Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
296.71 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
É objetivo deste estudo analisar atitudes de crianças e mães relativamente a comportamentos, atividades e ambientes de brincar. Foram obtidas 43 respostas de mãe e sua criança (8,74±,62 anos, 27 meninas) a questionários individuais (1,2), durante maio de 2021. Os resultados revelaram duas atitudes distintas por parte das mães, as mais cautelosas, supervisoras e orientadoras; e, as mais informais, facilitadoras e delegadoras. Também nas crianças se detetam duas atitudes- a da criança imersiva, exigindo mais tempo livre e mais tempo para brincar, desejando que a sua comunidade organize atividades; e a da criança que não gosta que lhe diga o que fazer, aborrecida por não ter o que fazer depois da escola e desejosa de atividades divertidas.
The aim of this study is to analyze the attitudes of children and mothers towards play behaviors, activities and environments. Were obtained 43 responses mother and her child (± 8.74, 62, 27 girls) to individual questionnaires (1,2) during May 2021. The results revealed two distinct attitudes of mothers, the more cautious, supervisory and mentors; and, the most informal, facilitators and that delegate. Two attitudes are also detected in children: that of the immersive child, demanding more free time and more time to play, wanting their community to organize activities; and the child who doesn't like to be told what to do, annoyed at not having anything to do after school and wanting fun activities.
The aim of this study is to analyze the attitudes of children and mothers towards play behaviors, activities and environments. Were obtained 43 responses mother and her child (± 8.74, 62, 27 girls) to individual questionnaires (1,2) during May 2021. The results revealed two distinct attitudes of mothers, the more cautious, supervisory and mentors; and, the most informal, facilitators and that delegate. Two attitudes are also detected in children: that of the immersive child, demanding more free time and more time to play, wanting their community to organize activities; and the child who doesn't like to be told what to do, annoyed at not having anything to do after school and wanting fun activities.
Description
Keywords
brincar crianças mães género tempo livre play children mothers gender free time
Citation
Catela, D., Dória, M., Sambú, S., Alendouro, N. & Serrão-Arrais, A. (2021, October 29-30). Atitudes de crianças de 8-10 anos e de suas mães sobre brincar: estudo exploratório. In A.R. Matias, G. Almeida, G. Veiga, J. Marmeleira (Eds.), Estudos em Desenvolvimento Motor da Criança XIV (pp. 101-103). Évora, Portugal: Universidade de Évora. ISBN 978-972-778-216-1.