Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
255.13 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Existem diversos benefícios através da realização de programas de exercício físico (EF) em indivíduos com Dificuldade Intelectual e
Desenvolvimental (DID), no entanto a literatura apresenta uma escassez na implementação e um reduzido número de estudos com
metodologias e tipos de treino muito diversos. Intervenções de curto prazo, número reduzido de estudos longitudinais, lacunas
metodológicas e métodos de treino inapropriados, dificultam conclusões mais explícitas e consensuais ao nível da prescrição e
dos seus resultados. Contudo, os programas de EF, em particular, o treino da força (TF) que tem sido associado à diminuição do
risco de aparecimento de doenças cardiovasculares e metabólicas, pode ser uma mais-valia para o indivíduo com DID, atendendo
à prevalência de diversas comorbilidades, nomeadamente hipertensão, colesterol e diabetes tipo II. O presente estudo tem por
objetivo identificar os aspetos fundamentais e estruturantes para a prescrição de TF, nomeadamente os métodos de avaliação,
intensidade, duração, frequência, exercícios adequados e a sua relação com os resultados, através da metodologia com recurso
à revisão narrativa, partindo da caracterização de vários programas de TF implementados em indivíduos com DID. Os resultados
são apresentados sob a forma de recomendações para a avaliação e prescrição de programas de TF, na população com DID.
There are several benefits through the realization of physical exercise programs (EP) in individuals with Intellectual and Developmental Difficulties (DID), however, the literature presents a shortage in the implementation and a small number of studies with very different methodologies and types of training. Short-term interventions, a reduced number of longitudinal studies, methodological gaps and inappropriate training methods, hinder more explicit and consensual conclusions regarding the prescription and its results. However, EP programs, in particular strength training (ST), which has been associated with a reduced risk of cardiovascular and metabolic diseases, can be an asset for the individual with DID, given the prevalence of several comorbidities, namely hypertension, cholesterol and type II diabetes. The present study aims to identify the fundamental and structuring aspects for the prescription of ST, namely the assessment methods, intensity, duration, frequency, appropriate exercises and their relationship with the results, through the methodology using the narrative review, starting from the characterization of various ST programs implemented in individuals with DID. The results are presented in the form of recommendations for the evaluation and prescription of ST programs, in the population with DID.
There are several benefits through the realization of physical exercise programs (EP) in individuals with Intellectual and Developmental Difficulties (DID), however, the literature presents a shortage in the implementation and a small number of studies with very different methodologies and types of training. Short-term interventions, a reduced number of longitudinal studies, methodological gaps and inappropriate training methods, hinder more explicit and consensual conclusions regarding the prescription and its results. However, EP programs, in particular strength training (ST), which has been associated with a reduced risk of cardiovascular and metabolic diseases, can be an asset for the individual with DID, given the prevalence of several comorbidities, namely hypertension, cholesterol and type II diabetes. The present study aims to identify the fundamental and structuring aspects for the prescription of ST, namely the assessment methods, intensity, duration, frequency, appropriate exercises and their relationship with the results, through the methodology using the narrative review, starting from the characterization of various ST programs implemented in individuals with DID. The results are presented in the form of recommendations for the evaluation and prescription of ST programs, in the population with DID.
Description
Keywords
avaliação da força dificuldade intelectual e desenvolvimental programa de exercício físico treino da força saúde strength assessment intellectual and developmental difficulty physical exercise program strength training health
Citation
Jacinto,M.; Monteiro, D.; Oliveira, R.; Brito, J. & Vitorino, A, (2022). Recomendações para a avaliação e prescrição de treino da força em Indivíduos com dificuldade Intelectual e desenvolvimental: revisão narrativa. Motricidade,18(1):73-84.doi https://doi.org/10.6063/motricidade.22470
Publisher
Edições Desafio Singular