Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.55 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Este artigo apresenta um estudo de aula (EA) interdisciplinar, no qual participam cinco futuras professoras de Matemática e Ciências Naturais do 2.º ciclo do ensino básico (CEB). O seu objetivo é compreender o contributo de dois ciclos do EA para a formação de futuros professores sobre o trabalho interdisciplinar. Os futuros professores planificam, lecionam e discutem uma proposta didática interdisciplinar estruturada em tarefas de Ciências Naturais sobre biodiversidade e tarefas de Matemática relativas a geometria e medida e organização e tratamento de dados. A recolha de dados tem por base documentos de planificação das aulas, guiões da proposta de trabalho, produções dos alunos, registos áudio e fotográficos e reflexões das futuras professoras. A análise interpretativa dos dados incidiu sobre a planificação das aulas e a reflexão das futuras professoras sobre a aprendizagem dos alunos do 2.º CEB. Os resultados evidenciam que o envolvimento das futuras professoras nos dois ciclos do EA contribui para o seu conhecimento quanto ao trabalho interdisciplinar com enfoque no conhecimento sobre o currículo, estratégias de ensino, elaboração de propostas de trabalho e a aprendizagem dos alunos em Matemática e Ciências Naturais.
This paper presents an interdisciplinary lesson study(LS), inwhichhave participatedfivepreservice teachersof Mathematics and Natural Sciences ofelementary school. Its aim is to understandthecontribution of two cycles of LSto the preservice teachers’education aboutinterdisciplinary work. The preserviceteachersplan, teach and discuss an interdisciplinary didactic proposal structured inscience tasks aboutbiodiversity and mathematics tasks related withgeometry and measurement and data analysis. The data collection is based on lesson planning documents, guidelines for the work proposal, student productions, audio and photographic records and reflections of the preserviceteachers. The interpretative analysis of the dataisfocused on the preservice teachers’ planning andreflection aboutstudents’learning fromtwo 5thgrade classes. The results show that the engagement of preservice teachers in the two cycles of LS contributes to their knowledge about interdisciplinary practices, with a focus on knowledge about the curriculum, teaching strategies, the development of educational resourcesand students’learningon Mathematics and Science.
This paper presents an interdisciplinary lesson study(LS), inwhichhave participatedfivepreservice teachersof Mathematics and Natural Sciences ofelementary school. Its aim is to understandthecontribution of two cycles of LSto the preservice teachers’education aboutinterdisciplinary work. The preserviceteachersplan, teach and discuss an interdisciplinary didactic proposal structured inscience tasks aboutbiodiversity and mathematics tasks related withgeometry and measurement and data analysis. The data collection is based on lesson planning documents, guidelines for the work proposal, student productions, audio and photographic records and reflections of the preserviceteachers. The interpretative analysis of the dataisfocused on the preservice teachers’ planning andreflection aboutstudents’learning fromtwo 5thgrade classes. The results show that the engagement of preservice teachers in the two cycles of LS contributes to their knowledge about interdisciplinary practices, with a focus on knowledge about the curriculum, teaching strategies, the development of educational resourcesand students’learningon Mathematics and Science.
Description
Keywords
estudo de aula formação de professores interdisciplinaridade matemática ciências naturais lesson study teacher education interdisciplinarity mathematics sciences
Citation
Branco, N., & Cavadas, B. (2020). Estudo de aula interdisciplinar na formação de futuros professores de Matemática e Ciências Naturais no 2.º ciclo do ensino básico. Quadrante, 29(1), 159-183.
Publisher
Associação de Professores de Matemática