Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
151.14 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
RESUMO Contexto: A evidência científica salienta ser necessário capacitar os estudantes de enfermagem para serem promotores de saúde no século XXI, afirmando que os compromissos da Promoção da Saúde (PrS) são princípio chave do desenvolvimento global e são, altamente, exigentes e políticos. Objetivos: Caraterizar o conhecimento dos professores sobre a PrS, na conceção, desenvolvimento e avaliação curricular; identificar os sentidos atribuídos pelos estudantes à aprendizagem da PrS. Método: Estudo de caso múltiplo: análise documental, observação participante e entrevistas. Tratamento e análise dos dados: conteúdo, domínios culturais e triangulação. Resultados: da análise dos dados emergiram os domínios: avaliação diagnóstica, diagnóstico, planeamento, implementação e avaliação dos cuidados. Conclusões: os estudantes relevam atributos do empowerment; não mobilizam os modelos de enfermagem; apresentam diagnósticos sem a síntese dos dados; salientam que a PrS não tem o mesmo estatuto das outras intervenções; procedem à implementação estandardizada e centram a avaliação nos resultados e culpabilização das pessoas.
ABSTRACT Background: Scientific evidence emphasizes the need to train nursing students to be health promoters in the 21st century, stating that Health Promotion (PrS) commitments are a principle key of global development and are highly demanding and political. Objectives: To characterize the teachers' knowledge about PrS in the design, development and curricular evaluation; identify the meanings attributed by students to PrS learning. Method: Multiple case study: documentary analysis, participant observation and interviews. Treatment and analysis of data: content, cultural domains and triangulation. Results: From the analysis of the data emerged the domains: diagnostic evaluation, diagnosis, planning, implementation and evaluation of the care. Conclusions: Students underline attributes of empowerment; do not mobilize the nursing models; present diagnoses without data synthesis; stress that PrS does not have the same status as other interventions; standardized implementation and focus evaluation on outcomes and blame of people. Keywords
ABSTRACT Background: Scientific evidence emphasizes the need to train nursing students to be health promoters in the 21st century, stating that Health Promotion (PrS) commitments are a principle key of global development and are highly demanding and political. Objectives: To characterize the teachers' knowledge about PrS in the design, development and curricular evaluation; identify the meanings attributed by students to PrS learning. Method: Multiple case study: documentary analysis, participant observation and interviews. Treatment and analysis of data: content, cultural domains and triangulation. Results: From the analysis of the data emerged the domains: diagnostic evaluation, diagnosis, planning, implementation and evaluation of the care. Conclusions: Students underline attributes of empowerment; do not mobilize the nursing models; present diagnoses without data synthesis; stress that PrS does not have the same status as other interventions; standardized implementation and focus evaluation on outcomes and blame of people. Keywords
Description
Unidade de Monitorização dos indicadores em Saúde - UMIS
Keywords
Aprendizagem da promoção da saúde, curricula de enfermagem, estudo de caso, estudo qualitativo, promoção da saúde Case study, health promotion, learning process of health promotion, nursing curricula, qualitative study;
Citation
Figueiredo, M.C.; Amendoeira, J. (2018). INTERVENÇÃO CONTEXTUALIZADA NO DOMINIO DA PROMOÇÃO DA SAÚDE. Revista da UIIPS – Unidade de Investigação do Institut6o Politécnico de Santarém, Vol. VI, N. º 2, 2018, pp. 62-68, ISBN: 2182-9608 http://ojs.ipsantarem.pt/index.php/REVUIIPS
Publisher
Unidade de Investigação do IPSantarém