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Affording heading in preschool and club children

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Heading is an identitary skill of European football, that requires a balance between physical safety and acquisition, achievable through balloons with minimal impact and slow approach. This study aimed to investigate whether preschool children (P) (N=44, M=3.91±0.87 years, ♀=24) can perform self-heading using this educational solution and whether they demonstrate a performance similar to boys in football schools (F) (N=14, M=4,57±,65 years). They were asked to perform as many consecutive self-headings as possible with a balloon, in 3 trials, without attempt restrictions. The balloon afforded to head in 3-years-old, without gender differences, reinforcing the importance of equal gender opportunities for practice. A transition is observed from 3 to 4 years, with an increase in frequency and a reduction in the time between headings. At 4 and 5 years old, the F performs better than the P. In both groups, individualized motor competence occurred. The balloon should be used to explore heading in children aged 3, with advantages in P, compared to the limited recruitment capacity found in group F. The age of 3 years may be characterized as the beginning of the sensitive period for the acquisition of heading.
O cabeceamento é uma habilidade identitária do futebol europeu, e carece de conciliação entre segurança física e aquisição, obtido com balões, com impacto quase nulo e aproximação lenta. Este estudo objetivou investigar se crianças do pré-escolar (J) conseguem realizar autocabeceamentos através desta solução didática (N=44, M=3,91±,87 anos, ♀= 24), e se apresentam uma prestação similar a meninos de escolinhas de futebol (E) (N=14, M=4,57±,65 anos). Foi-lhes pedido que realizassem o máximo de cabeceamentos consecutivos com um balão, por 3 ensaios, sem restrições de tentativas. O balão propiciou cabecear a partir dos 3 anos, sem diferença entre géneros, reforçando importância de igualdade nas oportunidades de prática. Dos 3 para os 4 anos, observa-se uma transição, com aumento da frequência e redução de tempo entre cabeceamentos. Nos 4 e 5 anos, as E revelam melhor prestação. Em ambos os grupos, há expressão de individualizada competência motora. O balão deve ser usado para cabecear a partir dos 3 anos de idade, com vantagens no J, comparativamente com a limitada capacidade de recrutamento nas E. Três anos de idade poderá ser o início do período sensível para a aquisição do cabecear.

Description

Keywords

self-headings football children sensitive period gender futebol autocabeceamento crianças período sensível género

Citation

Mercê, C., Catela, D., Pereira, M., Teixeira, G., Figueiredo, M., Coelho, R., Serrão-Arrais, A., & Brígida, N. (2023). Affording heading in preschool and club children. In M.J. Lagoa, D. Coutinho, C. Carvalho, J.O. Santos, J. Viana & G. Silva (Eds). Estudos em Desenvolvimento Motor da Criança XVI (pp. 21-27). Centro de Publicações/Universidade da Maia. Centro de Investigação em Desporto, Saúde e Desenvolvimento Humano.

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Centro de Publicações/Universidade da Maia

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