Browsing by Issue Date, starting with "2019-06-05"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Effect of Aging on the Lower Limb Kinematics in Karate Practitioners: Comparing Athletes and Their SenseisPublication . Branco, Marco A. C.; Brito, António Vences; Rodrigues-Ferreira, Mário André; Branco, Gonçalo A. C.; Polak, Ewa; Cynarski, Wojciech J.; Jacek, WąsikWith the life expectancy increasing, older adult population has gained the attention of many researchers. Aging is known to lead to a general decline in bodily functions, which affect the quality of life. The aim of this study was to analyze how the aging process affects veteran active karate practitioners, in the kinematic and temporal structure of the frontal kick. Nine black belt karate practitioners over 50 years old and 24 black belt karate practitioners, aged between 20 and 30 years old, all male, performed the frontal kick mae-geri. Results showed that knee is the structure that holds most differences between young and veterans, both for linear and for angular variables during the mae-geri performance. Statistical differences were found in linear velocity for the knee; linear acceleration of the knee, hip, and RASIS; maximum angular velocity for knee and hip; maximum angular acceleration for ankle and hip; and in the range of motion of knee. The temporal variables show differences, between groups, in maximum linear velocity, maximum linear acceleration, and maximum angular acceleration. However, no differences were found between groups for the time before contact in the maximum linear and angular acceleration, which allow us to remark both the effects of the aging process and the effect of training. This study corroborates the ability of older people to achieve benefits from sports practice, achieving higher efficiency than the younger adults in task execution, but using different motor control strategies.
- O papel da coordenação pedagógica na formação continuada: desenvolvimento e consolidação dos saberes docentes na educação profissional e tecnológicaPublication . Reynaldo, Carolina Novaes Xavier de Lima; Barbas, Maria PotesEste estudo está situado no Mestrado em Administração Educacional, do Instituto Politécnico de Santarém. Refere-se à gestão da formação continuada docente, em um campus do Instituto Federal de Brasília, e objetivou perceber o papel da coordenação pedagógica na formação continuada docente e sua correlação com os saberes docentes na educação profissional e tecnológica. É uma pesquisa de abordagem qualitativa, exploratória e desenvolvida como estudo de caso, cuja recolha de dados foi por meio de entrevista semiestruturada. A análise dos dados demonstrou o reconhecimento de determinados saberes como importantes para atuação na educação profissional e tecnológica; que esses mesmos saberes não estão consolidados e se constituem em lacunas a serem superadas; que a instituição desenvolve uma formação continuada pontual e sem sistematização e planejamento; que, em virtude dessa ausência de planejamento, a formação continuada desenvolvida não contribui para a consolidação dos saberes docentes.