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Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Este documento evoca o percurso no mestrado que realizei, evidenciando as
aprendizagens em contexto de estágio no 1º e no 2º ciclo. Salientando os pontos
positivos, aspetos a melhorar e reflexões. Este integra uma componente investigativa
com base na metodologia de investigação ação, sobre o tema a potencialidade dos
recursos não estruturados na aprendizagem da matemática. Recorri a três atividades
exploratórias usando objetos do “quotidiano” para desenvolver unidades didáticas. O
professor tem o papel de monitorizar e orientar o trabalho desenvolvidos pelos discentes
evitando equívocos ou conceito alternativo. Porém existe uma discussão que aprofunda
os conteúdos desenvolvidos. Após cada atividade os alunos preencheram um
questionário, sendo a base de dados na qual suporto as conclusões da investigação.
Os participantes foram cerca de 55 alunos todos a frequentar o 6º ano, ao todo foram
preenchidos 165 questionários. Os resultados apontam que os alunos apreciam este
tipo de tarefas associado a metodologia exploratória e ao trabalho em grupo. Estes
afirmam que o uso de objetos é motivador.
This document evokes my journey in the master's degree, showing my learning in first and second cycle context. Emphasizing the good points, aspects to be improved and reflections. This integrates a research component based on action research methodology, on the potentiality of unstructured resources in the learning process of mathematics. Into three activities using "everyday" objects to develop didactic units. The teacher has to monitoring and guiding the work developed by the students avoiding misunderstandings or alternative concept. However, there is a discussion time for systemize the content developed. After each activity, the students completed a questionnaire, being the database in which I support the conclusions of the investigation. The participants were about 55 students all attending the 6th year, in all were filled 165 questionnaires. The results indicate that students appreciate this type of tasks associated with exploratory methodology and group work. These claim that the use of objects is motivating.
This document evokes my journey in the master's degree, showing my learning in first and second cycle context. Emphasizing the good points, aspects to be improved and reflections. This integrates a research component based on action research methodology, on the potentiality of unstructured resources in the learning process of mathematics. Into three activities using "everyday" objects to develop didactic units. The teacher has to monitoring and guiding the work developed by the students avoiding misunderstandings or alternative concept. However, there is a discussion time for systemize the content developed. After each activity, the students completed a questionnaire, being the database in which I support the conclusions of the investigation. The participants were about 55 students all attending the 6th year, in all were filled 165 questionnaires. The results indicate that students appreciate this type of tasks associated with exploratory methodology and group work. These claim that the use of objects is motivating.
Description
Relatório de estágio apresentado para a obtenção do grau de Mestre em Ensino do 1.º Ciclo e do 2.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
potencialidade recursos não estruturados motivação motivating