Repository logo
 
Publication

The basic foundations of capoeira’ learning: preliminary evaluation of a formative program

dc.contributor.authorBarros, Nelson
dc.contributor.authorBranco, Marco A. C.
dc.contributor.authorCatela, David
dc.date.accessioned2024-02-12T19:26:32Z
dc.date.available2024-02-12T19:26:32Z
dc.date.issued2019-01
dc.description.abstractCapoeira is a simulated duel supported by the rhythmic of instrumentalists, with traditional musical instruments; evolving a constant synchrony with the other capoeirista. Nowadays, capoeira is passed on by traditional processes, according to the past experience and personal interpretations of the Mestre de capoeira (capoeira master/coach). The purpose of this pilot study was to present a preliminary evaluation of a program for learning the basic techniques, for capoeira teaching agents, respecting the cultural and historical values of capoeira’ identity; applied to 15 first-grade school children (Mage = 8.0 ± 1.2 years old), belonging to a non-governmental organization, with integrative social roles, and to a national sports club, all capoeira beginners; throughout 30 sessions (90 minutes each), over three months. Results revealed that a significant improvement occurred in the quality of execution of all the twelve selected capoeira techniques, with no significant differences between genders and institutional origin, sustaining the potential cultural and social affordances of capoeira. The practice in dupla (dyad), in the fundamental ginga ability, provided synchronization among children, from the first moment, in tune with one of the specificities of this body culture movements, with a proper rhythmic structure (reinforced by music), which are performed in pairs. This program should be tested in an enlarged sample, and in other learning contexts (e.g., schools, clubs), to test its applicability.pt_PT
dc.description.abstractLa capoeira es un duelo simulado, apoyado por el ritmo que marcan los instrumentistas con instrumentos musicales tradicionales; que evoluciona en una sincronía constante con el otro capoeirista. Hoy en día, la capoeira se transmite mediante procedimientos tradicionales, de acuerdo con la experiencia acumulada y las interpretaciones personales de cada Mestre de capoeira (maestro/entrenador de capoeira). El propósito de este estudio piloto fue realizar una evaluación preliminar de un programa para aprender las técnicas básicas, para los enseñantes de capoeira, respetando los valores culturales e históricos identitarios de la capoeira; aplicado a 15 niños de primer grado (Medad = 8.0 ± 1.2 años), pertenecientes a una organización no gubernamental, con roles sociales integradores, y a un club deportivo nacional, todos principiantes de capoeira; a lo largo de 30 sesiones (90 minutos cada una), durante tres meses. Los resultados mostraron que se produjo una mejora significativa en la calidad de la ejecución de todas las doce técnicas de capoeira seleccionadas, sin diferencias significativas entre los géneros y el origen institucional de los participantes, lo que sostiene el potencial cultural y social de la capoeira. La práctica en dupla (díada), en la habilidad fundamental de la ginga, hizo posible la sincronización entre los niños desde el primer momento, en sintonía con una de las especificidades de los movimientos de la cultura corporal de la capoeira, con una estructura rítmica adecuada (reforzada por la música), que se desarrolla en parejas. Para evaluar su aplicabilidad, este programa debe probarse en una muestra más amplia y en otros contextos de aprendizaje (e.g., escuelas, clubes).pt_PT
dc.description.abstractA capoeira é um duelo simulado, sustentado no ritmo de instrumentistas, tocado com instrumentos musicais tradicionais, e que evolui numa sincronia constante entre capoeiristas. Atualmente, a capoeira é transmitida por métodos tradicionais, de acordo com a experiência e interpretações pessoais do Mestre de capoeira. O objetivo deste estudo piloto foi apresentar uma avaliação preliminar de um programa de aprendizagem das técnicas básicas, para agentes de ensino de capoeira, respeitando os valores culturais e históricos da identidade da mesma. O programa foi aplicado a 15 crianças do 1º ciclo do ensino básico (Midade = 8.0 ± 1.2 anos), todas inexperientes em capoeira; oriundas de uma organização não governamental, com papéis sociais integradores, e de um dos principais clubes desportivos nacionais. O programa compôs-se de 30 sessões (90 minutos cada sessão), durante 3 meses. Os resultados revelaram que houve melhoria significativa na qualidade de execução motora em todas as doze técnicas de capoeira selecionadas, sem diferença significativa entre géneros ou entre origem institucional; sustentando, assim, o potencial cultural e social da capoeira. A prática na dupla da habilidade essencial ginga, em díade, originou uma sincronização quase imediata entre as crianças; resultado que está em consonância com uma das especificidades desta cultura corporal: a sincronia entre capoeiristas da dupla, sustentada pela estrutura rítmica de cada técnica e reforçada pelas músicas. Este programa carece de testagem numa amostra mais alargada e em outros contextos de aprendizagem (e.g., escolas, clubes).pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationBarros, N., Branco, M., & Catela, D. (2019). The basic foundations of capoeira’ learning: preliminary evaluation of a formative program. Revista de Artes Marciales Asiáticas, 14(1), 9-20.pt_PT
dc.identifier.doi10.18002/rama.v14i1.5698pt_PT
dc.identifier.issn2174-0747
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.15/4761
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherUniversidad de Leónpt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://revpubli.unileon.es/ojs/index.php/artesmarciales/article/view/5698pt_PT
dc.subjectcapoeirapt_PT
dc.subjectmotor learningpt_PT
dc.subjectdyadpt_PT
dc.subjectchildrenpt_PT
dc.subjectmartial artspt_PT
dc.subjectcombat sportspt_PT
dc.subjectartes marcialespt_PT
dc.subjectdeportes de combatept_PT
dc.subjectniñospt_PT
dc.subjectaprendizaje motorpt_PT
dc.subjectdíadapt_PT
dc.subjectArtes marciaispt_PT
dc.subjectdesportos de combatept_PT
dc.subjectcriançaspt_PT
dc.subjectaprendizagem motorapt_PT
dc.subjectdíadept_PT
dc.titleThe basic foundations of capoeira’ learning: preliminary evaluation of a formative programpt_PT
dc.title.alternativeLos fundamentos básicos del aprendizaje de la capoeira: evaluación preliminar de un programa formativopt_PT
dc.title.alternativeFundamentos básicos da aprendizagem da capoeira: avaliação preliminar de um programa formativopt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceLeonpt_PT
oaire.citation.endPage20pt_PT
oaire.citation.issue1pt_PT
oaire.citation.startPage9pt_PT
oaire.citation.titleRevista de Artes Marciales Asiáticaspt_PT
oaire.citation.volume14pt_PT
person.familyNameBranco
person.familyNameCatela
person.givenNameMarco
person.givenNameDavid
person.identifier000000006879862X
person.identifier.ciencia-id4B1F-73E2-29C9
person.identifier.ciencia-id2118-1841-45D3
person.identifier.orcid0000-0001-5238-1069
person.identifier.orcid0000-0003-0759-8343
person.identifier.ridJ-3158-2016
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication11984b13-f182-4b3f-a5a7-2d0b8d93763e
relation.isAuthorOfPublication4978c4a0-a7cc-4626-8581-c54939266d48
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery11984b13-f182-4b3f-a5a7-2d0b8d93763e

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
barros branco catela capoeira formative program RAMA 19.pdf
Size:
445.21 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: