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- Assessing the management of excessive daytime sleepiness by napping benefitsPublication . Murillo-Rodríguez, Eric; Yamamoto, Tetsuya; Monteiro, Diogo; Budde, Henning; Rocha, Nuno Barbosa; Cid, Luis; Teixeira, Diogo S.; Telles-Correia, Diogo; Veras, André Barciela; Machado, Sérgio; Imperatori, Claudio; Torterolo, PabloPurpose Demanding lifestyle characterized by extended working hours, shift work schedules as well as excessive use of mobile gadgets leads to the disruption of the circadian and homeostatic factors affecting the sleep quality of individuals. As consequence, subjects complain of suffering several sleep disorders some of them characterized by inducing excessive daytime sleepiness (EDS). Currently, the therapeutic approaches for managing EDS include medication, promotion of sleep hygiene, cognitive and behavioral therapy or using of continuous positive airway pressure machine. In this review, we propose the posology of the personalized sleep medicine by the prescription of naps for treating EDS. Methods This review included the online search in PubMed and manual review of articles (basic and clinical trials) of a range of personalized medicine potentially associated to factors of dosage in areas such as nutrition, sports and sleep. Articles in English were identified and subsequently analyzed for consideration for this review. Results Current evidence has demonstrated that naps exert positive outcomes for individuals complaining with EDS. The dosage of naps might follow similar procedures as reported for personalized interventions in diets or exercise programs (by taking the right dose, at the proper time, with a recommended frequency) which have demonstrated successfully results. Conclusions The management of EDS may include the personalized sleep medicine considering the prescription of dosage of naps.
- A (in)adequação da rotina às necessidades individuais de crianças em crechePublication . Mafra, Carolina Protásio Bernardino Bento; Pappámikail, LiaO presente relatório surge no âmbito da Unidade Curricular Investigação na Prática de Ensino Supervisionada, sendo esta parte integrante do plano de estudos do Mestrado em Educação Pré-Escolar, da Escola Superior de Educação de Santarém. A investigação decorreu em contexto de creche, com um grupo de 15 crianças de idades compreendidas entre os 11 meses e os 2 anos de idade. Com base nas dinâmicas observadas nos contextos de creche onde decorreram os estágios de intervenção, mais precisamente com base na organização temporal levada a cabo pelas duas educadoras, surgiu a necessidade de desenvolver um estudo em que se analisassem a relação das rotinas instituídas e o bem-estar das crianças em idades de creche. Assim, foram definidas as seguintes questões de investigação i) Como surgiu a rotina atual da sala?; ii) A rotina pedagógica da sala é adequada às necessidades das crianças?; iii) Existe relação entre a inadequação da rotina e o bem-estar das crianças?; iv) De que modo a gestão da rotina da sala influencia as práticas educativas das adultas?; v) Quais as conceções de outros educadores acerca das rotinas em creche?. No processo de recolha de dados, foram utilizadas várias técnicas, nomeadamente: análise documental; observação direta participante e não-participante e entrevistas semi-diretivas. Os dados recolhidos foram tratados e analisados qualitativa e quantitativamente. As conclusões do estudo apontam para uma relação entre a inadequação de determinados momentos da rotina pedagógica do contexto estudado e o bem-estar das crianças do grupo. Da mesma forma, os resultados do estudo revelam que o facto da rotina da sala não ser, em determinados momentos do dia, flexível, condicionou as práticas pedagógicas das adultas responsáveis.