Repository logo
 
Loading...
Profile Picture

Search Results

Now showing 1 - 10 of 23
  • Estratégias empresariais para os mármores do Alentejo:contributo para o desenvolvimento competitivo do sector
    Publication . Vivas, C.; Sousa, António
    A competição no mercado internacional do sector dos mármores intensificou-se nos últimos anos, em resultado da queda de barreiras alfandegárias e integração económica na União Europeia. Para fazer face à concorrência, as empresas do sector sentiram necessidade de aumentar a sua dimensão crítica, integrar verticalmente e adoptar novas tecnologias, de modo a acrescentar valor aos produtos finais. Na região Alentejo, encontram-se as mais importantes jazidas portuguesas de mármore, localizadas no anticlinório de Estremoztriângulo “Estremoz, Borba, Vila Viçosa”). Contudo, as empresas desta região apresentam reduzidas dimensões, dedicam-se maioritariamente à extracção e denotam dificuldades em acrescentar valor aos produtos finais, comprometendo o seu dinamismo e competitividade num mercado global. O objectivo desta reflexão consiste em diagnosticar as estruturas e estratégias empresariais existentes e que estão na base da competitividade natural, assim como identificar as alterações a implementar para melhorar a competitividade destas empresas.
  • Internationalization strategies of companies in the wine industry in Portugal – context, forms of action and performance
    Publication . Vivas, C.; Sousa, António
    This research work aims to analyze the competitive environment of companies in the wine sector and assess the implications in the development of strategic contingent guidelines and various performances. It proposes applying the methodological reference Integrated Grid for Strategic Reflection - IGSR (i), adapted to a context of international business IGSR(i), which structures research into two levels: a preliminary one, generic characterisation of the companies; along with a central one analysing its strategic strand, through the articulation of three components studied systematically (CRP) - contingent factors external and internal (C), the style of strategic reflection (R) and economic performance (P).
  • Volto Já - Programa de Intercâmbio Sénior:Projeto na Área do Turismo Social Sénior
    Publication . Bernardes De Oliveira, Sandra Margarida; Leal, Susana; Vivas, C.; Nascimento, João António Marujo do; Barradas, Luís Cláudio; São João, Ricardo; Passarinho, Aldo; Santos, Cristina; Amaral, Marta; Rodrigues, Ana; Ferreira, Maria Regina
    O Volto Já pretende operacionalizar um programa de cooperação entre organizações de Economia Social que promova o intercâmbio de seniores institucionalizados, proporcionando lhes experiências culturais, turísticas e artísticas. Os seus principais objetivos são: (i) fomentar o envelhecimento ativo e melhorar a qualidade de vida (bem estar, satisfação com a vida, felicidade, etc.) dos seniores institucionalizados; (ii) desenvolver um modelo de negócio de turismo social dirigido aos seniores institucionalizados em lares ou centros de dia, na região do Alentejo; (iii) desenvolver uma plataforma informática que permita às instituições de Economia Social aderir ao programa de intercâmbio sénior, divulgar as experiências socioculturais oferecidas e estabelecer parcerias que efetivem o intercâmbio. A participação no Volto Já permite aos seniores: (a) terem acesso a experiências turísticas e culturais de elevada qualidade, demasiado dispendiosas se adquiridas individualmente; (b) expandirem o seu círculo social; (c) combaterem o isolamento social; (d) contactarem com a cultura e as tradições de outras regiões do país; (e) promoverem a estimulação cognitiva; (f) melhorarem a sua qualidade de vida; (g) contribuírem para práticas de consumo sustentáveis. Para as instituições de Economia Social, participar no projeto permite-lhes: (a) acederem a uma oferta de serviços diferenciada a baixo custo; (b) expandirem a sua rede de parceiros; (c) melhorarem o reconhecimento social; (d) fortalecerem a ligação à academia; (e) inovarem socialmente; (f) aumentarem o seu capital reputacional. O projeto é suportado por uma equipa multidisciplinar do Instituto Politécnico de Santarém e do Instituto Politécnico de Beja, com a colaboração da Santa Casa da Misericórdia de Santarém. Os outputs previstos são: (a) diversas parcerias entre a academia e as instituições de Economia Social; (b) um modelo de negócio de turismo social sénior; (c) realizar uma prova de conceito/teste piloto; (d) uma plataforma informática para dinamização do modelo de negócio; (e) uma conferência internacional.
  • How to measure the impact of participation in the Volto Já project on the seniors’ quality of life?
