Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
3.22 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório reflete as etapas do caminho percorrido ao longo da nossa
prática pedagógica, no âmbito do Mestrado em Ensino do 1.º e 2.º Ciclos do Ensino
Básico e descreve as aprendizagens adquiridas nos vários contextos, centrando-se num
estudo desenvolvido nesses mesmos contextos.
Este estudo versa sobre a relação entre a Escrita e a Gramática, sendo nossa
intenção apresentar uma proposta de trabalho para desenvolver a aprendizagem dos
dois domínios de forma articulada, baseada na utilização do laboratório gramatical. A
metodologia utilizada para o efeito é, assim, de natureza qualitativa, decorrendo esta da
investigação na própria prática, uma vez que os resultados apresentados resultam da
prática letiva.
Os resultados obtidos apontam para uma melhoria das aprendizagens no
domínio da escrita quando trabalhada de forma articulada com os conteúdos
gramaticais, evidenciando-se a necessidade de se continuar a desenvolver este
trabalho de tipo experimental.
This report reflects the stages of the path traveled throughout our teaching practice, in the ambit of the Master in Education of 1st and 2nd Cycles of Basic Education and describes the learning acquired in the different contexts, focusing on a study developed in those contexts. This study deals with the relationship between Writing and Grammar, being our intention to make a proposal to develop outcomes in articulation with these two areas, based on the use of grammatical laboratory. The methodology used for this purpose is qualitative, resulting this research from our own practice. The results point to an improvement of learning in writing area when worked articulately with grammatical contents, highlighting the need to continue to develop this type of experimental work.
This report reflects the stages of the path traveled throughout our teaching practice, in the ambit of the Master in Education of 1st and 2nd Cycles of Basic Education and describes the learning acquired in the different contexts, focusing on a study developed in those contexts. This study deals with the relationship between Writing and Grammar, being our intention to make a proposal to develop outcomes in articulation with these two areas, based on the use of grammatical laboratory. The methodology used for this purpose is qualitative, resulting this research from our own practice. The results point to an improvement of learning in writing area when worked articulately with grammatical contents, highlighting the need to continue to develop this type of experimental work.
Description
Relatório final apresentado para a obtenção do grau de mestre em ensino do 1.º e 2.º ciclos do ensino básico
Keywords
escrita gramática laboratório gramatical sucesso na aprendizagem writing grammar grammatical laboratory learning success