Browsing by Issue Date, starting with "2017-02-15"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Early childhood teachers’ learning and professional developmentPublication . Luís, Helena; Roldão, Maria do CéuThis investigation focuses on the construction and foundations of early childhood educators’ personal practical theories, the transformation of these theories (in the first year after the initial training period and ten years after the end of initial training), and the identification of the factors that were involved in and influenced the construction and modification of these theories – in particular, training, supervision, and professional socialization. By means of a small scale qualitative study with a longitudinal perspective, we held two semi-structured interviews with each of the four participants in two stages of the investigation and a Stimulated Recall Interview (Meijer, Zanting, & Verloop, 2002) that was based on observed and recorded video lessons in the final practice of teacher training. The study made it possible to know the contents of the teachers’ practical theories at two different stages of professional development. We can say that the training program (2002–2006) significantly influenced the beliefs and the practical knowledge of educators about how they can organize the teaching learning process of children in a pre-school context. The dimensions in which these influences were most visible were in the organization of the teaching-learning process centred on the child's learning perspective, recognizing his abilities, and giving stimuli to think, communicate, and act. These strategies have been expanded throughout the professional development period – from strategies focused on science education to various dimensions of the everyday life of children, as routines, and the organization of the educational environment (space, time, group organization) as a learning space.
- A medida socioeducativa de semiliberdade e seu potencial transformador : estudo de caso realizado em uma unidade feminina do Distrito FederalPublication . Fonseca, Alessandra do Carmo; Delgado, Luísa; Silva, Maria Cristina daA presente pesquisa teve por objetivo investigar a relação que as adolescentes em conflito com a lei estabeleceram com a unidade socioeducativa e como essa relação poderá contribuir para a reconstrução de suas vidas. Mesmo com muitos avanços legais e educacionais, o ensino para as adolescentes em conflito com a lei precisa ter uma maior visibilidade. O modelo teórico-metodológico adotado foi de natureza qualitativa, por meio da observação participante e de entrevistas semiestruturadas realizadas a partir da metodologia de História Oral Temática. A análise das entrevistas foi realizada através da técnica de análise de conteúdo categorial. Por meio da análise foi identificado que o primordial para a efetividade da medida socioeducativa foi a relação estabelecida entre as socioeducandas e a unidade socioeducativa. Foi esta relação que contribuiu para a reconstrução da trajetória de vida delas, relação esta subsidiada por vários aparatos: o acolhimento, o acesso à educação, o acesso ao estágio, o contato positivo entre a família e a unidade, as normas de convivência da unidade, o estímulo à autoavaliação e à profissionalização das adolescentes infratoras. Com esta pesquisa esperamos discutir e fornecer mais informações sobre a Educação no Sistema Socioeducativo e seus desdobramentos, explicitando a complexidade desta temática principalmente sobre as medidas privativas e restritivas de liberdade feminina. Esperamos contribuir para o desenvolvimento de políticas públicas que considerem mais adequadamente as especificidades do Sistema Socioeducativo e também as características peculiares das adolescentes.