Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Identity, since long a concept used in developmental theories on puberty and
early adolescence, in this article is used as a concept describing the situational
determined process of creating a distinct profile of the school. In this process, it is
argued, the role of the principal of the school is of particular interest. The Self
Confrontation Method (SCM) is supposed to play an important role in clarifying the
autobiographical aspects of the principal’s main life theme in relation to his role of
being the leading and motivating person in the creative process of identity development
of the school. The principal’s life theme and the process of identity development of the
school seem to be closely related. - A Identidade, conceito desde há muito mobilizado em teorias do
desenvolvimento humano, é usado neste artigo como descritor de um processo
situado de criação de um perfil diferenciado da escola. Defendemos a perspectiva de
que, neste processo, é particularmente relevante o papel do líder da escola. Nesta
perspectiva, o Método da Auto-Confrontação desempenha um papel importante na
clarificação de aspectos autobiográficos do líder. Procura-se evidenciar a relação entre
a história de vida do líder e o seu papel de condução e motivação de pessoas, no
contexto do processo criativo que constitui o desenvolvimento identitário da escola.
Description
Keywords
Identity School identity Biographical perspective Self Confrontation Method (SCM)
Citation
HAVEST, K. H. (Ina) ter; BAKKER, C. (Cok) - School identity: a living document on the relationship between the biography of the principal relating to school identity.Revista Interacções.nº7(2007),p.116-140.
Publisher
Instituto Politécnico de Santarém, Escola Superior de Educação