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- Volto Já - Programa de Intercâmbio Sénior:Projeto na Área do Turismo Social SéniorPublication . Bernardes De Oliveira, Sandra Margarida; Leal, Susana; Vivas, C.; Nascimento, João António Marujo do; Barradas, Luís Cláudio; São João, Ricardo; Passarinho, Aldo; Santos, Cristina; Amaral, Marta; Rodrigues, Ana; Ferreira, Maria ReginaO Volto Já pretende operacionalizar um programa de cooperação entre organizações de Economia Social que promova o intercâmbio de seniores institucionalizados, proporcionando lhes experiências culturais, turísticas e artísticas. Os seus principais objetivos são: (i) fomentar o envelhecimento ativo e melhorar a qualidade de vida (bem estar, satisfação com a vida, felicidade, etc.) dos seniores institucionalizados; (ii) desenvolver um modelo de negócio de turismo social dirigido aos seniores institucionalizados em lares ou centros de dia, na região do Alentejo; (iii) desenvolver uma plataforma informática que permita às instituições de Economia Social aderir ao programa de intercâmbio sénior, divulgar as experiências socioculturais oferecidas e estabelecer parcerias que efetivem o intercâmbio. A participação no Volto Já permite aos seniores: (a) terem acesso a experiências turísticas e culturais de elevada qualidade, demasiado dispendiosas se adquiridas individualmente; (b) expandirem o seu círculo social; (c) combaterem o isolamento social; (d) contactarem com a cultura e as tradições de outras regiões do país; (e) promoverem a estimulação cognitiva; (f) melhorarem a sua qualidade de vida; (g) contribuírem para práticas de consumo sustentáveis. Para as instituições de Economia Social, participar no projeto permite-lhes: (a) acederem a uma oferta de serviços diferenciada a baixo custo; (b) expandirem a sua rede de parceiros; (c) melhorarem o reconhecimento social; (d) fortalecerem a ligação à academia; (e) inovarem socialmente; (f) aumentarem o seu capital reputacional. O projeto é suportado por uma equipa multidisciplinar do Instituto Politécnico de Santarém e do Instituto Politécnico de Beja, com a colaboração da Santa Casa da Misericórdia de Santarém. Os outputs previstos são: (a) diversas parcerias entre a academia e as instituições de Economia Social; (b) um modelo de negócio de turismo social sénior; (c) realizar uma prova de conceito/teste piloto; (d) uma plataforma informática para dinamização do modelo de negócio; (e) uma conferência internacional.
- A medição do impacto do turismo social na qualidade de vida dos idosos:o caso do projeto Volto JáPublication . Leal, Susana; Bernardes De Oliveira, Sandra Margarida; Vivas, Carla; Barradas, Luís Cláudio; Nascimento, João António Marujo doIntrodução: O projeto Volto Já é um programa de intercâmbio sénior no âmbito do turismo social. Um dos seus objetivos (Oliveira et al., 2019) é melhorar a qualidade de vida dos idosos e promover o seu envelhecimento ativo (e.g., aumentar o bem-estar, a satisfação com a vida, a alegria, entre outros fatores). Objetivo: Esta investigação visa: (a) explorar a forma de como a qualidade de vida pode ser medida no contexto do referido projeto e (b) avaliar, para as medidas selecionadas, a evolução dos indicadores numa amostra de seniores que tenham participado em programas de turismo social. Metodologia: Desenvolveu-se um estudo quasi-experimental sem grupo de controlo numa amostra de 23 seniores (idade média de 78,6 anos, DP: 10,4). A medição do impacto do projeto Volto Já foi concretizada através das seguintes escalas: (a) qualidade de vida (Power, 2003); (b) satisfação com a vida (Diener, 1985); (c) item de felicidade; e (d) bem-estar emocional (European Social Survey, citado por Michaelson et al., 2009). Todas as medidas foram aplicadas antes e depois da participação dos seniores no programa de turismo social. Resultados: Os resultados antes e depois da participação no programa foram avaliados através do teste de Wilcoxon para amostras emparelhadas. Os resultados sugerem que apesar de se observar melhorias nos indicadores, não há diferenças estatisticamente significativas na qualidade de vida dos seniores (Z=139,0; p=0,68), na satisfação com a vida (Z=168.5; p=0,065) e na alegria (Z=112,5; p=0,775). Verifica-se, porém, uma diferença positiva, e estatisticamente significativa, no bem-estar emocional (Z=172,5; p=0,046). Conclusão: A participação dos idosos nas atividades de turismo social revelou um impacto positivo no seu bem-estar emocional. É provável que estas atividades contribuam para o desenvolvimento de emoções positivas que, por sua vez, contribuem para maior bem-estar emocional (Fredrickson & Joiner, 2002). As relações não significativas encontradas podem dever-se a: (a) curta duração da mobilidade, (b) aumento da consciência dos seniores, pela participação na experiência, aumentando a sua exigência quanto às escalas medidas. Relevância para a academia ou implicações nas políticas: A medição é fundamental para melhor compreender e gerir o impacto que a participação dos seniores em atividades turísticas tem nalguns aspetos da sua vida, em particular na sua qualidade de vida. Os resultados também podem contribuir para ajustar o modelo de negócio do projeto.
