Browsing by Issue Date, starting with "2020-06-04"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Assessing the relationship between autonomy support and student group cohesion across Ibero-American countriesPublication . Moreno-Murcia, Juan Antonio; Huéscar Hernández, Elisa; Cid, Luis; Monteiro, Diogo; Rodrigues, Filipe; Teixeira, Diogo; M. López-Walle, Jeanette; Vergara-Torres, Argenis; Tristan, José; Gastélum-Cuadras, Gabriel; Guedea Delgado, Julio Cesar; Soto Peña, Juan Luis; Rentería, Iván; Vargas Vitoria, Rodrigo; Almonacid Fierro, Aquiles Alejandro; Valero-Valenzuela, Alfonso; Flandez, Jorge; Nodari Júnior, Rudy José; Fin, Gracielle; Calomeni, Mauricio Rocha; Martins de Souza, Divaldo; de Souza Santos, César AugustoTeacher-endorsed supporting behaviors present themselves as key influencers of student adaptive academic and social functions. The objective of this paper was twofold. First, this study sought to test a model in which student-perceived autonomy support was associated with group cohesion, considering the mediating role of basic psychological needs satisfaction and intrinsic motivation. Second, the current study examined the dimensionality of the model across five Western countries, namely Spain, Portugal, Brazil, Chile, and Mexico. A convenience sample of 3033 college students (Mage = 21.51 ± SD = 3.71) were recruited for the analysis. The results revealed that perceived autonomy support was positively associated with needs satisfaction, being consequently associated with intrinsic motivation and, ultimately, with group cohesion. Additionally, a multigroup analysis revealed that the model was invariant across college students from the different countries. The current results are discussed around the promotion of teacher uses of autonomy-supportive behaviors fostering adaptive outcomes in students regarding positive social relations and that the cultures of Ibero-American countries are equivalent in this process.
- A importância das atividades lúdicas no processo de aprendizagem em contexto pré-escolar e 1º ciclo do ensino básicoPublication . Fialho, Inês Inácio; Uva, Martapresente relatório final de estágio surge no âmbito da realização do Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico (CEB), realizado na Escola Superior de Educação de Santarém. Este divide-se em duas partes, sendo que na primeira parte é feita uma breve análise reflexiva acerca de todo o meu percurso de estágio e na segunda parte consta uma componente investigativa, sendo que projeto de investigação se centra na aquisição de aprendizagens através da implementação de atividades lúdicas. Os dados foram recolhidos através de entrevistas semiestruturadas, realizadas a três educadoras, três professoras de 1.º CEB e oito alunos do 1.º CEB, sendo que 4 dos alunos frequentam o 2.º ano de escolaridade e os restantes 4 alunos frequentam o 4.º ano de escolaridade. Após organizar e analisar os resultados, foi realizada uma comparação entres os mesmos e o que a literatura defende. Assim sendo, chegámos a várias conclusões pertinentes para o estudo. Importa ainda destacar a importância reconhecida, tanto pela literatura como para os sujeitos entrevistados, da implementação das atividades lúdicas para a aprendizagem. No entanto, existem várias estratégias e materiais que podem ser utilizados, de forma a enriquecer as atividades e que, posteriormente captam com mais facilidade a atenção da criança.