Repository logo
 
Publication

Simulation And Non-Techical Skills In Pre-hospital Emergency Context: Qualitative Study

dc.contributor.authorAmendoeira, José
dc.contributor.authorCarvalho, Emília, C. de
dc.date.accessioned2019-05-30T09:02:49Z
dc.date.available2019-05-30T09:02:49Z
dc.date.issued2018-02
dc.descriptionUnidade de Monitorização em Indicadores de Saúde - UMISpt_PT
dc.description.abstractAbstract - To understand the importance that nurses assign to simulation in the development of non-technical skills in cardiac arrest event in pre-hospital setting. Background Nursing is projected in the future, developing a patient centred approach consistent with the values, needs and desires of patients, considering process of care as a complex intervention. Simulation based on scenarios is an opportunity to recreate this complexity in a virtual way, to develop the non-technical skills. Methods This study uses an inductive, interpretative and constructivist qualitative research. 7 nurses were interviewed. It was developed a thematic analysis content. Results Three themes were identified: Simulation scenarios in pre-hospital emergencies; The acquisition of knowledge to skills development and Construction of the virtual from the real Conclusions The interviewed nurses present weakness of knowledge about simulation types. Debriefing is relevant to the learning skills: critical thinking. thinking, clinical judgement and decision making.pt_PT
dc.description.abstractResumo - Compreender a importância que os enfermeiros atribuem à simulação no desenvolvimento de competências não técnicas no evento paragem cardíaca em ambiente préhospitalar. Enquadramento A enfermagem é projetada no futuro, desenvolvendo uma abordagem centrada na pessoa consistente com a valorização de valores, necessidades e desejos destes, considerando o processo de cuidados como intervenção complexa. A simulação baseada em cenários é uma oportunidade para recriar essa complexidade de forma virtual, no desenvolvimento de competências não-técnicas. Metodologia Este estudo utiliza uma pesquisa qualitativa indutiva, interpretativa e construtivista. Foram entrevistados 7 enfermeiros. Foi desenvolvida análise de conteúdo temática. Resultados Foram identificados três temas: cenários de simulação em emergências pré-hospitalares; A aquisição de conhecimento para o desenvolvimento de habilidades e Construção do virtual a partir do real. Conclusões Os enfermeiros entrevistados apresentam conhecimentos a melhorar em relação aos tipos de simulação. Consideram o Debriefing relevante para as habilidades de aprendizagem: pensamento crítico, julgamento clínico e a tomada de decisão.pt_PT
dc.description.abstractResumen - Comprender la importancia que los enfermeros atribuyen a la simulación en el desarrollo de competencias no técnicas en el evento paro cardíaco en ambiente prehospitalario. Background La enfermería se proyecta en el futuro, desarrollando un enfoque centrado en la persona consistente con la valorización de valores, necesidades y deseos de éstos, considerando el proceso de cuidar como intervención compleja. La simulación basada en escenarios es una oportunidad para recrear esta complejidad de forma virtual, en el desarrollo de competencias no técnicas. Metodología Este estudio utiliza una investigación cualitativa inductiva, interpretativa y constructivista. Se entrevistaron a 7 enfermeros. Se desarrolló un análisis de contenido temático. Resultados Se identificaron tres temas: escenarios de simulación en emergencias prehospitalarias; La adquisición de conocimiento para el desarrollo de habilidades y la construcción del virtual a partir del real. Conclusiones Los enfermeros entrevistados presentan conocimientos a mejorar en relación a los tipos de simulación. El Debriefing es considerado como relevante para las habilidades de aprendizaje: el pensamiento crítico, el juicio clínico y la toma de decisiones.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationAmendoeira,J.; Carvalho, E.C. de(2018). Simulation And Non-Techical Skills In Pre-hospital Emergency Context: Qualitative Study. Revista da UIIPS – Unidade de Investigação Instituto Politécnico de Santarém, Vol. VI, N. º 2, 2018, pp. 51-61, ISBN: 2182-9608, DOI: http://ojs.ipsantarem.pt/index.php/REVUIIPSpt_PT
dc.identifier.doihttp://ojs.ipsantarem.pt/index.php/REVUIIPSpt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.15/2588
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherUnidade de Investigação Instituto Politécnico de Santarémpt_PT
dc.relation.ispartofseries2;
dc.relation.publisherversiononlinept_PT
dc.subjectdebriefingpt_PT
dc.subjectsimulaçãopt_PT
dc.subjectsimulaciónpt_PT
dc.subjectnon-technical skills
dc.subjectqualitative research
dc.subjectsimulation
dc.subjectcompetências não-técnicas
dc.subjectenfermagem
dc.subjectpesquisa qualitativa
dc.subjectcompetencias no técnicas
dc.subjectenfermería
dc.subjectinvestigación cualitativa
dc.titleSimulation And Non-Techical Skills In Pre-hospital Emergency Context: Qualitative Studypt_PT
dc.title.alternativeSimulação e competências não-técnicas no contexto de emergência pré-hospitalar: estudo qualitativopt_PT
dc.title.alternativeSimulación y competencias no técnicas en el contexto de emergencia pre-hospitalar: estudio cualitativopt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceSantarémpt_PT
oaire.citation.endPage61pt_PT
oaire.citation.issue2pt_PT
oaire.citation.startPage51pt_PT
oaire.citation.titleRevista da UIIPS – Unidade de Investigação Instituto Politécnico de Santarémpt_PT
oaire.citation.volumeVIpt_PT
person.familyNameAmendoeira
person.givenNameJosé
person.identifier.ciencia-idCE15-0FD4-1203
person.identifier.orcid0000-0002-4464-8517
person.identifier.ridH-9991-2016
person.identifier.scopus-author-id57197829124
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationbabfeea6-da23-48fd-ae57-b2fdb8dc2ea1
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoverybabfeea6-da23-48fd-ae57-b2fdb8dc2ea1

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Simulation And Non-Techical Skills In Pre-hospital Emergency Context Qualitative Study.pdf
Size:
255.16 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: