Browsing by Issue Date, starting with "2019-01-23"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Behavioral Regulation Sport Questionnaire: Gender and Sport Invariance in Portuguese AthletesPublication . Monteiro, Diogo; Teixeira, Diogo; Vitorino, Anabela; Moutão, João; Rodrigues, Filipe; Machado, Sérgio; Cid, LuisThis study aimed to analyze measurement invariance of the Behavioral Regulation Sports Questionnaire (BRSQ) across the gender and four different sports. In addition, we examined nomological validity via basic psychological needs satisfaction. Participants totaled 1,812 Portuguese athletes (1,220 males and 592 females; aged 15–59 years, Mage ¼ 17.72, SD ¼ 5.51) from football (n ¼ 596), basketball (n ¼ 273), swimming (n ¼ 800), and parasport (n ¼ 143). The BRSQ measurement model was invariant across the gender and these four sports. The scale confirmed nomological validity in that satisfaction of the basic psychological needs positively predicted autonomous forms of motivation and negatively predicted more controlled motivation and amotivation as suggested by self-determination theory. In light of this evidence for BRSQ construct validity, composite reliability, nomological validity, and invariance across the gender and four different sports, this scale is a useful tool for the coaches of the aforementioned sports in their efforts to evaluate their athletes’ motivation.
- Sentir e crescer com o espaço exterior: contextos de aprendizagens na Educação Pré-escolar e no 1º CEBPublication . Libânio, Sara Filipa Pinheiro; Linhares, Elisabete“Sentir e crescer” com o espaço exterior: contextos de aprendizagens na Educação Pré-escolar e no 1.º CEB O presente relatório de estágio, composto por duas partes, reflete o percurso realizado no Mestrado em Educação Pré-escolar e em Ensino do 1.º CEB na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Santarém. A primeira parte abrange a análise e reflexão das atividades e aprendizagens desenvolvidas no âmbito dos estágios da Prática de Ensino Supervisionada. Na segunda parte, apresenta-se a componente investigativa. O estudo de caso qualitativo teve como principal objetivo compreender as potencialidades do espaço exterior no desenvolvimento e na aprendizagem das crianças. O estudo envolveu 49 crianças (do Pré-escolar e do 1º CEB) e 4 educadoras e 4 professores. Os dados obtidos através da observação participante (registo fotográfico, plantas dos espaços exteriores e notas de campo), do inquérito por entrevista, por focus group com as crianças/alunos e análise documental possibilitaram concluir que o espaço exterior apesar das suas potencialidades é ainda um espaço pouco valorizado pelos profissionais.