Publicações de encontros científicos
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
- Moving on Towards ‘New Normal’ In Education - ICEM2022 Conference: Book of AbstractsPublication . Loureiro, Ana (ed.lit.); Rocha, Dina (ed.lit.); Messias, Inês (ed.lit.); Oliveira, Nuno Ricardo (ed.lit.); Lopes, Rui (ed.lit.)The Conference is dedicated to the main theme “Moving on towards ‘new normal’ in education”. With ICEM Conference there is the opportunity for presenting and discussing new educational tools and environments, experiences and best practices and case studies on innovative technology-based learning strategies, and institutional policies on educational media and computer supported education. It will provide an overview of current technologies as well as upcoming trends, and promote discussion about the pedagogical potential of educational environments and technologies in the academic field. The Conference programme will include presentations of research results and best practice, hands-on workshops, poster session, roundtable sessions, media festival and school visits.
- Condução automóvel: olhar ou ver, quão boa está a sua capacidade para dividir a atenção visual por estímulos centrais eperiféricos?Publication . Matos, RuiA condução automóvel é uma atividade de elevada exigência atencional. E neste vídeo, mostramos como pode ser testada a capacidade de atenção dividida e seletiva, identificando a probabilidade de ter um acidente automóvel por não apresentar níveis adequados deste tipo de capacidade. Adicionalmente, apresentamos três exemplos de exercícios que podem ser realizados para a melhorar.
- The impact of past behavior on basic needs, motivation, and intentions towards exercise persistencePublication . Rodrigues, Filipe; Cid, Luis; Teixeira, Diogo; Monteiro, DiogoThe Self-Determination Theory and Theory of Planned Behavior have proved to be significant approaches to explain exercise persistence. While the main constructs of these frameworks are generally accepted, it has been suggested in recent studies that the integration of more constructs would benefit in terms of explanatory power [1]. Among existing measures, past behaviors seems to have an important role on the prediction of future behavior [2]. Thus, this study examined the effect of past behavior on basic psychological needs, behavioral regulations, and intentions towards exercise persistence.
- Task and ego goal orientation in ultimate frisbeePublication . Amoroso, José; Rebelo Gonçalves, Ricardo; Antunes, Raul; Furtado, Guilherme; Valente-dos-Santos, JoãoThe World Flying Disc Federation (WFDF) is the international sports federation responsible for world governance of flying disc (frisbee) sports, which includes: Ultimate, Beach Ultimate, Disc Golf, Freestyle, Guts, and Individual Events (WFDF, 2020). The 84 member associations reported 162,000 members in 2018 annual census. The largest national Member is the USA, followed by Canada, Australia, Germany, Great Britain, and Japan; 37.8% of the total players are women (WFDF, 2020). Disc sports continuum, spirit of the game, passion, community and inclusiveness are the values of WFDF (WFDF, 2020)
- Projeto jogamos tudo, brincamos todos: o arranquePublication . Antunes, Raul; Amaro, Nuno; Matos, Rui; Ribeiro, Alícia; Coelho, Beatriz; Mangas, CatarinaO Projeto ‘Jogamos Tudo, Brincamos Todos’ tem como principal objetivo a promoção da inclusão através de jogos motores adaptados, que fomentem noções relacionadas com a educação para a cidadania e respeito pela diferença, em alunos do 1.º Ciclo do Ensino Básico (CEB). Ao longo de oito semanas serão realizadas oito sessões que seguem uma lógica de progressão e consolidação de conhecimentos, sendo cada uma constituída por quatro momentos/atividades: ‘Segue-me’ – aquecimento que simula a deslocação de uma pessoa com deficiência visual e o papel do guia; ‘BalãoBall’ – simula um movimento de uma criança com deficiência motora (falta de funcionalidade dos membros superiores); ‘Bowling Sentado’ – simula o típico jogo do bowling realizado por uma pessoa que se desloca através de uma cadeira de rodas; ‘Jogo das Caixas’ - simula uma ação concretizada a partir dos sons do meio ambiente, por impossibilidade de usar a visão. Será utilizado questionário que visa verificar as atitudes de inclusão para com os pares com deficiência e, ainda, verificar a perceção das crianças sobre a competência dos seus pares com deficiência, em dois momentos (inicial e final), procurando encontrar semelhanças e diferenças que possibilitem a avaliação do Projeto. O presente artigo pretende apresentar o Projeto “Jogamos Tudo, Brincamos Todos”, incluindo uma aplicação piloto realizada em janeiro de 2020 com duas turmas (2.º e 3.º anos do 1.º CEB), procurando-se refletir sobre a operacionalização do mesmo. A partir deste processo, espera-se ajustar e reformular as planificações e as práticas no sentido de alargar o número de participantes nos próximos anos letivos.
- Proceedings of the International Seminar of Physical Education, Leisure and Health,Publication . Oliveira, Rafael; Brito, João; Martins, AlexandreThe aim of this study was to compare internal training load (ITL) of starters versus non-starters from the same under-17 soccer team. Rated of perceived exertion was collected and then multiplied by training or match duration (s-RPE) from twenty-three soccer players. The study analysed a total of 2 matches and 8 training sessions during the in-season with ANOVA with repeated measures. The main results showed higher values in pre-season for training duration (103.3 vs 90.0 min, p=0.000) in MD-5 and (103.7 vs 96.7 min, p>0.05) in MD-3 than in-season, but lower values for training duration (103.2 vs 112.0 min, p=0.013) in MD-4 and (84.0 vs 97.2 min, p=0.000) in MD-2 than in-season. s-RPE was higher in pre-season than inseason (725.5 vs 481.3 a.u., p=0.000) in MD-5 and (755.8 vs 655.2 a.u., p=0.031) in MD-3 but lower (705.2 vs 821.3 a.u., p=0.002) in MD-4 and (476.0 vs 559.0 a.u., p=0.020) in MD-2 than in-season. This study present relevant additional ITL data for pre-season and in-season that could be used to adjust periodization in under-17 soccer players.