Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
It has become a condition for modern people to be ‘on the move’ (Bauman
1998, Rushdie 1995, Diken 1998). We move physically, mentally and, especially,
virtually. The new global space and the use of new technologies undermine the old
conception of Home. These days Home has to be revitalized. It is important, because
at home we try tactics ‘to home oneself´. An ability even more important than ever,
because we move away from the hegemonic idea about one home to the tactics to
feel at home, eventually in more mobile ways. I have examined how some children at
the age 10-11 make themselves at home. How they domesticate, capture territories
and places.
What do our children do to get place, space and rooms, which belong to them?
How do they do home?
‘To home oneself’ can be understood as a self-technology or a tactic (de
Certeau, 1984), a tactic to make space around oneself on the places one stay. A way
to commit oneself in between the well known and the un-known. It is a tactic one can
use other places that at home, also in schools or in other kind of pedagogical
relationships. - Tornou-se uma condição dos tempos modernos o “estar em movimento”
(Bauman 1998, Rushdie 1995, Diken 1998). Nós movimentamo-nos fisicamente,
mentalmente e, em particular, virtualmente. O novo espaço global e o uso das novas
tecnologias minam a velha concepção de Lar. Nos dias de hoje o Lar tem de ser
revitalizado. É importante porque em casa tentamos tácticas para “nos fazermos
sentir em casa” [to home oneself’], uma capacidade mais importante do que nunca,dado que nos afastamos da ideia hegemónica de um lar, para a táctica de nos
sentirmos em casa, eventualmente através de meios mais móveis. Eu investiguei
como é que crianças de 10-11 anos se fazem sentir em casa, como é que
domesticam e capturam territórios e lugares. O que é que as nossas crianças fazem
para conseguir lugar, espaço e salas que lhes pertencem? Como é que elas “fazem
casa” [do home]?
“Fazer-se sentir em casa” pode ser entendido como uma auto-tecnologia ou
como uma táctica (de Certeau, 1984), uma táctica para conseguir espaço à sua volta
nos lugares em que se fica, um modo de se arrumar entre o bem conhecido e o
desconhecido. Constitui uma táctica que pode ser usada noutros espaços que não o
do lar, como nas escolas ou noutro tipo de relações pedagógicas.
Description
Keywords
Home Homeliness Children Playrooms Tactics
Citation
WINTHER, Ida Wentzel - Kids' rooms as plus territory. Revista Interacções. Nº 2 (2006), p.9-26
Publisher
Instituto Politécnico de Santarém, Escola Superior de Educação