Repository logo
 
Publication

Toward a more relativistic view of science: newspapers as a pedagogical tool

dc.contributor.authorJr., Ivan
dc.date.accessioned2010-11-10T17:09:29Z
dc.date.available2010-11-10T17:09:29Z
dc.date.issued2006
dc.description.abstractScience teachers have an obligation to help students develop intellectually which at times can be antithetical to scientific thinking. Using William Perry’s theory of intellectual development, this article explores the use of controversy in the science classroom to help ‘nudge’ student development from dualistic to relativistic thinking. Three specific issues are discussed: stem cells, intelligent design, and global warming. Students can sometimes leave a science class with the mistaken view that science has the ability to answer all questions which can cause cognitive dissonance between scientific knowledge and other forms of knowledge. This article suggests that simply posing the question about the limits of science’s reach can provide a pedagogically rich curriculum. Using newspapers can help science teachers deal with student intellectual development in ways that the traditional curriculum cannot. - Os professores de ciências têm a obrigação de ajudar os alunos a desenvolverem-se intelectualmente o que, por vezes, pode ser antitético ao pensamento científico. Recorrendo à teoria de desenvolvimento intelectual de William Perry, este artigo explora a utilização de controvérsias na aula de ciências como forma de ajudar os alunos a passarem de um pensamento dualista para um pensamento relativista. São discutidos três assuntos específicos: células estaminais, teoria do design inteligente e aquecimento global. Por vezes, os alunos podem sair das aulas de ciências com a ideia errónea de que a ciência tem a capacidade de resolver qualquer questão, podendo originar dissonância cognitiva entre o conhecimento científico e outras formas de conhecimento. Este artigo sugere que a simples abordagem da questão dos limites do empreendimento científico pode proporcionar um currículo pedagogicamente rico. A utilização de jornais permite aos professores de ciências estimular o desenvolvimento intelectual dos alunos de formas não abrangidas pelo currículo tradicional.por
dc.identifier.citationJR.,Ivan A. Shibley - Toward a more relativistic view of science: newspapers as a pedagogical tool. Revista Interacções. Nº3 (2006), p.70-86por
dc.identifier.issn1646-2335
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.15/241
dc.language.isoengpor
dc.publisherInstituto Politécnico de Santarém, Escola Superior de Educaçãopor
dc.relation.publisherversionhttp://nonio.eses.pt/interaccoes/artigos/C6.pdfpor
dc.subjectNewspaperspor
dc.subjectPedagogypor
dc.subjectSciencepor
dc.subjectScientific methodpor
dc.titleToward a more relativistic view of science: newspapers as a pedagogical toolpor
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceSantarémpor
oaire.citation.endPage86p.por
oaire.citation.startPage70p.por
oaire.citation.titleRevista Interacçõespor
rcaap.rightsopenAccesspor
rcaap.typearticlepor

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
C6.pdf
Size:
79.44 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: