Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.72 MB | Adobe PDF | |||
4.9 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente Relatório de Estágio foi desenvolvido no âmbito do Mestrado em Ensino do 1.º e 2.º ciclos do Ensino Básico concretizado na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Santarém e integra o percurso de desenvolvimento profissional que o curso proporciona e uma componente investigativa que decorre da prática profissional.
A parte I deste relatório respeita às intervenções realizadas nas Práticas de Ensino Supervisionadas em contexto de 1.º e 2.º CEB e a parte II refere-se ao estudo da resolução de problemas no ensino exploratório da Matemática no 2.º CEB, concretizado numa turma do 6.º ano de escolaridade. Esta investigação teve como objetivo identificar o contributo da resolução de problemas para a aprendizagem Matemática dos alunos, no âmbito de uma abordagem de ensino exploratória. Os resultados mostram que os alunos da turma usam diferentes estraté-gias e representações para resolver um mesmo problema, podendo estas situações promover a conexão com temas matemáticos e não matemáticos, e que os momentos de discussão sub-jacentes a um ensino exploratório são fundamentais para o desenvolvimento da capacidade dos alunos de analisar e utilizar estratégias diversificadas e para relacionarem e partilharem diferentes conhecimentos.
This Final Report was developed under the Master in Teaching 1st and 2nd cycles (grades 1-6) provided at the Escola Superior de Educação at Instituto Politécnico of Santarém and aims to integrate the professional development path through the Supervised Teaching Practice and investigative component performed during this Supervised Teaching Practice. The first part of this Final Report integrates a synthesis about the interventions through teaching practices in context of 1st and 2nd cycles. The second part presents the research on problem solving in the exploratory teaching of mathematics in 2nd cycle, performed in one class of the 6th grade, using problem-solving tasks. This research aimed to identify the contribution of problem solving for mathematics learning under an exploratory teaching. The results show that students use different strategies and representations to solve the same problem, these situa-tions can promote connection with mathematical and non-mathematical topics, and the mo-ments of discussion in exploratory teaching are fundamental to the development of students' ability to analyze and use diverse strategies and to relate and share different know-how.
This Final Report was developed under the Master in Teaching 1st and 2nd cycles (grades 1-6) provided at the Escola Superior de Educação at Instituto Politécnico of Santarém and aims to integrate the professional development path through the Supervised Teaching Practice and investigative component performed during this Supervised Teaching Practice. The first part of this Final Report integrates a synthesis about the interventions through teaching practices in context of 1st and 2nd cycles. The second part presents the research on problem solving in the exploratory teaching of mathematics in 2nd cycle, performed in one class of the 6th grade, using problem-solving tasks. This research aimed to identify the contribution of problem solving for mathematics learning under an exploratory teaching. The results show that students use different strategies and representations to solve the same problem, these situa-tions can promote connection with mathematical and non-mathematical topics, and the mo-ments of discussion in exploratory teaching are fundamental to the development of students' ability to analyze and use diverse strategies and to relate and share different know-how.
Description
Relatório de Estágio apresentado para a obtenção do Grau de Mestre em Ensino do 1.º e do 2.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
estágio formação profissional matemática resolução de problemas ensino exploratório internship professional formation mathematics problem solving exploratory teaching