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Authors
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Abstract(s)
O ensino dos Primeiros Socorros constitui-se uma área prioritária em muitos países da Europa fazendo parte integrante do currículo. Contudo, a abordagem deste tema, em Portugal, é bastante limitada remetendo para a necessidade de uma formação de professores e alunos desde os primeiros níveis de ensino de forma a capacitar as nossas crianças a intervir e salvar pessoas. Para além de se saber o que fazer, importa, também, ter uma atitude de prevenção para minimizar as situações em que é necessário intervir em situações de emergência. O presente estudo de caso centrou-se assim na promoção de competências de atuação em Primeiros Socorros numa turma do 3.º ano do 1.º Ciclo do ensino Básico. O seu principal objetivo foi o de verificar o impacte da exploração didática deste tema nos alunos participantes do estudo. Os dados foram recolhidos através da aplicação de um questionário aos alunos antes e depois da abordagem realizada em sala de aula, um questionário destinado a uma corporação de bombeiros da região onde decorreu o estudo, de entrevistas, à observação participante e análise documental.
Verificou-se que as atividades de Primeiros Socorros que foram concebidas, implementadas e avaliadas capacitaram os alunos a realizarem procedimentos de Primeiros Socorros.
Teaching First Aid constitutes a priority area in many European countries as an integral part of the curriculum. However, the approach this issue in Portugal is very limited there is a need training teachers and students from the earliest levels of education in order to empower our children to step in and save people. Beyond to knowing what to do, it is also important to have an attitude of prevention to minimize situations where it is necessary to act in emergency situations. This case study focused on promoting skills like acting in a First Aid with a class of 3th grade of 1st Basic Teaching Cycle. Its main objective was to verify the impact of didactic exploration of this theme in the students participating in the study. The data were collected using a questionnaire to students before and after the approach taken in the classroom, a questionnaire for a fire department in the region where the study took place, interviews, participant observation and document analysis. The results showed that strategies implemented in the classroom enabled students to perform First Aid procedures.
Teaching First Aid constitutes a priority area in many European countries as an integral part of the curriculum. However, the approach this issue in Portugal is very limited there is a need training teachers and students from the earliest levels of education in order to empower our children to step in and save people. Beyond to knowing what to do, it is also important to have an attitude of prevention to minimize situations where it is necessary to act in emergency situations. This case study focused on promoting skills like acting in a First Aid with a class of 3th grade of 1st Basic Teaching Cycle. Its main objective was to verify the impact of didactic exploration of this theme in the students participating in the study. The data were collected using a questionnaire to students before and after the approach taken in the classroom, a questionnaire for a fire department in the region where the study took place, interviews, participant observation and document analysis. The results showed that strategies implemented in the classroom enabled students to perform First Aid procedures.
Description
Keywords
educação para a saúde primeiros socorros competências alunos 1.º Ciclo do Ensino Básico health education first aid skills students first primary school
Citation
Rosário,M. & Linhares, E. (2014). A promoção de competências de intervenção em situações de emergência em alunos do 1.º ceb. Revista UIPS, 2(6), 213-226.
Publisher
Instituto Politécnico de Santarém /ESE