Advisor(s)
Abstract(s)
This paper presents the project Science and Mathematics Teachers of the Future.
The aim of the project is to develop and implement a graduate level equivalent degree
program in mathematics and science instruction for in-service teachers of lower
secondary education. This aim is achieved in the programme through involving the
teachers in design, implementation and evaluation of innovative instructional
sequences, which deals with a wide range of aspects of mathematics and science, e.g.
modern science and the importance of science in society. In the program contemporary
science and mathematics education research serves as a basis for the design and
development of warranted practices with which the teachers may experiment in their
classroom. We will focus on the outcomes of offering a program which is intimately tied
to (i) contemporary science and mathematics education research, (ii) modern science
and mathematics and (iii) the teacher’s practices in the classroom. - Este artigo apresenta o projecto Professores de Ciência e de Matemática do
Futuro. O objectivo deste projecto consiste em desenvolver e implementar um
programa de graduação em educação de matemática e ciências destinado a
professores dos primeiros anos do ensino secundário (3º ciclo do ensino básico em Portugal). Este objectivo é alcançado no programa através do envolvimento dos
professores na concepção, implementação e avaliação de sequências de ensino
inovadoras, relacionadas com um leque alargado de aspectos de matemática e
ciências como, por exemplo, a ciência moderna e a importância da ciência na
sociedade. Neste programa, a investigação contemporânea em educação de ciência e
matemática serve de base à concepção e desenvolvimento de práticas que os
professores poderão experimentar nas suas aulas. Neste texto, centramo-nos nos
resultados da oferta de um programa intimamente ligado: (i) a investigação
contemporânea em educação de matemática e ciência; (ii) a ciência e matemática
modernas e (iii) à prática lectiva dos professores.
Description
Keywords
Educational reconstruction Professional development Teacher-researcher collaboration
Citation
MICHELSEN, Claus; NIELSEN, Jan; PETERSEN, Morten - Science and mathematics teachers of the future. Revista Interacções. Nº9 (2008), p.97-112
Publisher
Instituto Politécnico de Santarém, Escola Superior de Educação