Browsing by Issue Date, starting with "2016"
Now showing 1 - 10 of 270
Results Per Page
Sort Options
- Developing and validating an instrument for measuring managers’ attitudes toward older workersPublication . Rego, Arménio; Vitória, Andreia; Cunha, Miguel Pina e; Tupinambá, António; Leal, SusanaThree studies were carried out to develop and validate an instrument for measuring managers’ attitudes toward older workers. In the first study we explore (a) managers’ attitudes toward older workers, and (b) retirees’ perceptions about their last experiences before retirement. In the second study, 51 items emerging from the first study and from the literature were developed. The corresponding questionnaire was then applied to a sample of 224 Portuguese managers who were also invited to make decisions in three scenarios involving younger and older workers. The third study replicated the second one with a sample of 249 Brazilian managers. The main findings are: (a) five types of managers’ attitudes toward older workers were identified (adaptability, value of older workers’ competencies, organizational conscientiousness, social capital/generosity and performance); (b) these attitudes predict how managers select older vs. younger workers in hiring and selecting employees to participate in training; (c) the empirical patterns identified in the Portuguese and Brazilian samples are similar; (d) in spite of recognizing positive qualities in older workers, managers discriminate against them; (e) managers develop different attitudinal profiles toward older workers, which has consequences for how they make decisions about those workers.
- Perspetivas e olhares sobre problemáticas educativas inclusivas no âmbito da intervenção precoce e educação especialPublication . Seixas, Sónia Raquel Pereira Malta Marruaz; Piscalho, IsabelA grande maioria dos artigos que aqui se encontram foram realizados no âmbito dos trabalhos finais das Pós-Graduação e Formação Especializada, da Escola Superior de Educação, em Intervenção Precoce na Infância e Necessidades Educativas Especiais no domínio Cognitivo-motor e versam sobre problemáticas diversas, seja ao nível da intervenção dos/as próprios/as técnicos/as, passando pelas questões da referenciação, da ética e do trabalho em articulação com as famílias.
- Intervenção técnico - pedagógica num contexto de iniciados no Núcleo Desportivo e Social da GuardaPublication . Cunha, Jorge Miguel Alexandre da; Teixeira, EduardoEste Relatório insere-se no segundo ano do Mestrado em Desporto com Especialização em Treino Desportivo – opção Futebol, da Escola Superior de Desporto de Rio Maior. Refere-se ao estágio profissionalizante realizado no escalão de Iniciados do Núcleo Desportivo e Social da Guarda, onde descrevemos as tarefas diárias das funções de Treinador Adjunto, Treinador Principal e Diretor Técnico no referido clube, bem como o projeto de investigação desenvolvido. O projeto de investigação teve como temática a “Caracterização das Ações Técnico-táticas do Defesa Lateral Esquerdo em Competição, num contexto de Futebol de Formação”. Analisando aquilo que foi projetado para o estágio, somos da opinião que foi concretizado na sua totalidade, nomeadamente na oportunidade de aprender com alguém mais experiente, conjugada com a oportunidade de aplicar conhecimentos próprios e desenvolvimento da experiência própria.
- Análise da Idade Decimal Inicial e Média dos Nadadores Finalistas nos Jogos Olímpicos de 2000 a 2012 em Natação PuraPublication . Dias, BrunoA Natação Pura é uma das modalidades mais praticadas, mas também das mais desconhecidas pela população em geral. Com grandes campeões internacionalmente conhecidos, publicitados mas pertencentes a uma modalidade diariamente ausente das grandes notícias internacionais, exceção feita a Campeonatos do Mundo e Jogos Olímpicos.
- Bullying e cyberbullying em idade escolarPublication . Seixas, Sónia Raquel Pereira Malta Marruaz; Fernandes, Luís; Morais, TitoJá muito se sabe sobre o fenómeno bullying, sua caracterização, diferentes manifestações e tipos de comportamentos, implicações biopsicossociais, papéis desempenhados, entre outros aspetos. Mais recentemente, com a evolução tecnológica e a proliferação de dispositivos digitais, tem-se assistido progressivamente a novas e preocupantes manifestações de comportamentos de bullying, um fenómeno comummente conhecido como cyberbullying. A presente comunicação procura caracterizar, diferenciar e comparar ambos os fenómenos, enquadrando o cyberbullying nas novas e diferentes formas de comunicação tão típicas desta nova geração de nativos digitais. Esta diferenciação parte das características da comunicação mediada pelo écran, tão diferente das formas de comunicação presenciais e cujas implicações se associam frequentemente a riscos sociais. Serão ainda discutidas repercussões do envolvimento em comportamentos de bullying e de cyberbullying.
