), Betti (2006), Franco (2007), Niño (2007). La investigación se ubica dentro del paradigma cualitativo y es de carácter descriptiva y analítica. Para alcanzar el objetivo se les solicitó a 30 estudiantes redactaran un texto, cuyos temas escogieron libremente. Luego se analizaron todos los textos construidos, extrayendo de cada uno, las nuevas formas de escritura que trasladaron estos estudiantes influenciados por los medios digitales a los textos escritos en clases. El análisis arrojó que lo más significativo en esta investigación es la persistencia del uso oral del lenguaje en textos escritos en el ámbito académico, pero en este caso con mayores consecuencias, en vista de que las nuevas formas para expresarse que utilizan los jóvenes al escribir a través de los medios digitales, las transfieren a los textos que producen en el aula. Se concluye que, los estudiantes deben poseer conocimientos y capacidad para utilizar el lenguaje cuando la situación y el contexto lo requiera y, para ello, el papel del docente es clave. - The work analyzes how students in their first semester at the University of Zulia School of Education use new forms of writing influenced by digital technology in the production of texts constructed in the classroom. Theoretical support for the investigation is drawn from authors like Barrera (2005), Chela-Flores (2006), Domínguez (2005), Betti (2006), Franco (2007), Niño (2007). The investigation is conducted within a qualitative paradigm and is of a descriptive and analytical nature. To achieve the objective 30 students were requested to write on any theme of their own free choice. The constructed texts were then analyzed, extracting from each one whatever new forms of writing influenced by the digital media the students had introduced into the texts written in the classroom environment. The most significant revelation of the investigation is the persistence of the use of oral forms of language in texts written in an academic context, and in this case with serious consequences, insofar as young people are transferring the new forms of expression used in written communication in the digital media to the texts they produce in the classroom. The conclusion is that students must have the necessary knowledge and ability to use language appropriate to the context and the role of the teacher is the key to achieving that end.
- Las nuevas tecnologías y la comunicación de jòvenes y adolescentes. Usos y discursosPublication . Hernández, AntonioTras reflexionar sobre la comunicación juvenil y los nuevos medios de comunicación, en este artículo analizaremos, a partir de un cuestionario presentado a alumnos españoles matriculados en dos centros de enseñanza secundaria de la provincia de Almería (España), por un lado, el dominio que dicen tener nuestros jóvenes y adolescentes de las nuevas tecnologías en comparación con los adultos, haciendo especial referencia a sus padres y a sus profesores; y, por otro lado, el tipo de conexión a Internet del que disponen estos jóvenes, los usos que dan a esa conexión y el tiempo que suelen dedicar al día a navegar por la Red. El cuestionario ha sido respondido, en primer lugar, por alumnos y alumnas de un instituto público situado en una ciudad del poniente almeriense, en donde aparece un notable porcentaje de alumnos inmigrados de otros países o que pertenecen a familias cuyos padres inmigraron a Almería años atrás. Y, en segundo lugar, por jóvenes de un instituto concertado de la capital almeriense en donde el perfil del alumnado es, en principio, muy diferente, dado que, entre otras cosas, apenas hay presencia de chicos y chicas de origen inmigrante. - New technologies and communication among young people. Use and discourse. Based on the results of a questionnaire administered to Spanish students enrolled in secondary education centres in the province of Almeria (Spain), the article reflects on how much our young people know about social communication tools, the extent of their participation and the subjects they explore; and on their discourse in regard to the existence or not of a generation shock between them and their parents and teachers materialised in the form of a widening technological gap. The first questionnaire was administered to male and female students of a public institution located in the west of Almeria where there is a very high percentage of immigrant students from other countries or children of immigrant parents that settled in Almeria some years ago. The second was completed by students in a partly private educational institution in the Almerian capital, where the profile of the student body is very different, in that boys and girls with an immigrant background are merely present, not predominant. We will compare the responses of the two groups of youngsters in regard to the use they make of new technologies to communicate and also their discourse in regard to the new information and communication technologies (e-mail, short message systems, mobile phones, chats, social networking via internet, video consoles and online video games, audio-visual platforms and forums).