    Publication . Leal, Susana; Bernardes De Oliveira, Sandra Margarida; Vivas, C.; Mendonça, Eva
    Purpose: One of the aims of the Volto Já project (Oliveira et al., 2019) is to improve the quality of life of elderly people and active ageing (e.g., increasing well-being, life-satisfaction, happiness, between others). This research aims to explore the ways how that quality of life can be measured in the context of the aforementioned project. Design/methodology/approach: For measuring the impact in the quality of life of the seniors’ through the participation in the Volto Já project we used the following measures: (a) quality of life (Power, 2003), (b) satisfaction with life (Diener, 1985), (c) single item of happiness, (d) emotional well-being (European Social Survey, cited by Michaelson et al., 2009). As the control variables used: (a) the Katz index of independence in activities of daily living (Katz, 1963; Katz et al., 1070), and (b) satisfaction with the Volto Já activities. The measures were applied twice to seniors: before and after participating in the Volto Já activities. Findings: The impact of participation in the Volto Já project on the seniors’ quality of life will be measured by comparing the results of the above measures before and after participating in the Volto Já activities. It is aimed to measure the value of participating in such activities, namely assessing if there are benefits for the senior’s life. Originality/value: Measure is fundamental to better understand and manage the impact that the participation of seniors in touristic activities can have in their life and in variables that influence their quality of life.
  • Social value creation:The example of the Volto Já project
    Publication . Vivas, C.; Leal, Susana; Bernardes De Oliveira, Sandra Margarida
    Purpose: The purpose of the study is to present the formulation process of the business model of the senior social exchange program – the Volto Já project – as a process of enhancing an innovative value proposition for social value creation. The Volto Já project intends to develop a senior social exchange programme for institutionalised seniors in the Alentejo region. Design/methodology/approach: The framework integrates Osterwalder and Pigneur’s Business Model Canvas and Kim and Mauborgne’s Blue Ocean Strategy (BOS), using Utility Map and Four Actions Framework tools (Erase-Raise-Reduce-Create). In this process, relevant stakeholders participated in sequential focus group sessions (social economy institutions’ managers, seniors’ assistants, social workers, academics, seniors). The optimization of the model was possible after the very first exchange programs, which allow us to adjust it with practical insights. Findings: Social innovation drivers and their strategic relevance were highlighted. The value proposition, embodied in the Volto Já Business Canvas, reflected two fundamental ideas: mobility and social tourism to seniors. The customization of cultural and touristic activities, considering the senior profile, was identified in two perspectives: i) to value and to foster heritage; ii) to promote active ageing. The key success factor is based on the sharing resources, supported by a network of partners of Social Economy entities, reinforced by an ICT platform. Originality/value: This work contributes to the business model formulation process in social projects by the integration of tools of different frameworks, in a new approach.
  • Global Market. Global Strategic Rflection?A Strategic Apprroach Methodology..
    Publication . Vivas, C.; Sousa, António
    This paper aims to analyze the competitive environment of international companies in the wine sector and assess the implications in terms of development of strategic guidelines and quotas various performances. We propose the application of the methodological Integrated Grid of Strategic Reflection (IGSR), based on a literature from the literature (business management and viticulture), primary data collection and creative reflection. For qualitative analysis we used the PEST method and five forces model of Porter and in quantitative analysis were applied univariate and multivariate techniques (factor analysis, clustering, discriminant and analysis of variance). The results show that thinking styles are based on growth, albeit with a bit disjointed and consistent presence. Finally, we suggest lines of strategic action that can enhance the competitiveness of industry in an aggressive competitive environment, marked by the globalization of the markets. - Este trabalho visa analisar o contexto competitivo internacional das empresas do sector vitivinícola e avaliar as implicações em termos de desenvolvimento de orientações estratégicas contingentes e performances diversas. Propõe-se a aplicação do referencial metodológico Grelha Integrada de Reflexão Estratégica (GIRE), assente em pesquisa bibliográfica de literatura da especialidade (gestão empresarial e vitivinicultura), recolha de dados primários e reflexão criativa. Na análise qualitativa recorreu-se à análise PEST e Modelo das 5 forças de Porter e na análise quantitativa aplicaram-se técnicas univariadas e multivariadas (análise factorial, de clusters, discriminante e análise de variância). Os resultados revelam estilos de reflexão que assentam essencialmente no crescimento, embora com uma presença externa muito dispersa. Por fim, sugerem-se linhas de actuação estratégica capazes de melhorar a competitividade das empresas do sector num quadro concorrencial agressivo, marcado pela globalização de mercados.
