Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
216.53 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
RESUMO Contexto: O estudo de caso tem interesse para a análise de projetos de desenvolvimento curricular. A compreensão dos fenómenos confere-lhe a particularidade, quando as fronteiras entre estes e o contexto são indefinidas. Objetivos: disseminar a experiência de utilização de estudo de caso na área da enfermagem. Método: Estudo de caso múltiplo com pesquisa documental, observação participante dos estudantes, entrevistas semiestruturadas. Tratamento dos dados por análise de conteúdo; análise de domínios culturais e triangulação. Resultados: colocámos em evidência os resultados: categorias de análise e triangulação, conferindo a validade do constructo. Conclusões: O estudo de caso permitiu estudar em profundidade o fenómeno da Promoção da Saúde em duas Escolas Superiores de Saúde (casos), pelo envolvimento dos professores no currículo na elaboração de estratégias produtoras de inovação e desenvolvimento de competências dos estudantes. Os estudos de casos múltiplos como método de investigação, favorecem o crescimento e desenvolvimento da enfermagem como disciplina e profissão.
ABSTRACT Context: The case study is of interest for the analysis of curricular development projects. The understanding of phenomena confers on it the particularity, when the boundaries between them and the context are indefinite. Objective: to spread the experience of using a case study in the nursing area. Method: Multiple case study with documentary research, participant observation of students, semi-structured interviews. Treatment of data by content analysis; analysis of cultural domains and triangulation. Results: We highlighted the results: categories of analysis and triangulation, conferring the validity of the construct. Conclusions: The case study allowed us to study in depth the phenomenon of Health Promotion in two Higher Health Schools (cases), for the involvement of teachers in the curriculum in the elaboration of strategies to produce innovation and development of students' competences. Multiple case studies as a research method favor the growth and development of nursing as a discipline and profession.
ABSTRACT Context: The case study is of interest for the analysis of curricular development projects. The understanding of phenomena confers on it the particularity, when the boundaries between them and the context are indefinite. Objective: to spread the experience of using a case study in the nursing area. Method: Multiple case study with documentary research, participant observation of students, semi-structured interviews. Treatment of data by content analysis; analysis of cultural domains and triangulation. Results: We highlighted the results: categories of analysis and triangulation, conferring the validity of the construct. Conclusions: The case study allowed us to study in depth the phenomenon of Health Promotion in two Higher Health Schools (cases), for the involvement of teachers in the curriculum in the elaboration of strategies to produce innovation and development of students' competences. Multiple case studies as a research method favor the growth and development of nursing as a discipline and profession.
Description
Unidade de Monitorização de Indicadores em Saúde - UMIS
Keywords
Enfermagem, educação em enfermagem, estudo de caso, investigação em enfermagem. Case study, nursing, nursing education, nursing research
Citation
Figueiredo, M.C.; Amendoeira, J.(2018). O estudo de caso como método de investigação em enfermagem. Revista da UIIPS – Unidade de Investigação do Instituto Politécnico de Santarém, Vol. VI, N. º 2, 2018, pp. 102-107, ISBN: 2182-9608 http://ojs.ipsantarem.pt/index.php/REVUIIPS
Publisher
UI_IPSantarem