- Jóvenes, redes tecnológicas y tramas de sentidoPublication . Saéz, VictorLos jóvenes son el segmento de la población que en la actualidad más intensamente se está apropiando de las redes tecnológicas. Nuestro interés hacia los usos tecnológicos de los jóvenes radica en su dimensión cualitativa y sociocultural, en la medida en que, mediante estos procesos, los jóvenes pueden buscar construir sus identidades y encontrar sentido a sus vidas. Las comunicaciones juveniles son analizadas en el presente artículo teniendo en cuenta, principalmente, sus posibilidades para la construción de redes y para la articulación de tramas de sentido. La lógica de la red es, para autores como Manuel Castells (1997), un término que remite más allá de la dimensión tecnológica, y que apunta a las nuevas lógicas de relación y de comunicación que toman cuerpo en el nuevo entorno social, político y cultural de la globalización. Los dispositivos tecnológicos actuales crean espacios no territoriales que facilitan la interactividad, y cuyas referencias no son necesariamente geográficas, sino más bien los gustos, las motivaciones o los deseos compartidos. Sin embargo, la abundancia de canales tecnológicos y la intensidad de su uso por parte de los jóvenes convive con la corrosión del carácter (Sennet, 2000) y con la disolución de algunos vínculos sociales necesarios para el desarrollo personal y colectivo.- Os jovens são o segmento da população que está se apropriando mais intensamente das redes tecnológicas na atualidade. Nosso interesse em relação aos usos tecnológicos dos jovens radica em sua dimensão qualitativa e sociocultural, na medida em que, mediante estes processos, os jovens podem procurar construir suas identidades e encontrar sentido a suas vidas. As comunicações juvenis são analisadas neste artigo, considerando, principalmente, suas possibilidades para a construção de redes e para a articulação de tramas do sentido. A lógica da rede é, para autores como Manuel Castells (1997), um termo que vai além da dimensão tecnológica, e que aponta para as novas lógicas de relação e de comunicação que se incorporam no novo meio social, político e cultural da globalização. Os dispositivos tecnológicos atuais criam espaços não territoriais que facilitam a interatividade, e cujas referências não são necessariamente geográficas, e sim estão mais voltadas para os gostos, as motivações ou os desejos compartilhados. No entanto, a abundância de canais tecnológicos e a intensidade de seu uso por parte dos jovens convive com a corrosão do caráter (Sennet, 2000) e com a dissolução de alguns vínculos sociais necessários para o desenvolvimento pessoal e coletivo. - Youth, technological networks and interwoven meaning. Today young people comprise the segment of the population that makes the most intense use of technological networks. Our interest is centred on the socio-cultural and qualitative dimension of young people’s use of such technologies insofar as they can utilise those processes to build their identities and find a meaning for their lives. This article investigates communication among young people focusing on possibilities for the construction of networks and the articulation of interwoven meaning. To authors like Manuel Castells (1997) network logic is a term that goes far beyond the technological dimension and points to new logics of relationship and communication taking shape in the new social, political and cultural environment of globalisation. Today's technological devices create non-territorial spaces that facilitate interactivity and whose references are not necessarily geographic, but usually based on shared tastes, motivations or desires. However, the abundance of technological channels available and the intensity of their use by young people bring with them a corrosion of character (Sennet 2000) and the dissolution of some of the social ties necessary for personal and collective development.
- Met@lenguages e identidades de los jòvenes contemporáneos: repercusiones psicosociales y educativasPublication . Jiménez, MaríaEn las sociedades massmediáticas y digitalizadas contemporáneas se van instalando nuevas prácticas de interacción comunicativa interpersonal asociadas al auge de herramientas de contacto y a otros dispositivos y redes telemáticas que amplían el espectro comunicativo. De tales instrumentos de acción relacional, así como de los metalenguajes concretos empleados por el colectivo juvenil, de los espacios de encuentro y de seducción tecnocrática se derivan consecuencias psicosociales con un emergente simbolismo en esta ágora electrónica. Buena parte de los procesos comunicativos entre el colectivo juvenil están mediatizados por las singularidades de las relaciones virtuales en el sentido laxo del término, lo cual afecta a procesos psicosociales básicos, tales como el proceso de construcción y redefinición de la identidad, el liderazgo, la popularidad grupal y al ámbito socioafectivo, entre otros. Nuestro objetivo es analizar de un modo comprehensivo, y desde una perspectiva de análisis psicosociológica, los efectos derivados de tales usos/abusos y sus implicaciones educativas. Desde un posicionamiento crítico se propone que los poderes de construcción de discursos, significados, valores y realidades de los medios y de las nuevas tecnologías se encubren bajo una apariencia engañosa (asepsia del discurso, singularidad del contacto mediático, supuesto acceso no restringido, etc.), de los que se derivan ventajas e inconvenientes a nivel identitario y relacional que conviene analizar. Asimismo, se ofrece un análisis de los efectos perversos (en terminología foucaultiana) de la introducción de las nuevas tecnologías en el ámbito académico ante la emergencia de unas nuevas condiciones del hic et nunc de esta subcultura juvenil integrada en una comunidad digitalizada.