Browsing by Author "Saramago, Neuza"
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- Development and validation of a hip hop intervention programme for pre-school children: Crianças+ (Children+)Publication . Bernardino, Sofia; Saramago, Neuza; Catela, David; Branco, Marco A. C.; Mercê, CristianaPhysical inactivity and obesity in children are public health problems that can be fought through the practice of rhythmic activities such as hip hop. The aim of this study was to develop and validate the Crianças+ hip hop physical exercise programme, designed to promote increased physical activity and improved physical-motor skills in children aged 3 to 5 years old. The exercise programme was designed and validated by physical fitness and motor development specialists, following the Revised Guidelines for Reporting Criteria on the Development and Evaluation of Complex Health Interventions (CReDECI2), and the Consensus Guidelines on Physical Exercise Programme Reporting Model (CERT), and went through three phases: development, piloting and evaluation. This study presents an intervention proposal based on children's motor development, emphasizing foundational motor skills and drawn on hip hop's identity motor skills, as well as its exploration of various coordinative abilities. The Crianças+ programme proposal presents suggestions for adapting to the target population and choreographies that can be replicated by physical fitness professionals.
- Exercício físico e competência motora em crianças: revisão sistemáticaPublication . Bernardino, Sofia; Saramago, Neuza; Catela, David; Branco, Marco A. C.; Mercê, CristianaA potencial interação entre atividade física (AF) e a competência motora (CM) e em crianças ainda não é totalmente clara. Esta revisão objetivou investigar quais os efeitos do exercício físico (EF, componente da AF) na CM e vice-versa em crianças dos 2 aos 10 anos. A pesquisa foi realizada nas bases PubMed. Ebsco e Web of Science. Os estudos foram incluídos de acordo com os critérios: crianças dos 2 aos 10 anos sem restrições para a prática EF e com desenvolvimento motor típico; intervenção com EF supervisionado por profissionais de exercício. A avaliação da qualidade foi realizada pela checklist Downs and Black. Foram incluídos seis estudos, os quais evidenciaram que o EF melhora a CM, desenvolve as habilidades motoras fundacionais (HMF) e melhora as funções executivas em crianças dos 2 aos 10 anos. Sugere-se a inclusão nas aulas de educação física do treino neuromuscular e jogos com vista à melhoria da CM e desenvolvimento das habilidades motoras fundacionais, de modo a aumentar os níveis de AF desde cedo. A relação entre o EF e CM parece ser bidirecional.