Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Science teachers have an obligation to help students develop intellectually which at times
can be antithetical to scientific thinking. Using William Perry’s theory of intellectual development,
this article explores the use of controversy in the science classroom to help ‘nudge’ student
development from dualistic to relativistic thinking. Three specific issues are discussed: stem
cells, intelligent design, and global warming. Students can sometimes leave a science class with
the mistaken view that science has the ability to answer all questions which can cause cognitive
dissonance between scientific knowledge and other forms of knowledge. This article suggests
that simply posing the question about the limits of science’s reach can provide a pedagogically
rich curriculum. Using newspapers can help science teachers deal with student intellectual
development in ways that the traditional curriculum cannot. - Os professores de ciências têm a obrigação de ajudar os alunos a desenvolverem-se
intelectualmente o que, por vezes, pode ser antitético ao pensamento científico. Recorrendo à
teoria de desenvolvimento intelectual de William Perry, este artigo explora a utilização de
controvérsias na aula de ciências como forma de ajudar os alunos a passarem de um
pensamento dualista para um pensamento relativista. São discutidos três assuntos específicos:
células estaminais, teoria do design inteligente e aquecimento global. Por vezes, os alunos
podem sair das aulas de ciências com a ideia errónea de que a ciência tem a capacidade de
resolver qualquer questão, podendo originar dissonância cognitiva entre o conhecimento
científico e outras formas de conhecimento. Este artigo sugere que a simples abordagem da
questão dos limites do empreendimento científico pode proporcionar um currículo
pedagogicamente rico. A utilização de jornais permite aos professores de ciências estimular o
desenvolvimento intelectual dos alunos de formas não abrangidas pelo currículo tradicional.
Description
Keywords
Newspapers Pedagogy Science Scientific method
Citation
JR.,Ivan A. Shibley - Toward a more relativistic view of science: newspapers as a pedagogical tool. Revista Interacções. Nº3 (2006), p.70-86
Publisher
Instituto Politécnico de Santarém, Escola Superior de Educação