Publicações de eventos científicos_ESGTS
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Publicações de eventos científicos_ESGTS by Author "Aleixo, Ana Marta"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- Conceptualizations of sustainability in Portuguese higher education:roles, barriers and challenges toward sustainabilityPublication . Aleixo, Ana Marta; Leal, Susana; Azeiteiro, Ulisses MirandaAlthough sustainability in HEI has been studied for over twenty years, relatively little is known about the status of its implementation in the Portuguese HEIs. Few studies have investigated higher education for sustainable development (HESD) in Portugal and none have addressed how sustainability is interpreted and implemented in Portuguese HEIs, the role of HESD, and the related challenges and obstacles they face.
- Práticas sustentáveis nas instituições de ensino superior:um estudo empírico aplicado às instituições públicas portuguesasPublication . Aleixo, Ana Marta; Leal, Susana; Azeiteiro, UlissesConsiderando o enquadramento teórico sobre sustentabilidade nas instituições de ensino superior (IES) (Aleixo, Leal & Azeiteiro, 2018; Lozano, Lukman, Lozano, Huisingh, Lambrechts, 2013) este trabalho analisa as práticas sustentáveis das IES públicas portuguesas. Recorrendo a quatro dimensões de desenvolvimento sustentável (DS) para as IES – ambiental, económica, social/cultural e institucional/educacional/política; Aleixo, Azeiteiro & Leal, 2016) – foi desenvolvido um questionário que permite aferir a implementação (ou não) de 77 práticas sustentáveis nas IES. O questionário foi dirigido aos reitores, presidentes, diretores de faculdades e de escolas superiores de todas as IES públicas portuguesas. Obteve-se uma amostra de 53 responsáveis de IES (4 reitores, 14 presidentes, 22 diretores de escolas superiores e 13 diretores de faculdades), correspondendo a uma taxa de resposta de 22%. Para cada uma das práticas foi solicitado ao respondente que indicasse o grau de implementação na sua IES, de acordo com as seguintes opções: (1) prática não implementada, não projetada e sem relevância; (2) prática não implementada, não projetada, mas relevante; (3) sim, existe, mas apenas em fase de projeto; (4) sim, existe, mas ainda em fase de implementação; (5) sim, existe e está totalmente implementada. A dimensão social/cultural é a que apresenta mais práticas totalmente implementadas; seguindo-se a económica. A dimensão menos desenvolvida nas IES é a ambiental (Aleixo, Azeiteiro & Leal, 2018).
- Towards sustainability through higher education:sustainable development incorporation into Portuguese higher education institutionsPublication . Aleixo, Ana Marta; Azeiteiro, Ulisses Miranda; Leal, SusanaThe studies about SD in HEIs are still scarce in Portugal, and there is no known study that refers to existing practices in Portuguese’s HEIs (Madeira, 2008). Tauchen and Brandli (2006) published a study where they systematized the different procedures for environmental management system implementation, based on good practices, including practices of the Portuguese HEIs, but it only studied the environmental dimension.
- UN decade of education for sustainable development:perceptions of portuguese’s higher education institutionsPublication . Aleixo, Ana Marta; Azeiteiro, Ulisses Miranda; Leal, SusanaThis poster shows partial results of a cross-sectional research project investigating the perceptions of stakeholders of four Portuguese Higher Education Institutions about the importance of integration Sustainable Development (SD) in Higher Education Institutions (HEIs).