  • La globalización en el sector del vino:nuevo mundo, viejo mundo y Portugal
    Publication . Vivas, C.; Sousa, António
    En este artículo se pretende alcanzar un doble objetivo. Por un lado, analizar el desarrollo regional distinto en el mundo del vino, en un contexto de globalización, comparando el modelo seguido por los países del Nuevo y del Viejo Mundo, por otro lado analizar el desarrollo y posicionamiento del sector del vino portugués en este contexto. La evolución del sector a nivel global identifica la coexistencia de dos modelos contrastantes durante los años noventa y principios del siglo XXI: el modelo de los países tradicionalmente productores (PTP) y los nuevos países productores (NPP). Las diferencias más marcadas se encuentran en el nivel de las estrategias de producción, estrategias de negocios, así como las estrategias de internacionalización. Sin embargo, el análisis de la evolución reciente de la industria nos permite concluir que estas diferencias tienden a difuminarse, viendo a una creciente convergencia de los modelos identificados. En este contexto, caracterizado por el desarrollo y posicionamiento de Portugal, con resultados muy positivos en las exportaciones y la producción de vino de calidad, asumiendo que el mercado exterior, que hasta entonces se creía destino de los excedentes de producción, el atributo de mercado preferencial. Una apuesta a una gama más amplia de mercados a pesar de la valoración de los vinos portugueses y minimizar los riesgos, sino que también puso de relieve la falta de recursos de las empresas del sector, sobre todo las de pequeño tamaño.
  • Turismo Social Sénior: caracterização do perfil e preferências do idoso institucionalizado na região do Alentejo
    Publication . Moita, Joana; Graça, Marta; Vivas, C.; Leal, Susana; Bernardes De Oliveira, Sandra Margarida
    O turismo sénior tem vindo, nas últimas décadas, a ser indicado como um novo paradigma determinante para o bem-estar e felicidade do idoso, contribuindo para uma melhor qualidade de vida e estado de saúde, física e psicológica. Pelo crescimento exponencial do envelhecimento da população, principalmente nos países desenvolvidos, as Organizações de Economia Social têm como desafio desenvolver respostas alternativas, que se adaptem a um novo perfil do idoso. Este trabalho, enquadrado no projeto VOLTO JÁ, pretende caracterizar o perfil dos idosos institucionalizados em Estrutura Residencial para Idosos (ERPI) e Centros de Dia, na região do Alentejo, e verificar a disponibilidade para participar em programas de turismo social sénior. Os dados foram recolhidos através de um inquérito por questionário aplicados a idosos institucionalizados em oito ERPI e Centros de Dia, na região do Alentejo, Portugal (Alter do Chão, Castelo de Vide, Odemira, Alcáçovas, Grândola, Golegã, Almeirim e Chamusca). Participaram voluntariamente 134 idosos institucionalizados, com idade igual ou superior a 55 anos, sem comprometimento ao nível da função cognitiva. Os resultados incluem o perfil do idoso, os seus desejos futuros relacionados com o turismo social e a sua disponibilidade para participar em programas de turismo social sénior.
  • Integrating Knowledge Management in a Business Strategy Process Operationalized using Process Management Approach
    Publication . Sobreiro, Pedro; Vivas, C.; Claudino, Rui
    This paper proposes an integrated approach applied in a business environment, using three organisational layers materialized in the institutional, middle and operational levels. Is suggested a combination of Business Strategy, Knowledge Management and Business Process Management in order to support the clarification of the organisational strategy and the definition of business operations. The work in progress developed uses a theoretical framework based in emergent theories of strategy management combining two types of strategy intended or deliberate and emergent, clarifying important constructs like mission, vision, strategic objectives, stakeholders, business capabilities and knowledge objects, interpreted as a business context that facilitates the following steps of analysis and provides priorities of improvement. The priorities identify targets to improved using Business Process Management (BPM) approaches combined with the knowledge concepts in BPM models. The proposed approach was applied in a public organisation that develops its activities in the areas of Olympic preparation, swimming performance and sport facilities. The outcomes of the work develop, were the systematization of the business processes related to the structured work and the use of knowledge management concepts in the exception handling of the processes. The representation of the unstructured work or the modelling of complex processes was combined with the use knowledge constructs, properly contextualized in business strategy axioms. The research findings identify advantages in the use of knowledge concepts in complex process model, exception handling and in classifying the knowledge used in decisions. This could facilitate the definition of training actions articulated with the organisation real needs.
  • Documento de análise da plataforma de suporte ao modelo de negócio do Volto Já
    Publication . Nascimento, João António Marujo do; Barradas, Luís Cláudio; Martins, Luís; Leal, Susana; Vivas, C.; São João, Ricardo; Bernardes De Oliveira, Sandra Margarida