- A Social Business Model for Active Ageing:The Case of the Volto Já ProjectPublication . Bernardes De Oliveira, Sandra Margarida; Leal, Susana; Vivas, C.; Nascimento, João; Barradas, Luís Cláudio; Amaral, Marta; Rodrigues, Ana; São João, Ricardo; Santos, Cristina; Passarinho, Aldo; Ferreira, Maria ReginaThis paper presents the social business model of the VOLTO JÁ Project. The project aims to implement a senior social exchange programme in social economy organisations, seeking to promote tourism experiences for the elderly and highlighting active ageing. The business model is based on the sharing of resources to enhance the value proposition and will be supported by an information and communication technologies (ICT) platform. This research followed a two-phase data collection process. In the first phase, two focus groups were conducted with the participation of six social economy organisations (represented by their respective technical director) and ten academics. The goal in this phase was to understand the conditions they can offer and their willingness to have elderly people in the social exchange programme, and to develop key inputs for the social business model design. The model was built on the premise that the creation of social value is based on the sharing of existing resources. In the second phase, a third focus group was conducted with the participation of six social economy organisations (represented by ten professionals) and five academics. In this phase the aim was to validate the business model with relevant stakeholders.
- Documento de análise da plataforma de suporte ao modelo de negócio do Volto JáPublication . Nascimento, João António Marujo do; Barradas, Luís Cláudio; Martins, Luís; Leal, Susana; Vivas, C.; São João, Ricardo; Bernardes De Oliveira, Sandra Margarida
- Management, Technology and Tourism: Social Value CreationPublication . Leal, Susana; Nascimento, João António Marujo do; Vivas, Carla; Barradas, Luís Cláudio; Bernardes De Oliveira, Sandra MargaridaThe 1st International Conference on Management, Technology, and Tourism: Social Value Creation (ICOMTT2020), which took place on 6 and 7 of February, 2020, emerged as an outcome of the Volto Já Project - Senior Exchange Program, developed by Instituto Politécnico de Santarém, Instituto Politécnico de Beja, and Santa Casa da Misericórdia de Santarém. During those two days, the ICOMTT2020 provided an opportunity for national and international researchers, academics, experts, entrepreneurs, and community leaders, to exchange and share their experiences, results and deepen the debate on social value creation. Value creation is a cornerstone of corporate sustainability, but it is not enough. The challenges of the next decades require a change in the dominant paradigm for the creation of social value that is the guarantee of the regions' sustainability. This paradigm shift will be analysed and debated thoroughly according to the major areas of ICOMTT2020: Management, Technology, and Tourism. This e-book presents diverse articles, all outputs from the Volto Já project and ICOMTT2020. The first article, entitled Volto Já - Senior Exchange Program: From idea to implementation, aims to present the main outputs of the Volto Já project. In this article, the authors organize the results obtained in the project around the three areas, management, technology, and tourism, with special emphasis on the participation of 24 seniors and six social economy organizations in the test of senior exchanges. The second article, entitled The role of social tourism in the satisfaction of elderly customers: the case of the Volto Já project, seeks to capture the perceived value given by the elderly to participation in social tourism programmes, and the link between the social tourism experience and their satisfaction as customers of social welfare services. The third article, entitled Industry 4.0 and Knowledge Management practices, has as main objective to highlight the role of the technologies that support Industry 4.0 in facilitating the knowledge management process. The article outlines how Industry 4.0’s components are useful to overcome several stages of the process and improve the performance of the organization. The fourth article, entitled A systematic literature review of the quality of working life and employee outcomes, presents a systematic literature review regarding the consequences of quality of working life. The results show how a higher level of quality of life at work can improve several relevant employee outcomes at work. Organizational commitment was found to be the most relevant employee outcome. Other core outcomes are job satisfaction, turnover intention, and burnout. The fifth article, entitled Comparison of the level of disclosure of elements of statement of financial position of the PSI-20 entities, aims to analyse the levels of disclosure of the components of the statement of financial position following International Accounting Standard 1, through the compliance indices found for the companies of the Portuguese Stock Index (PSI 20). The sixth and final article, entitled Youth's education for social entrepreneurship: Outcomes and pitfalls of an applied project, aims to analyse the impact of an educational project aiming to create social value through governance mentoring. The project consisted of designing an original programme for the curricular unit “Citizenship and Development” and applied it to a Portuguese group of students enrolled in a school of basic education. Social value creation can be achieved in various ways, mainly by integrating contributions from different scientific areas, such as management, technology, and tourism. In this e-book three of the articles show how to increase social value through applied projects. In this context, the role of the Volto Já project is highlighted, not only for proposing a social business model, but also for contributing to active ageing, reducing social inequalities, and improving the quality of life of the elderly.
