Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
85.95 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Em educação de infância, a qualidade das relações
adultos-crianças é um elemento determinante ao nível
da construção de sentimentos de segurança, autoestima,
curiosidade e desejo de aprender, vontade
e capacidade de comunicar com os outros. As escalas
de empenhamento da criança e do adulto são instrumentos
que, no seu conjunto, apoiam a compreensão
da experiência interna da criança e do ajustamento
relacional do adulto à situação vivida pela criança.
Neste artigo, recorrendo-se a situações descritas por
educadores, no âmbito de processos de formação em
contexto, pretende-se evidenciar a importância destes
instrumentos no apoio à reflexão e melhoria das suas
práticas pedagógicas.
In early childhood education, the quality of adultchild relationships is a key element in terms of building a sense of security, self-esteem, curiosity and desire to learn, willingness and ability to communicate with others. The child and adult engagement scales are instruments that, as a whole, support the understanding of the child’s inner experience and the relational adjustment of the adult to the situation experienced by the child. In this article, considering situations described by practitioners, it is intended to highlight the importance of these instruments in supporting reflection and improvement of educational practices.
In early childhood education, the quality of adultchild relationships is a key element in terms of building a sense of security, self-esteem, curiosity and desire to learn, willingness and ability to communicate with others. The child and adult engagement scales are instruments that, as a whole, support the understanding of the child’s inner experience and the relational adjustment of the adult to the situation experienced by the child. In this article, considering situations described by practitioners, it is intended to highlight the importance of these instruments in supporting reflection and improvement of educational practices.
Description
Keywords
estilo do adulto empenhamento bem-estar e implicação práticas pedagógicas educação de infância adult style engagement well-being and involvement pedagogical practices early childhood education
Citation
Portugal, Gabriela; Luís, Helena. A atenção à experiência interna da criança e estilo do adulto - contributo das escalas de empenhamento para a melhoria das práticas pedagógicas em educação de infância, Saber & Educar, 21, 21, 66-74, 2016.