Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
The concepts like knowledge and interaction have acquired many different
meanings in human and social sciences and consequently, the knowledge construction
in cognitive science, computing, socio-biology and dialogicality refers to diverse
processes. This article draws attention to such diversities in meanings of knowledge
and interaction and to their ontologies. It first discusses the Cartesian, connectivist and
neuro-biological approaches to knowledge and processing of information. It then
presents a dialogical theory of knowledge based on the Ego-Alter interaction. It argues
that knowledge is co-constructed jointly by the Ego-Alter, leading to the epistemological
triadic relation the Ego-Alter-Object. Dialogical theory brings communication into the
centre of the theory of knowledge. The last part of the paper discusses the construction
of knowledge in and through communication genres, giving as examples persuasion
and argumentation. - Conceitos como conhecimento e interacção têm assumido muitos sentidos
diferentes nas ciências humanas e sociais e, consequentemente, a construção do
conhecimento em ciência cognitiva, computação, sócio-biologia e dialogicalidade
refere-se a diversos processos. Este artigo chama a atenção para estas diversidades
nos sentidos do conhecimento e da interacção e para as suas ontologias. Começa por
discutir as abordagens do conhecimento e processamento de informação Cartesianas,
associacionistas e neuro-biológicas. Apresenta, em seguida, a teoria dialógica do
conhecimento, baseada na interacção Ego-Alter. Assume que o conhecimento é
co-construído conjuntamente pelo Ego-Alter, levando à relação triádica epistemológica
Ego-Alter-Objecto. A teoria dialógica traz a comunicação para o centro da teoria do
conhecimento. A última parte deste artigo discute a construção do conhecimento em e
através dos estilos de comunicação, dando como exemplos a persuasão e a
argumentação.
Description
Keywords
Knowledge Interaction Dialogicality Ego-Alter Ego-Alter-Object Communication genre
Citation
MARKOVA, Ivana - Knowledge and interaction through diverse lenses. Revista Interacções. Nº7 (2007), p.7-29
Publisher
Instituto Politécnico de Santarém, Escola Superior de Educação