Repository logo
 
Publication

Importância da colaboração das famílias para a inclusão dos seus educandos no ensino a distância

dc.contributor.authorCarvalho, Olivia
dc.contributor.authorGalinha, Sónia Maria Gomes Alexandre
dc.contributor.authorGregório, Ana
dc.contributor.authorPaulo, Estrela
dc.date.accessioned2022-02-02T19:31:18Z
dc.date.available2022-02-02T19:31:18Z
dc.date.issued2021-04-16
dc.description.abstractA família constitui um importante agente educativo, o primeiro educador da criança, pois é no seio da família que se realizam as primeiras aprendizagens. Em Portugal, o DL nº 54/2018 alterado pela Lei nº116/2019 estabelece os princípios e as normas que garantem a inclusão, enquanto processo para responder à diversidade das necessidades, potencialidades e expectativas de todos e de cada um dos alunos, promovendo a participação e o sentido de pertença em reais condições de equidade. O trabalho pretendeu conhecer a importância da colaboração das famílias para a inclusão dos seus educandos no E@D, resultante do encerramento das escolas em março de 2020 como medida de contenção da pandemia COVID19pt_PT
dc.description.abstractThe family is an important educational agent, the child's first educator, as it is within the family that the first learnings take place. In Portugal, DL nº 54/2018, amended by Law nº 116/2016, establishes the principles and rules that guarantee inclusion, as a process to respond to the diversity of needs, potentialities and expectations of each and every student, promoting participation and the sense of belonging in real conditions of equity. The work aimed to understand the importance of family collaboration for the inclusion of their students in E@D, resulting from the closure of schools in march 2020 as a measure to contain the COVID-19. The questionnaires prepared on Google Forms were sent online, to Teachers of Basic and / or Secondary Education and to Parents, with children attending Basic and / or Secondary Education. The collection of information was based on the survey technique, through the application of questionnaires and involved two samples: 55 Teachers of Basic and / or Secondary Education and 58 Caregivers with children attending Basic and / or Secondary Education, guaranteeing confidentiality and anonymity. The results pointed to a favorable perception by the respondents about the importance of the families' collaboration for the educational success of their students, at E@D, especially when it comes to younger students or those in need of special measures. In situations where families are not available to be involved in the teaching-learning process of their students, learning is compromised, making the family's collaboration an accelerating element of social inequalities.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationCarvalho, O., Galinha, S.A., Gregório, A. & Paulo, E. (2021, abril 16-17). Importância da colaboração das famílias para a inclusão dos seus educandos no ensino a distância. In A. Guerreiro, C. Luisa, M. Martins & M. L. Borges (Eds.). Atas do III congresso internacional direitos humanos e escola inclusiva – construir a equidade em tempos de mudança. Escola Superior de Educação e de Comunicação da Universidade do Algarve. Faro, Portugal. (pp 581-606). ISBN: 978-989-9023-78-9.pt_PT
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.34623/cs4j-cj82pt_PT
dc.identifier.isbn978-989-9023-78-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.15/3878
dc.language.isoporpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherUAlgpt_PT
dc.subjectfamiliapt_PT
dc.subjecteducaçãopt_PT
dc.subjectensino a distânciapt_PT
dc.subjectfamilypt_PT
dc.subjectcollaborationpt_PT
dc.subjectdistance learningpt_PT
dc.titleImportância da colaboração das famílias para a inclusão dos seus educandos no ensino a distânciapt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceFaropt_PT
oaire.citation.endPage606pt_PT
oaire.citation.issue1pt_PT
oaire.citation.startPage581pt_PT
oaire.citation.titleAtas do III congresso internacional direitos humanos e escola inclusiva – construir a equidade em tempos de mudançapt_PT
oaire.citation.volume1pt_PT
person.familyNameGalinha
person.givenNameSónia Maria Gomes Alexandre
person.identifier.ciencia-idE517-262B-E644
person.identifier.orcid0000-0001-6138-9695
person.identifier.scopus-author-id57220932025
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationea06430a-3048-4e23-b8e4-c25e411727bb
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryea06430a-3048-4e23-b8e4-c25e411727bb

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Algarve ESEC - 581-606_PRINT.pdf
Size:
381.34 KB
Format:
Adobe Portable Document Format