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  • Volto Já - Programa de Intercâmbio Sénior:Projeto na Área do Turismo Social Sénior
    Publication . Bernardes De Oliveira, Sandra Margarida; Leal, Susana; Vivas, C.; Nascimento, João António Marujo do; Barradas, Luís Cláudio; São João, Ricardo; Passarinho, Aldo; Santos, Cristina; Amaral, Marta; Rodrigues, Ana; Ferreira, Maria Regina
    O Volto Já pretende operacionalizar um programa de cooperação entre organizações de Economia Social que promova o intercâmbio de seniores institucionalizados, proporcionando lhes experiências culturais, turísticas e artísticas. Os seus principais objetivos são: (i) fomentar o envelhecimento ativo e melhorar a qualidade de vida (bem estar, satisfação com a vida, felicidade, etc.) dos seniores institucionalizados; (ii) desenvolver um modelo de negócio de turismo social dirigido aos seniores institucionalizados em lares ou centros de dia, na região do Alentejo; (iii) desenvolver uma plataforma informática que permita às instituições de Economia Social aderir ao programa de intercâmbio sénior, divulgar as experiências socioculturais oferecidas e estabelecer parcerias que efetivem o intercâmbio. A participação no Volto Já permite aos seniores: (a) terem acesso a experiências turísticas e culturais de elevada qualidade, demasiado dispendiosas se adquiridas individualmente; (b) expandirem o seu círculo social; (c) combaterem o isolamento social; (d) contactarem com a cultura e as tradições de outras regiões do país; (e) promoverem a estimulação cognitiva; (f) melhorarem a sua qualidade de vida; (g) contribuírem para práticas de consumo sustentáveis. Para as instituições de Economia Social, participar no projeto permite-lhes: (a) acederem a uma oferta de serviços diferenciada a baixo custo; (b) expandirem a sua rede de parceiros; (c) melhorarem o reconhecimento social; (d) fortalecerem a ligação à academia; (e) inovarem socialmente; (f) aumentarem o seu capital reputacional. O projeto é suportado por uma equipa multidisciplinar do Instituto Politécnico de Santarém e do Instituto Politécnico de Beja, com a colaboração da Santa Casa da Misericórdia de Santarém. Os outputs previstos são: (a) diversas parcerias entre a academia e as instituições de Economia Social; (b) um modelo de negócio de turismo social sénior; (c) realizar uma prova de conceito/teste piloto; (d) uma plataforma informática para dinamização do modelo de negócio; (e) uma conferência internacional.
  • Conhecimentos, atitudes e comportamentos dos estudantes do ensino superior quanto à sustentabilidade: a identificação de gaps
    Publication . Leal, Susana; Nascimento, João António Marujo do; Loureiro, Ana; Barradas, Luís Cláudio; Oliveira, Sandra; Messias, Inês
    Introdução. Estudar o comportamento das pessoas em relação à sustentabilidade é fundamental para alcançar os objetivos do desenvolvimento sustentável (ODS). Para a implementação e realização dos ODS, o nível de conhecimento dos indivíduos é essencial. As atitudes das pessoas desempenham um papel importante na promoção e realização dos ODS (Guan et al., 2019). Vários estudos têm-se centrado especificamente nos estudantes do ensino superior, medindo os seus conhecimentos, atitudes e comportamentos em relação à sustentabilidade (e.g., Afroz & Ilham, 2020; Aleixo et al., 2021; Leiva-Brondo et al., 2022; Salas-Zapata & Cardona-Arias, 2021). Afroz e Ilham (2020) constataram que os inquiridos tinham um elevado conhecimento e atitudes positivas em relação aos ODS, mas correlações negativas entre o conhecimento e prática. Objetivos. Este trabalho está inserido no âmbito do projeto Erasmus+ Time2act@SD e visa identificar as lacunas existentes ao nível do conhecimento, atitudes e comportamentos dos estudantes do ensino superior (EES), no contexto europeu, no que diz respeito à sustentabilidade nas dimensões ambiental, social e económica. Metodologia. Seguiu-se um estudo de natureza descritivo e quantitativo. Aplicou-se o Sustainability Consciousness Questionnaire de Gericke et al. (2019) a uma amostra de 716 estudantes de instituições do ensino superior (IES) europeias. Dos participantes, 56,7% são do género feminino, 73,5% com idade igual ou inferior a 25 anos. A amostra inclui estudantes de todas as áreas disciplinares, mas as mais representadas são as ciências sociais. Há participantes de 15 países diferentes, mas a maioria das respostas provém de Portugal (35,2%), Turquia (19,6%), Chipre (15,1%) e Eslovénia (13,8%). Resultados. No domínio da sustentabilidade ambiental, as principais lacunas identificadas estão relacionadas com: (i) melhoria da qualidade da água através da redução da poluição; (ii) aumento da eficiência na utilização da água; (iii) promoção da saúde e do bem-estar através de uma maior utilização de transportes com energias limpas; (iv) utilização eficiente dos recursos naturais através da mudança de comportamentos individuais; (v) redução da produção de resíduos através da prevenção, redução, reciclagem e reutilização; (vi) melhoria da educação sobre