Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

A literatura no ensino médio: o caso brasileiro

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
S10 - Corvacho et alii.pdf202.21 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

O artigo analisa as bases teórico-metodológicas que antecedem e que sustentam os Parâmetros Curriculares Nacionais — Linguagens, Códigos e suas Tecnologias — (PCNs) especificamente o ensino de Literatura para o Curso Médio. Para analisar a situação brasileira, o artigo toma como referência o exame realizado por Todorov sobre a prática teórico-metodológica adotada nos liceus franceses. As conclusões são bastante próximas, pois a tendência é explorar os fatores intrínsecos da obra literária tanto no Brasil quanto na França. No entanto, a partir de 1999, os PCNs mudaram e, ao escolher a proposta de M. Bakhtin, se distanciaram da experiência francesa. - The article analyzes the theoretical and methodological approaches that precede and support the National Curriculum — Languages, Codes and their Application — (PCNs), specifically the teaching of Literature in High School. To analyze the situation in Brazil, this article takes as reference the exam made by Todorov on the theoretical and methodological praxis adopted in French colleges. The conclusions are similar, since the tendency is to exploit the intrinsic factors of the literary work in Brazil and France. However, since 1999, the PCNs change and choosed the proposal of M.Bakhtin, and took distance from the french experience.

Description

Keywords

Ensino de Literatura Parâmetros Curriculares Nacionais Bases teórico-metodológicas

Citation

Corvacho,S.,Püschel,R. & Souto,C. (2011). A literatura no ensino médio: o caso brasileiro. Revista Interacções,19(7),174-186.

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Instituto Politécnico de Santarém. Escola Superior de Educação

CC License