- Fostering Sustainability Competencies in Higher Education: a Multimodal Approach Through Time2Act@SD MOOCPublication . Loureiro, Ana; Leal, Susana; Bernardes De Oliveira, Sandra Margarida; Messias, Inês; Barradas, Luís Cláudio; Tekerek, Adem; Güzel, Alper; Piki, Andriani; Gonçalves, Catarina; Simons, Joke; Mongelli, Tito; Gelfgren, Veronica; Michiels, XanderThe Time2Act@SDG Erasmus+ project aims to give higher education institutions the know-how and expertise they need to tackle the Sustainable Development Goals (SDGs) head on. The project offers three MOOC on the environment, the economy, and social issues. They provide a comprehensive approach to sustainability education that aligns with the principles of Education for Sustainable Development (ESD). The MOOC use new and creative ways to teach, including interactive content, digital tools, and hands-on learning. This helps students to think critically, solve problems, communicate, and work together. This paper looks at how the MOOC are designed and taught to see how they help students at HEIs to develop the skills they need to achieve the SDGs.
- Volto Já – Senior Exchange Program: From Idea to ImplementationPublication . Bernardes De Oliveira, Sandra Margarida; Leal, Susana; Vivas, C.; Nascimento, João António Marujo do; Barradas, Luís Cláudio; São João, Ricardo; Ferreira, Maria Regina; Passarinho, Aldo; Rodrigues, Ana Isabel; Amaral, Marta Isabel Casteleiro; Santos, CristinaPurpose: The general aim of Volto Já was the operationalisation of a Social Senior Exchange Programme between Social Economy Organisations that promotes cultural, touristic, and artistic experiences. Volto Já developed a set of actions with a direct impact on seniors’ active ageing and social inclusion. The programme was developed between August 24, 2018 and February 23, 2021. This paper aims to present the main outputs of the programme. Method: The Volto Já is an applied project. To test it, a proof of concept was developed with the participation of six Social Economy Organisations and 24 elderly people. Findings: The main outputs of Volto Já were: (a) a social tourism business model in the Social Economy sector, for elderly people, notably those institutionalised in senior citizens’ homes or nursing homes; (b) the implementation of a business model through a network of Social Economy Organisations that guarantees the exchange of services in the Alentejo region; (c) the stimulation of active ageing and preventing social exclusion, and endorsing the social inclusion of the elderly in the Alentejo region; (d) the implementation of an ICT platform and a mobile application to manage the registration of Social Economy Organisations, which presents the offers of available exchange services, provides access to organisations and experiences in the senior social tourism area, specifically designed for Social Economy Organisations and their users; (e) the improvement of the quality of life of elderly people (e.g., well-being, life satisfaction, happiness, etc.). Originality/value: A community network was created to effectively address and prevent social exclusion and promote senior mobility, using social tourism and recreational activities as a facilitator. The proof of concept enabled the testing of the social business model and the acquisition of new insights into the process associated with senior exchanges.