as alterações climáticas. No domínio da sustentabilidade social, as principais lacunas identificadas dizem respeito a:(i) boa saúde e bem-estar; (ii) educação para a cidadania global; (iii) igualdade de género. No domínio da sustentabilidade económica, as principais lacunas identificadas dizem respeito a: (i) erradicação da pobreza; (ii) educação para a literacia financeira; (iii) trabalho digno para todos; (iv) redução das desigualdades; (v) garantia de um consumo sustentável. Conclusão. Este trabalho permitiu identificar as áreas onde emergem mais lacunas ao nível dos conhecimentos, atitudes e comportamentos dos EES na Europa. Os resultados podem ser utilizados para melhorar os processos de ensino aprendizagem das IES e delinear estratégias que melhorem a Educação para o Desenvolvimento Sustentável.
  • Management, Technology and Tourism: Social Value Creation
    Publication . Leal, Susana; Nascimento, João António Marujo do; Vivas, Carla; Barradas, Luís Cláudio; Bernardes De Oliveira, Sandra Margarida
    The 1st International Conference on Management, Technology, and Tourism: Social Value Creation (ICOMTT2020), which took place on 6 and 7 of February, 2020, emerged as an outcome of the Volto Já Project - Senior Exchange Program, developed by Instituto Politécnico de Santarém, Instituto Politécnico de Beja, and Santa Casa da Misericórdia de Santarém. During those two days, the ICOMTT2020 provided an opportunity for national and international researchers, academics, experts, entrepreneurs, and community leaders, to exchange and share their experiences, results and deepen the debate on social value creation. Value creation is a cornerstone of corporate sustainability, but it is not enough. The challenges of the next decades require a change in the dominant paradigm for the creation of social value that is the guarantee of the regions' sustainability. This paradigm shift will be analysed and debated thoroughly according to the major areas of ICOMTT2020: Management, Technology, and Tourism. This e-book presents diverse articles, all outputs from the Volto Já project and ICOMTT2020. The first article, entitled Volto Já - Senior Exchange Program: From idea to implementation, aims to present the main outputs of the Volto Já project. In this article, the authors organize the results obtained in the project around the three areas, management, technology, and tourism, with special emphasis on the participation of 24 seniors and six social economy organizations in the test of senior exchanges. The second article, entitled The role of social tourism in the satisfaction of elderly customers: the case of the Volto Já project, seeks to capture the perceived value given by the elderly to participation in social tourism programmes, and the link between the social tourism experience and their satisfaction as customers of social welfare services. The third article, entitled Industry 4.0 and Knowledge Management practices, has as main objective to highlight the role of the technologies that support Industry 4.0 in facilitating the knowledge management process. The article outlines how Industry 4.0’s components are useful to overcome several stages of the process and improve the performance of the organization. The fourth article, entitled A systematic literature review of the quality of working life and employee outcomes, presents a systematic literature review regarding the consequences of quality of working life. The results show how a higher level of quality of life at work can improve several relevant employee outcomes at work. Organizational commitment was found to be the most relevant employee outcome. Other core outcomes are job satisfaction, turnover intention, and burnout. The fifth article, entitled Comparison of the level of disclosure of elements of statement of financial position of the PSI-20 entities, aims to analyse the levels of disclosure of the components of the statement of financial position following International Accounting Standard 1, through the compliance indices found for the companies of the Portuguese Stock Index (PSI 20). The sixth and final article, entitled Youth's education for social entrepreneurship: Outcomes and pitfalls of an applied project, aims to analyse the impact of an educational project aiming to create social value through governance mentoring. The project consisted of designing an original programme for the curricular unit “Citizenship and Development” and applied it to a Portuguese group of students enrolled in a school of basic education. Social value creation can be achieved in various ways, mainly by integrating contributions from different scientific areas, such as management, technology, and tourism. In this e-book three of the articles show how to increase social value through applied projects. In this context, the role of the Volto Já project is highlighted, not only for proposing a social business model, but also for contributing to active ageing, reducing social inequalities, and improving the quality of life of the elderly.