- The basic foundations of Capoeira learning from 5 to 10 years of age: implementation and evaluation of a formative projectPublication . Barros, Nelson; Branco, Marco A. C.; Catela, DavidCapoeira differs from the vast majority of other duels by the musical accompaniment, where the rhythm gives the temporal structure to the movement. The practice of Capoeira enables the development of structural elements of human movement, particularly in perception‐action cycles, e.g., music rhythm and specific movements or peripheral vision and attack and defense actions, integrated in cultural and socio‐affective dimensions (Silva & Damiani, 2005). The training in Capoeira follows a traditional course in associations or Capoeira groups where transmission of knowledge is made by the Mestre de Capoeira, each developing an individual philosophy and methodology and based on accumulated practical knowledge. Actually, there is no formal process and specific training of these professionals, and professionals usually have little qualification. The practitioner student passes to teacher condition by subjective criteria (Heine, Carbinatto, & Nunomura, 2009). In order to contribute to a tested contents’ systematization, for the motor learning of the basis of Capoeira, in the 2nd childhood, considered the critical period of development of motor skills and coordinative abilities (Mitra & Mogos, 1990), as well as structuring modes social interaction (Ré, 2011), the authors started a project to build and test a guiding program for Capoeira teaching agents, for them to structure and sustain the progression of learning the basic techniques, tactics and rules; as well as to introduce to the process of interaction between capoeiristas performers and instrumentalists, while respecting the cultural and historical values of Capoeira’ identity.
- Metodologia do ensino das ciências naturais e sociais: guia de formação continuaPublication . Cunha, Armanda; Bandeira, Helena Maguenda; Narciso, Isabel; Sacramento, Filipa; Silva, Gustava; Silva, UroginitaEste documento foi construído tendo por base as mais recentes orientações internacionais sobre o ensino e a aprendizagem das Ciências Naturais e Sociais e visando proporcionar aos formandos diversas atividades que promovam a compreensão desse processo. Tem como objetivo apoiar o trabalho dos formadores na sua atividade de formação contínua de professores da 1.ª à 6.ª classes, tomando como base as orientações programáticas para o ensino das Ciências Naturais e Sociais em São Tomé e Príncipe. Pretende, também, levar os formadores e os formandos a refletir sobre outros tópicos que se relacionam com o ensino dessas ciências imprescindíveis para a compreensão global do mundo atual e que a investigação e a experiência de formação reconhecem, hoje em dia, como importantes para o sucesso do trabalho de professores e alunos neste domínio.
- Adaptation and validation of the Portuguese version of Basic Psychological Needs Exercise Scale (BPNESp) to the sport domain and invariance across football and swimmingPublication . Monteiro, Diogo; Marinho, Daniel Almeida; MOUTÃO, JOÃO; Couto, Nuno; Antunes, Raúl; Cid, LuisThe purpose of this study was to adapt and validate the Basic Psychological Needs Exercise Scale (BPNESp) to the sport domain, and to measure model invariance across football and swimming. Athletes (n=1382; 623 football, 759 swimming) with an average age of 18.77±SD 7.04 years participated in this study. Results supported the suitability of both the first and second order models, showing that the model was well adjusted to the data. In addition, the model showed the discriminant and convergent validity and composite reliability of the factors, and was invariant between football and swimming (ΔCFI≤.01).
- Stability of behaviour patterns in the 200m breaststrokePublication . Louro, Hugo; Silva, António; Campaniço, Jorge; Matos, Telmo; Conceição, AnaThe aim of this study was to analyse the stability of the breaststroke technique in five elite swimmers in a 200m event using a qualitative analysis. The codification of the behaviour of each swimmer during the execution of 20 cycles was achieved using an ad hoc observational instrument comprised of a system of categories and field formats to detect the behavioural patterns (T-patterns); software was used for identifying the technical behaviour of stable structures. The results showed that the stability behaviour varied depending on the swimmer, as the variations of codes in each round produced distinct configurations to determine the differences between cycles for the same swimmer. It was concluded that the instrument used in this study plays an important role through the existence of stable behaviour in the breaststroke technique. It was also concluded that there are distinct patterns and behaviours between swimmers during each lap of the race.
- Strategy operationalization in a Taekwondo FederationPublication . Sobreiro, Pedro; Sousa, José; Louro, Hugo; Conceição, Ana