- Contemporary youths’ met@languages and identities: psycho-social and educational repercussions. In contemporary times of mass media and digitalized societies, new practices of communicative, interpersonal interaction are emerging associated to the surge of contacting instruments, telematic networks and other devices that vastly extend the communication spectrum. Those instruments of relational activities; the concrete meta-languages used by youth at large; and the spaces for meeting and technocratic seduction are now giving rise to psychosocial consequences imbued with an emergent symbolism in this electronic hic et nunc. A considerable part of the communicative processes occurring among young people at large are mediatised by the individualness of virtual relations in the broad sense of the term, and that has an effect on basic psychosocial processes, such as identity construction and redefinition, leadership, group popularity and the socio-affective sphere in general. Our aim is to conduct a comprehensive analysis, in a psycho-sociological perspective, of the effects stemming from such uses and abuses, and their educational implications. From a critical angle it is suggested that the real power of construction of discourse, meanings, values and realities of the new media and new technologies are hidden behind a false front (asepsis of the speech, individualness of the media contact, supposedly unrestricted access, etc.), that gives rise to advantages and disadvantages in the sphere of identity and relations that need to be analysed. An analysis is also made of the perverse effects (to use Foucaultian terminology) of the introduction of new technologies in the academic sphere before the emergence of new conditions in the hic et nunc of this youthful subculture integrated to a digitalized community.- Met@linguagens e identidades dos jovens contemporâneos: repercussões psicossociais e educativas. Nas sociedades de massa, mediáticas e digitais contemporâneas estabelecem-se novas práticas de interação comunicacional entre pessoas, associadas ao crescimento de meios de contato , além de outros dispositivos e redes telemáticas que ampliam o espectro comunicacional. Com base em tais instrumentos de ação relacional, assim como nas metalinguagens concretas utilizadas pelos grupos juvenis e nos espaços de encontro e de sedução tecnocrática, surgem nesta ágora eletrônica consequências psicossociais, com um emergente simbolismo. Grande parte dos processos de comunicação entre os jovens é mediatizada pelas singularidades das relações virtuai,s em sentido lato, afetando processos psicossociais básicos, como os processos de construção e redefinição da identidade, a liderança, a popularidade dos indivíduos nos grupos e o âmbito sócio-afetivo, entre outros. Nosso objetivo é analisar, de modo compreensivo e sob uma perspectiva de análise psicossociológica, os efeitos de tais usos e abusos e as suas implicações educacionais. Com um posicionamento crítico, propomos que os poderes de construção de discursos, significados, valores e realidades dos meios e das novas tecnologias são encobertos por uma aparência enganosa (assepsia do discurso, singularidade do contato mediático, suposto acesso sem restrições etc.), da qual derivam vantagens e inconvenientes ao nível identitário e de relacionamento, que convém analisar. Desse modo, apresentamos uma análise dos efeitos perversos (na terminologia foucaulteana) da introdução das novas tecnologias no âmbito acadêmico, ante a emergência de novas condições do hic et nunc desta subcultura juvenil integrada numa comunidade digitalizada.
- The joy of txt:young people: how does texting affects their use of languagePublication . Crystal, DavidThe renowned linguist David Crystal, Emmeritus Professor at the University of Wales, in this interview to Mike Pilewski, provides answers to crucial questions on the technologies’ impacts on our language. Banishing every kind of alarmism, he regards that youths and adults read when they are in front of the computer screen. Furthermore, when young people send their text messages, in fact they are writing. They would be unable to do it if they had not acquired a relative domain of orthography. As this technology is recent, it is too early to draw conclusions on their impacts on language, in particular to reach cathastrophic inferences.- A alegria de escrever mensagens de texto. Jovens: em que medida escrever mansagens de texto afeta o seu uso da linguagem? Nesta entrevista a Mike Pilewski, o renomado linguista David Crystal, Professor Emérito da Universidade de Gales, responde a questões cruciais sobre como a tecnologia afeta a nossa linguagem. Ele afasta o alarmismo e considera que, diante da tela de um computador, jovens e adultos estão a ler, nada menos que ler, ler e ler. Quando os jovens enviam as suas mensagens, na verdade estão a escrever, o que pressupõe indispensáveis conhecimentos de ortografia. Como a tecnologia é recente, ainda é cedo para tirar conclusões, menos ainda catastróficas.
- Apresentação: a Unesco e a linguagem dos jovens: novos tempos, novas perspectivasPublication . Defourny, Vincent