Repository logo
 

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Práticas inovadoras na área das ciências
    Publication . Baptista, Mónica; Ferreira, Sílvia; Correia, Marisa; Contente, José
    Esta narrativa tem como objetivo apresentar exemplos de práticas inovadoras na área das ciências, a partir do caso do Agrupamento de Escolas Gardunha e Xisto e do Agrupamento de Escolas do Gavião, alinhadas quer com a investigação recente nesta área, quer com os documentos curriculares. Essas práticas tiveram em comum três princípios: a relevância da contextualização do ensino, a relevância da aprendizagem baseada em investigação, e a relevância da integração inter/transdisciplinar de várias disciplinas. Ao longo da narrativa, colocamos em evidência exemplos ilustrativos sobre o modo como estas práticas foram desenvolvidas e concretizadas, nos dois agrupamentos de escolas, apresentando os seus contributos para a promoção das aprendizagens dos alunos e o desenvolvimento de diversas competências, como são exemplo planear e levar a cabo uma investigação, comunicar resultados aos colegas e à comunidade.
  • The effects of a stem approach on pre-service elementary teachers’ subject matter knowledge about sound
    Publication . Correia, Marisa; Baptista, Mónica
    Background: STEM education has been in focus in recent years given its innumerable potential for developing diverse skills and encouraging the pursuit of careers in the STEM areas. In this way, since initial training, it is crucial to create conditions for preservice teachers (PSTs) in STEM experiences that encourage the development of their subject matter knowledge (SMK). Objectives: This study aims to examine the effects of STEM activities centred on inquiry-based learning on PSTs’ SMK about sound phenomena and concepts. Design: This is a qualitative and interpretative study. Setting and Participants: The participants are nine preservice teachers studying in a Portuguese higher education institution. Data collection and analysis: Two data collection methods were used: (i) students’ productions developed through six STEM activities that included sound-related concepts, such as sound vibration, wave, transmission, velocity, and loudness and (ii) field notes. To analyse the data, we used an inductive strategy of content analysis. Results: Results revealed that the preservice teachers initially misconceived sound and had their subject matter knowledge improved after the activities. Conclusions: STEM approach favoured an active involvement of PSTs in their learning, connecting contents to real-life situations.