- Projeto Volto Já: Programa de Intercâmbio SéniorPublication . Bernardes De Oliveira, Sandra Margarida; Leal, Susana; Vivas, C.; Nascimento, João; Barradas, Luís Cláudio; São João, Ricardo; Santos, Cristina; Passarinho, Aldo; Amaral, Marta; Rodrigues, Ana; Ferreira, Maria ReginaO projeto Volto Já pretende operacionalizar um programa de cooperação entre organizações de Economia Social que promova o intercâmbio de seniores institucionalizados, proporcionando-lhes experiências culturais, turísticas e artísticas. Os seus principais objetivos são: (i) fomentar o envelhecimento ativo e melhorar a qualidade de vida (bem estar, satisfação com a vida, felicidade, etc.) dos seniores institucionalizados; (ii) desenvolver um modelo de negócio de turismo social dirigido aos seniores institucionalizados em lares ou centros de dia, na região do Alentejo; (iii) desenvolver uma plataforma informática que permita às instituições de Economia Social aderir ao programa de intercâmbio sénior, divulgar as experiências socioculturais oferecidas e estabelecer parcerias que efetivem o intercâmbio entre si. A participação no projeto Volto Já permite aos seniores: (a) terem acesso a experiências turísticas e culturais de elevada qualidade, demasiado dispendiosos se adquiridos isoladamente; (b) expandirem o seu círculo social; (c) combaterem o isolamento social; (d) contactarem com cultura e tradições de outras regiões do país; (e) promoverem a estimulação cognitiva; (f) melhorarem a sua qualidade de vida; (g) contribuírem para práticas de consumo sustentáveis. Para as instituições de Economia Social, participar no projeto permite-lhes: (a) ter acesso a uma oferta de serviços diferenciada a baixo custo; (b) expandirem da sua rede de parceiros; (c) melhorar o reconhecimento social; (d) aumentar a ligação à academia; (e) inovarem socialmente; (f) aumentar o seu capital reputacional. O projeto é suportado por uma equipa multidisciplinar do Instituto Politécnico de Santarém e Instituto Politécnico de Beja, com a colaboração da Santa Casa da Misericórdia de Santarém. Os outputs previstos do projeto são: (a) desenvolvimento de parcerias entre a academia e as instituições de Economia Social; (b) desenvolvimento de um modelo de negócio de turismo social sénior; (c) implementação de uma prova de conceito/teste piloto; (d) desenvolvimento de uma plataforma informática para dinamização do modelo de negócio; (e) organização de uma conferência internacional.
- Volto Já:um modelo de negócio na área do turismo social de intercâmbio séniorPublication . Bernardes De Oliveira, Sandra Margarida; Amaral, Marta; Leal, Susana; Rodrigues, Ana Isabel; Isabel Russo Vivas, Carla; Barradas, Luís Cláudio; Nascimento, João; Jorge, Nuno Santos; São João, Ricardo; Ferreira, Maria Regina; Passarinho, Aldo; Santos, CristinaApresenta-se o modelo de negócio do PROJETO VOLTO JÁ, cujo objetivo geral consiste na operacionalização de um programa de intercâmbio social sénior, entre organizações de economia social, procurando promover experiências turísticas aos idosos. O modelo de negócio proposto baseia-se na partilha de recursos como forma de potenciar a proposta de valor acrescentado. O VOLTO JÁ desenvolve um conjunto de ações com impacto direto na mobilidade e inclusão social dos idosos, enquadrando-se nas abordagens conceptuais do turismo social e do turismo para todos. Esta investigação apresenta um processo de recolha de dados com duas fases. Na primeira fase, foi aplicado um questionário a uma amostra de 134 indivíduos seniores institucionalizados, de 8 instituições na região do Alentejo, para caraterizar o perfil dos idosos e os interesses associados à prática de turismo. Na segunda fase, realizaram-se dois focus groups junto de uma amostra de 6 diretores técnicos de Instituições Particulares de Solidariedade Social, de modo a perceber as condições e a disponibilidade de participação dos seniores. Os resultados serão utilizados para desenvolver uma plataforma web para disponibilizar/comercializar, a baixo custo, as ofertas ao nível de pacotes turísticos de turismo social, num trabalho concertado com os agentes da oferta turística.
- Developing an information system for social value creationPublication . Barradas, Luís Cláudio; Nascimento, João; Martins, Luís; Bernardes De Oliveira, Sandra Margarida; Leal, Susana; Vivas, C.; São João, RicardoThis paper presents a proposal for an Information System (IS) to operationalise a social business model to promote active ageing and create social value. The aim of the IS is to support a senior social exchange programme grounded on Travel 2.0 concepts in social economy organisations that seeks to promote tourism experiences for the elderly and underlying active ageing. The design of the IS was guided by the Dynamic Systems Development Method framework and considers a set of identified requirements and the specific needs of each stakeholder. Since the product is intended to be used by a heterogeneous group of users from distant geographic places, the resulting software artefact should be sensitive to these conditions.