  • Documento de análise da plataforma de suporte ao modelo de negócio do Volto Já
    Publication . Nascimento, João António Marujo do; Barradas, Luís Cláudio; Martins, Luís; Leal, Susana; Vivas, C.; São João, Ricardo; Bernardes De Oliveira, Sandra Margarida
  • Time to act through sustainable experiences for higher education students:a project to promote sustainability
    Publication . Leal, Susana; Bernardes De Oliveira, Sandra Margarida; Vivas, C.; Nascimento, João António Marujo do; Barradas, Luís C.S.; Loureiro, Ana
    In this work, we propose to present the project "Time to Act through Sustain-able Experiences for Higher Education Students", also known as TIME2ACT@SD. TIME2ACT@SD aims to contribute to the development of knowledge, skills, and attitudes, as well as changing behaviours among European HE (Higher Education) students in the field of sustainable development (SD) and SD Goals (SDG), through the development of interactive content, digital tools, and innovative teaching methodologies, based on the use of the gamification, for HE teachers' use in formal and non-formal education. TIME2ACT@SD seeks to produce a set of open educational resources that can be used by higher education teachers in the teaching and learning processes. Through innovative practices of training (e.g., MOOC and gamification strategies) and through active methodologies (workshops and bootcamps, as activities of experimental nature), the project aims to promote literacy in the target group in the field of SD/SDG, as well as behavioural changes regarding individual preferences, awareness of SD, consumption habits and lifestyles. In this article, it is presented the methodology for the development of the project, which comprises four phases. The 1st one is the needs analysis - the needs that we want to address is the lack of knowledge, skills, and actions towards SD among young people attending HE, as well as innovative educational tools to bridge this gap in students' education. The 2nd one is the partnership arrangements - the project involves a total of seven partners from six countries (Politécnico de Santarém; UCLan Cyprus; Thomas More Mechelen -Antwerpen; Learnmera Oy; Galileo IT; Rosto Solidário; Gazi University). The 3rd one is the project design and implementation - the project comprises five work packages (WP): WP 1 Project Management, WP2 Transnational studies with HE students and teachers, WP3 Development of interactive con-tent and digital/innovative tools, WP4 SD/SDG training Workshops and Bootcamps, and WP5 Strengthening the cooperation one is about the project impact - to assess if the project goals have been achieved, different monitoring levels must be considered, either in the short or long term, and in every stage of the project. TIME2ACT@SD will be developed through (a) Transnational studies with HE students and teachers to identify skills gaps on the SD/SDG topic; (b) Development of interactive content and digital/innovative tools, namely using immersive and gamification approaches; (c) SD/SDG training workshop and bootcamps to promote HE students´ attitudes and behaviours changing through learning by doing; (d) Strengthening the cooperation partnership and exploitation of the project's results to other HEI stakeholders. The TIME2ACT@SD results will be transnational studies with HE students and teachers about SD topics (scientific papers), MOOC and webinars aiming to promote the HE students' literacy on environmental, social and economic sustainability, web/mobile-based and immersive games on SD, a virtual workshop on educational games, sustainability bootcamps, an online platform, focus groups with HEI stakeholders, an international conference. The work presented is a project proposal, financing is expected to be in place by the end of 2022, then the main limitation is that it has not yet been implemented. This project will contribute to education for sustainable development with innovative tools (e.g., using gamification and virtual/augmented reality) and educational technology that will be made available to higher education teachers for greater effectiveness in the educational process.
