Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
556.72 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo
Este trabalho apresenta como principal objectivo a análise da influência da prática de
desporto federado no universo relacional e na percepção da qualidade de vida e auto-conceito
de jovens em idade escolar e com educação física como disciplina obrigatória.
A pesquisa bibliográfica centrou-se na forma como a educação física escolar e o
contexto desportivo federado se relacionam com as variáveis em estudo.
Este trabalho teve como amostra 62 indivíduos (N=62) com idades compreendidas
entre os 14 e os 18 anos. Os instrumentos utilizados foram o Inventário de Avaliação de
Redes Sociais Pessoais (IARSP-R), o Instrumento de Avaliação da Qualidade de Vida da
Organização Mundial de Saúde (WHOQOL-Bref) e a escala de auto-conceito “Piers-Harris
Children´s Self Concept Scale 2” (PHCSCS-2).
Dos resultados é de destacar que os alunos com prática federada apresentam redes
sociais significativamente superiores aos alunos sem prática desportiva federada e um
quadrante das relações comunitárias com mais elementos. Contudo não se verificam
diferenças relativamente às características funcionais da rede. No que se refere à qualidade de
vida e auto-conceito, os grupos não apresentam diferenças significativas.
Abstract This work has, as a main objective, the analysis of the influence of the practice of federated sport in the related universe and in the perception on the quality of life and the self-concept of youngsters in school age and with Physical Education as a mandatory subject. The biographic research was centered in how PE and the context of federated sport are related to the variables in the study. This study used 62 individuals between the ages of 14 to 18 as a sample. The instruments applied were the Evaluation Inventory of personal social networks (IARSP-R), the evaluation instrument on the Quality of life from the world health organization (WHOQOL-Bref) and the self-concept scale (PHCSCS-2). From the results, it was possible to conclude that students with federated practice present more significant social networks and with community relationships with a higher number of individuals than the students with no federated sportive practice. As far as the quality of life and self-concept are concerned, both groups present no significant differences.
Resumen Este trabajo tiene como objetivo principal el análisis de la influencia de la práctica del deporte federado en el universo relacional y la percepción de la calidad de vida y el autoconcepto de los jóvenes en edad escolar- La literatura se ha centrado en cómo la educación física y el deporte federado contexto se refieren a las variables de estudio. Este trabajo tuve una muestra de 62 individuos (N = 62) de entre 14 y 18 años. Los instrumentos utilizados fueron el Inventario de Evaluación de Redes Sociales Personales (IARSP-R), el Instrumento de Evaluación de la Calidad de Vida de la Organización Mundial de la Salud (WHOQOL-BREF) y el rango de autoconcepto “Piers-Harris Children´s Self Concept Scale 2” (PHCSCS-2). De los resultados cabe destacar que los estudiantes con prácticas federados apresentan redes sociales significativamente más altos que los estudiantes sin el deporte federado y un cuadrante de las relaciones comunitarias con otros elementos. Sin embargo no hay diferencias con respecto a las características funcionales de la red. En cuanto a la calidad de vida y autoconcepto, los grupos no presentaron diferencias significativas.
Abstract This work has, as a main objective, the analysis of the influence of the practice of federated sport in the related universe and in the perception on the quality of life and the self-concept of youngsters in school age and with Physical Education as a mandatory subject. The biographic research was centered in how PE and the context of federated sport are related to the variables in the study. This study used 62 individuals between the ages of 14 to 18 as a sample. The instruments applied were the Evaluation Inventory of personal social networks (IARSP-R), the evaluation instrument on the Quality of life from the world health organization (WHOQOL-Bref) and the self-concept scale (PHCSCS-2). From the results, it was possible to conclude that students with federated practice present more significant social networks and with community relationships with a higher number of individuals than the students with no federated sportive practice. As far as the quality of life and self-concept are concerned, both groups present no significant differences.
Resumen Este trabajo tiene como objetivo principal el análisis de la influencia de la práctica del deporte federado en el universo relacional y la percepción de la calidad de vida y el autoconcepto de los jóvenes en edad escolar- La literatura se ha centrado en cómo la educación física y el deporte federado contexto se refieren a las variables de estudio. Este trabajo tuve una muestra de 62 individuos (N = 62) de entre 14 y 18 años. Los instrumentos utilizados fueron el Inventario de Evaluación de Redes Sociales Personales (IARSP-R), el Instrumento de Evaluación de la Calidad de Vida de la Organización Mundial de la Salud (WHOQOL-BREF) y el rango de autoconcepto “Piers-Harris Children´s Self Concept Scale 2” (PHCSCS-2). De los resultados cabe destacar que los estudiantes con prácticas federados apresentan redes sociales significativamente más altos que los estudiantes sin el deporte federado y un cuadrante de las relaciones comunitarias con otros elementos. Sin embargo no hay diferencias con respecto a las características funcionales de la red. En cuanto a la calidad de vida y autoconcepto, los grupos no presentaron diferencias significativas.
Description
Keywords
Rede social pessoal qualidade de vida auto-conceito educação física escolar prática desportiva federada personal social network Red social quality of life calidad de vida self-concept autoconcepto PE (Physical Education) educación física federated sport practice el deporte federado