Repository logo
 
Loading...
Profile Picture

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • The impact of student-curated exhibitions about socio-scientific issues on students’ perceptions regarding their competences and the science classes
    Publication . Reis, Pedro; Tinoca, Luís; Baptista, Mónica; Linhares, Elisabete
    The IRRESISTIBLE Project (FP7, Grant 612367) had the aim of involving teachers, students, and the public in the discussion on Responsible Research and Innovation (RRI), promoting both the construction of knowledge on cutting-edge (and controversial) research topics and the discussion about the criteria that these research/innovation processes should respect in order to be considered as responsible. These criteria also represent a strong contribution to a more sustainable future for all. This quantitative research evaluates the impact of IRRESISTIBLE’s student-curated exhibitions–about the RRI dimensions of cutting-edge research topics (socio-scientific issues)–on students’ perceptions regarding their scientific competences and the science classes. A pre- and post-test questionnaire was developed, validated, and applied to students from 10 countries. The overall results of the statistical analysis indicate that students improved their perceptions regarding their competences in developing exhibitions in science classes as a way of creating awareness on topics relating to science, technology, and society. This activity reinforced students’ perceptions that in science classes they: (a) discuss current issues and how they impact their lives; (b) develop socially relevant projects; and (c) learn how to influence other citizens’ decisions about social issues related to science, technology, and the environment with the aim of assuring a more sustainable future.
  • A construção de exposições sobre controvérsias sociocientíficas: potencialidades educativas identificadas por alunos
    Publication . Reis, Pedro; Tinoca, Luís; Baptista, Mónica; Linhares, Elisabete
    O Projeto IRRESISTIBLE teve como objetivo envolver professores, alunos e membros da comunidade na discussão sobre Investigação e Inovação Responsáveis (IIR), promovendo a construção de conhecimento sobre tópicos de investigação de ponta (e controversos) (Controvérsias Sociocientíficas - CSC) e a discussão sobre os critérios que os processos de investigação/inovação devem respeitar para serem considerados responsáveis. Este artigo apresenta resultados sobre o potencial educacional das exposições IRRESISTIBLE construídas pelos alunos sobre CSC e as suas dimensões de IIR. As exposições foram construídas pelos alunos em diferentes contextos - escolas, universidades, museus e locais públicos - e foram assumidas como uma estratégia de ativismo através da qual os alunos informaram a comunidade sobre a CSC que haviam investigado e desencadearam discussão sobre as condições necessárias para garantir práticas de IIR nessas áreas. Os dados foram obtidos por meio de entrevistas com alunos participantes de 10 países. Os resultados gerais indicam que os alunos melhoraram as suas perceções sobre as suas competências de desenvolvimento de exposições como forma de conscientizar sobre temas relacionados com ciência, tecnologia e sociedade. Esta atividade reforçou a perceção dos alunos de que nas aulas de ciências eles desenvolvem projetos socialmente relevantes e aprendem como influenciar as decisões de outros cidadãos sobre questões sociais relacionadas com ciência, tecnologia e ambiente, com o objetivo de garantir um futuro mais sustentável.