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Bettencourt da Cruz, Teresa Maria

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  • Immersive Environments – A Connectivist Approach
    Publication . Loureiro, Ana; Bettencourt da Cruz, Teresa Maria
    We are conducting a research project with the aim of achieving better and more efficient ways to facilitate teaching and learning in Higher Level Education. We have chosen virtual environments, with particular emphasis to Second Life® platform augmented by web 2.0 tools, to develop the study. The Second Life® environment has some interesting characteristics that captured our attention, it is immersive; it is a real world simulator; it is a social network; it allows real time communication, cooperation, collaboration and interaction; it is a safe and controlled environment. We specifically chose tools from web 2.0 that enable sharing and collaborative way of learning. Through understanding the characteristics of this learning environment, we believe that immersive learning along with other virtual tools can be integrated in today’s pedagogical practices. However, before we can apply and suggest best practices we need to get to know the virtual environments we intend to use (2D and 3D). We must characterize and understand how interactions and relationships are established, in particularly, between the users of this Multi-User Virtual Environment. We have made preliminary observations of residents’ behaviour at Second Life®, including some informal or natural learning contexts. Our analysis of those observations led strongly to theory of Connectivism approach, which is defined as a learning theory for the digital age.
  • Ambientes Imersivos em contextos de aprendizagem – abordagem conectivista
    Publication . Loureiro, Ana; Bettencourt da Cruz, Teresa Maria
    Estamos a desenvolver um projecto de investigação com o intuito de alcançar métodos melhores e mais eficientes para facilitar o ensino e a prendizagem ao nível do ensino superior. Optámos pelo uso de ambientes virtuais, com particular ênfase para a plataforma Second Life®, para a implementação do estudo. Este ambiente tem algumas características que chamaram a nossa atenção: é imersivo; é um simulador da vida real; é uma rede social; permite comunicação, colaboração,cooperação e interacção em tempo real; é um ambiente seguro e controlado. Por entendermos a potencialidade destas características acreditamos que contextos de aprendizagem imersivos podem ser integrados nas práticas pedagógicas de hoje em dia. No entanto, antes de podermos sugerir e aplicar melhores práticas, é fundamental conhecer o ambiente Second Life®. É necessário caracterizar e compreender como as interacções e as relações sociais são estabelecidas entre os utilizadores deste ambiente virtual. Procedemos a algumas observações preliminares no que toca ao comportamento dos utilizadores em Second Life®, incluíndo situações de contextos de aprendizagem informais ou naturais. Esta análise preliminar levou-nos à teoria do Conectivismo, definida como sendo a teoria de aprendizagem para a era digital. Este artigo pretende discutir o uso de ambientes imersivos em contextos de aprendizagem e analisá-los à luz da teoria do Conectivismo. Na nossa opinião, o Conectivismo pode dar-nos indicadores para ajudar a compreender e a reunir meios mais interessantes para o uso destes ambientes de forma a transformar o ensino e a aprendizagem na era digital.