  • Volto Já – Senior Exchange Program: From Idea to Implementation
    Publication . Bernardes De Oliveira, Sandra Margarida; Leal, Susana; Vivas, C.; Nascimento, João António Marujo do; Barradas, Luís Cláudio; São João, Ricardo; Ferreira, Maria Regina; Passarinho, Aldo; Rodrigues, Ana Isabel; Amaral, Marta Isabel Casteleiro; Santos, Cristina
    Purpose: The general aim of Volto Já was the operationalisation of a Social Senior Exchange Programme between Social Economy Organisations that promotes cultural, touristic, and artistic experiences. Volto Já developed a set of actions with a direct impact on seniors’ active ageing and social inclusion. The programme was developed between August 24, 2018 and February 23, 2021. This paper aims to present the main outputs of the programme. Method: The Volto Já is an applied project. To test it, a proof of concept was developed with the participation of six Social Economy Organisations and 24 elderly people. Findings: The main outputs of Volto Já were: (a) a social tourism business model in the Social Economy sector, for elderly people, notably those institutionalised in senior citizens’ homes or nursing homes; (b) the implementation of a business model through a network of Social Economy Organisations that guarantees the exchange of services in the Alentejo region; (c) the stimulation of active ageing and preventing social exclusion, and endorsing the social inclusion of the elderly in the Alentejo region; (d) the implementation of an ICT platform and a mobile application to manage the registration of Social Economy Organisations, which presents the offers of available exchange services, provides access to organisations and experiences in the senior social tourism area, specifically designed for Social Economy Organisations and their users; (e) the improvement of the quality of life of elderly people (e.g., well-being, life satisfaction, happiness, etc.). Originality/value: A community network was created to effectively address and prevent social exclusion and promote senior mobility, using social tourism and recreational activities as a facilitator. The proof of concept enabled the testing of the social business model and the acquisition of new insights into the process associated with senior exchanges.
  • A medição do impacto do turismo social na qualidade de vida dos idosos:o caso do projeto Volto Já
    Publication . Leal, Susana; Bernardes De Oliveira, Sandra Margarida; Vivas, Carla; Barradas, Luís Cláudio; Nascimento, João António Marujo do
    Introdução: O projeto Volto Já é um programa de intercâmbio sénior no âmbito do turismo social. Um dos seus objetivos (Oliveira et al., 2019) é melhorar a qualidade de vida dos idosos e promover o seu envelhecimento ativo (e.g., aumentar o bem-estar, a satisfação com a vida, a alegria, entre outros fatores). Objetivo: Esta investigação visa: (a) explorar a forma de como a qualidade de vida pode ser medida no contexto do referido projeto e (b) avaliar, para as medidas selecionadas, a evolução dos indicadores numa amostra de seniores que tenham participado em programas de turismo social. Metodologia: Desenvolveu-se um estudo quasi-experimental sem grupo de controlo numa amostra de 23 seniores (idade média de 78,6 anos, DP: 10,4). A medição do impacto do projeto Volto Já foi concretizada através das seguintes escalas: (a) qualidade de vida (Power, 2003); (b) satisfação com a vida (Diener, 1985); (c) item de felicidade; e (d) bem-estar emocional (European Social Survey, citado por Michaelson et al., 2009). Todas as medidas foram aplicadas antes e depois da participação dos seniores no programa de turismo social. Resultados: Os resultados antes e depois da participação no programa foram avaliados através do teste de Wilcoxon para amostras emparelhadas. Os resultados sugerem que apesar de se observar melhorias nos indicadores, não há diferenças estatisticamente significativas na qualidade de vida dos seniores (Z=139,0; p=0,68), na satisfação com a vida (Z=168.5; p=0,065) e na alegria (Z=112,5; p=0,775). Verifica-se, porém, uma diferença positiva, e estatisticamente significativa, no bem-estar emocional (Z=172,5; p=0,046). Conclusão: A participação dos idosos nas atividades de turismo social revelou um impacto positivo no seu bem-estar emocional. É provável que estas atividades contribuam para o desenvolvimento de emoções positivas que, por sua vez, contribuem para maior bem-estar emocional (Fredrickson & Joiner, 2002). As relações não significativas encontradas podem dever-se a: (a) curta duração da mobilidade, (b) aumento da consciência dos seniores, pela participação na experiência, aumentando a sua exigência quanto às escalas medidas. Relevância para a academia ou implicações nas políticas: A medição é fundamental para melhor compreender e gerir o impacto que a participação dos seniores em atividades turísticas tem nalguns aspetos da sua vida, em particular na sua qualidade de vida. Os resultados também podem contribuir para ajustar o modelo de negócio do projeto.