Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
In this paper the implications of the primary school teachers’ education model
implemented at the School of Education of Santarém from 2001 up till now are
analysed with respect to the perceived implications of the experienced model on their professional knowledge and practice as beginner teachers. The focus of the research
goes to the procedures of reflective analysis, feedback and supervision developed
during the practicum throughout the whole training curriculum. Some data are
presented and analyzed from a longitudinal exploratory study that has been developed
focusing on a sample of beginner teachers who experienced the model, initiating their
activity: a) Analysis of individual written reflections produced regularly by students (5
per year), within the practicum, and of their interaction with written feedbacks provided
by the supervisor’s team on those reflective writings; b) Semi-structured interviews to a
smaller sample within this group in order to deepen the understanding of the same
issues. - No presente artigo procura dar-se conta dos resultados encontrados pela
pesquisa desenvolvida sobre o impacto do modelo de formação implementado na
Escola Superior de Educação de Santarém desde 2001, designadamente no curso de
Professores do Ensino Básico- 1º Ciclo, no que se refere ao desenvolvimento de uma
prática profissional reflexiva e construção do conhecimento profissional. O foco
analítico incide sobre os procedimentos relativos à análise reflexiva, ao feedback a
essa análise e à supervisão desenvolvida no âmbito do curso de formação inicial.Os
dados apresentados resultam de um estudo exploratório longitudinal desenvolvido em
torno de um grupo de sujeitos que à época do primeiro estudo se encontravam a
frequentar o curso de formação inicial, e que no segundo estudo se encontravam já
em início de carreira. Metodologicamente foram analisados os textos escritos de
autoria dos alunos, as reflexões, produzidas no âmbito da iniciação à prática
profissional, assim como os feedbacks dos supervisores responsáveis pelos estágios
(estudo 1). Complementarmente realizaram-se entrevistas aos professores em início
de carreira (estudo 2) seleccionados a partir do grupo de sujeitos do estudo anterior.
Description
Keywords
Professional Knowledge Beginning Teachers Primary School Teachers’ Training Reflective Practice Tutorial Supervision
Citation
CAMPOS, Joana - Professional knowledge construction through reflective practice and tutorial supervision. Revista Interacções. Nº8 (2008), p.60-79
Publisher
Instituto Politécnico de Santarém, Escola Superior de Educação